دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: فکر می‌کنم به لحاظ ورود نیروهای بی‌تجربه به بدنه مدیریتی کشور شرایط بدتر و شدیدتر از دوران احمدی‌نژاد است و موج تغییرات گسترده‌تر است اما تقریبا به لحاظ روشی و کیفیت نیروها همان سبک و سیاق را شاهد هستیم.

 

جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران در مورد انتصاب‌های فامیلی اخیر که در دولت و حتی خارج از آن در جریان‌ است گفت: «در این دوره قطعا بیش از دوره‌های دیگر انتصابات خویشاوندسالار را شاهد هستیم اما چون آقایانی که امروز پست می‌گیرند، منتقدان جدی خویشاوندسالاری بوده‌اند بیشتر هم در معرض توجه هستند. به نظر من از نظر گستردگی و کثرت در این دولت بیشتر شاهد انتصاب‌های خویشاوندسالاری بوده‌ایم، آن هم در شرایطی که کسانی سر کار هستند که شعار شایسته‌سالاری می‌دادند. علاوه بر  این دانش و تجربه بسیاری از افرادی که این پست‌ها را اشغال می‌کنند نیز محل بحث هستند.»

او ادامه داد: «از طرفی قرار بر این بوده که دولت لاغرتر و کوچک‌تر شود. در همین راستا هم استخدام‌ها را محدود کردند. با این حال افرادی خارج از نیروهای استخدامی پست می‌گیرند و وارد دولت می‌شوند. ظاهرا هم هیچ محدودیتی وجود ندارد. همچنین به نظر می‌رسد در کنار بحث شایسته‌سالاری که به آن توجهی نمی‌شود، نکته دیگری نیز قابل تامل است. گویا قرار است بر ۴ دهه تجربه‌ای که با هزینه این کشور صورت گرفته و کادر تربیت شده‌، مهر ابطالی بر آن تجارب خورده شود.»

این کنشگر اصلاح‌طلب توضیح داد: «به جز انتخاب مدیران عالی همچون ورزا، ‌معاونان و استانداران و …که ممکن است از خارج از بدنه دولت باشد، وجه دیگر بدنه مدیریتی نیز باید در نظر گرفته شود. آنقدر نیروهای خارج از دولت را به دولت آورده‌اند که امید بدنه‌ اجرایی کشور از بین رفته‌است. چرا که فکر می‌کنند هیچ وقت نمی‌توانند رشد و ارتقا داشته‌باشند و در سطوح عالی مدیریت قرار بگیرند چون با هر انتخاباتی نیرو از بیرون وارد می‌شود و توجهی به سرمایه‌های آن دستگاه نمی‌شود. به نظر می‌رسد که این اتفاق هزینه بیشتری نسبت به خویشاوندسالاری بر کشور تحمیل می‌کند. گویا بر ۴ دهه تجربه مهر ابطال می‌خورد و شایسته‌سالاری را کنار می‌رود.»

امام افزود: «ورود جوانان به عرصه مدیریتی کشور ارزشمند است اما جوان صاحب دانش و تجربه. اگر به دهه ۶۰ استناد می‌کنند باید به این نکته توجه شود که در آن دهه کشور دچار انقلاب و یک تغییر نظام بوده‌است. اگر این اتفاقی که شاهدش هستیم به منزله تغییر نظام حاکم و مدیریت کلی کشور و نگاه به آن است که هیچ اما اگر نه نباید مدیران همه از یک قشر خاص بوده و باقی نیروها شخم زده شوند.»

او در پاسخ به سوالی در مورد تکرار دوره احمدی‌نژاد و حضور نیروهای مدیریتی جدید اما بی‌تجربه به بدنه مدیریتی کشور نیز گفت: «فکر می‌کنم به لحاظ ورود نیروهای بی‌تجربه به بدنه مدیریتی کشور شرایط بدتر و شدیدتر از دوران احمدی‌نژاد است و موج تغییرات گسترده‌تر است اما تقریبا به لحاظ روشی و کیفیت نیروها همان سبک و سیاق را شاهد هستیم.»

 

منبع: مدارا

 

منبع: مدارا