زهرا رهنورد

فریده ماشینی، با فراست و هوشیاری خاص خود که محصول تنوع تحصیلات و باورهای دینی و اندوخته‌های مذهبی بود، دریافته بود که افق‌های جهان معاصر و پارادایم‌های دنیای مدرن، به طور طبیعی در اصطکاک با باورهای مذهبی و اسلامی قرار می‌گیرد.

 

زهرا رهنورد به‌مناسبت دهمین سالگرد زنده‌یاد فریده ماشینی نوشت:

به نام خدا
نام فریده ماشینی یکی از ستاره‌های درخشان مطالعات زنان و به عنوان کنشگری با عاملیت شجاعانه در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و ارتقاء جامعه مدنی و در عرصه اندیشه دینی، پیوسته برقرار خواهد ماند.

او، بیش از سه دهه، از عمر گرانمایه خود را معطوف به برطرف نمودن موانع رشد و تعالی زنان، رفع تبعیض و شکاف‌های جنسیتی و طبقاتی نمود که آحاد ملت، به ویژه زنان گرفتار آن بوده‌اند.

فریده ماشینی قرآن‌پژوهی مدافع ارزش‌های والا بود، اما نه برای تحکیم قدرت و استفاده ابزاری از دین که خاص حاکمان نظام‌های مذهبی است، بلکه برای برملا نمودن زیبایی و شکوه یک باور مذهبی باید حامی انسان و سعادت او باشد.

دریغا، حاکمیت هرگز حاضر نشد اندوخته‌ها و رهنمودهای دلسوزانه او و سایر کنشگران حقوق زن را، در قوانین و فضای فرهنگی کشور، کاربردی نماید.

او، فریده ماشینی، با فراست و هوشیاری خاص خود که محصول تنوع تحصیلات و باورهای دینی و اندوخته‌های مذهبی بود، دریافته بود که افق‌های جهان معاصر و پارادایم‌های دنیای مدرن، به طور طبیعی در اصطکاک با باورهای مذهبی و اسلامی قرار می‌گیرد، مگر این که با دریافت موشکافانه و زبان و بیان نواندیشانه با خرافه‌زدایی از دین و جمود متحجران صاحب‌منصب و قدرت به مبارزه برخیزد و البته این مبارزه او نیز همچون شخصیت ظریف و در عین حال مقاومش، زبان اندیشه و تحقیق و قلم بود و نه فحش، نیشخند و تهمت.

و من در آن سال پر غصه و قصه با اخبار جسته و گریخته  که از در و دیوار و درزهای حصر به گوش می رسید. در تنهایی، به یاد او و سروش قرآن‌پژوهی‌اش چه در میان خانواده‌های زندانی و چه در مواقع دیگر، در تنهایی به سوگ و اشک، خاطره‌اش را تکرار می‌کردم.
چه روزگار تلخی
نام و یادش گرامی باد.
زهرا رهنورد | خرداد ۱۴۰۱

?متن و‌ تصویر
@kaleme