دولت باید به شدت مراقبت کند که برخی به نام‌های مختلف به ویژه به اسم دفاع از دولت، سوء استفاده نکنند. یکی از گلوگاه‌ها همین بخش خصوصی است. اینکه قیمت‌گذاری‌ها چگونه‌ است و واگذاری‌ها به‌چه صورت انجام می‌شود.

 

نجفقلی حبیبی نوشت: در دوره احمدی‌نژاد جناحی روی کار آمد که خود را تا حدی با مجموعه جریان‌های دیگر هماهنگ نشان می‌داد و به نظر می‌رسید که با این یکدستی باید همه مشکلات حل شود. اما طی هشت سال آن دولت، شاهد بدترین نوع فساد‌های اقتصادی با آن‌همه ادعای بسیار شروع شد. زمانی که آن فسادها ریشه دواند و همه تاروپود کشور را گرفت همه از امضاهای طلایی و… دم زدند اما اینکه چگونه این اتفاق افتاد منبعث از روی کارآمدن دولتی بود که همه فکر می‌کردند چون یکدست و متحد است، می‌تواند همه مشکلات را حل و فصل کند. حال اکنون نیز که بحث می‌شود و مقام معظم رهبری هم به لزوم ترمیم اعتماد عمومی تاکید می‌کند، مسلم است که این مساله باید انجام شود.

اما این مساله خیلی مراقبت می‌خواهد و عملکرد مسئولان در دولت باید به‌گونه‌ای باشد که اعتماد مردم خدشه‌دار نشود. اگر عده‌ای مثل دولت احمدی‌نژاد خیال کنند که دولت از خودمان است و هر کار خواستیم انجام می‌دهیم، نمی‌توان کاری از پیش برد. مسائل بسیار سخت است و اهمیت آن بسیار بالاست که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره دارند. به هر حال ما پس از انقلاب یک بار دولت احمدی‌نژاد را دیدیم که در آن یکدستی و فراغت بال چه اتفاقات اقتصادی در جامعه رخ داد  و چه نابسامانی‌هایی را با خود به همراه آورد. البته منظور این نیست که دولت آقای رئیسی شبیه دولت احمدی‌نژاد است، بلکه بحث بر سر این موضوع است که یک بار دولت احمدی‌نژاد با همه مسائل  و حواشی تجربه شده است. لذا باید فرمایش مقام معظم رهبری را جدی بگیریم و حواس همه جمع شود، دولت هم تک‌روی نکند و جامع نگر باشد و مراقبت کند.

اگر مراقبت نشود، عده‌ای از حیاط خلوت حضور برخی در دولت استفاده می‌کنند و کارهای سابق خود را انجام می‌دهند و هیچ اطمینانی هم وجود ندارد که اتفاق دیگری رخ ندهد؟ دولت باید تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری را جدی بگیرد و حتی لحظه‌ای از آن غفلت نکنند، چراکه هر کسی احتمال خطا و لغزش را دارد و مهم این است که افراد در این عرصه، لغزش نکنند و این مساله نیاز به مراقبت دارد. اگر آنگونه که مقام معظم رهبری می‌گویند مراقبت کنند، شعار ندهند و جدی عمل‌کنند، می‌توان امیدوار بود که پس از چند سال به یک شرایط بهتر نسبت به شرایط فعلی و بازگشت اعتماد عمومی به مسئولان و دولت دست پیدا کنیم.

دولت باید خیلی تلاش کند و با جدیت خاصی مسائل را دنبال کند. دولت از یک طرف می‌خواهد ناامنی خاصی ایجاد نشود و از طرف دیگر نظام دلالی و فساد اقتصادی که از گذشته مانده روز به روز قوی‌تر و ریشه‌دارتر شده است. اینجا کار دولت سنگین است و صرفا باید در مقابل اینگونه مفاسد مقاومت کند و بدون اینکه هیجان ایجاد کند مراقبت مستمر  و مواظبت دائم انجام دهد. دولت به هیچ وجه نباید فریب شعارها را بخورد و باید خیلی هوشمند و هوشیار باشد.

بعد از این همه تجاربی که در کشور اتفاق افتاد، دولت باید به شدت مراقبت کند که برخی به نام‌های مختلف به ویژه به اسم دفاع از دولت، سوء استفاده نکنند. یکی از گلوگاه‌ها همین بخش خصوصی است. اینکه قیمت‌گذاری‌ها چگونه‌ است و واگذاری‌ها به‌چه صورت انجام می‌شود. اگر راهی پیدا می‌شد که شرکت‌ها را  فقط در بورس عرضه می‌کردند که یک عده‌ زیادی سهامدار شوند، هر کسی بیش از حد مشخصی نمی‌توانست سهمی بخرد و رانتی ایجاد نمی‌شد.

 

منبع: آرمان