دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: مصطفی تاجزاده مجرم امنیتی نبوده بلکه اتهام سیاسی داشته و زندانی سیاسی بوده است، بنابراین پیش‌بینی رد صلاحیتِ الزامی و حتمی او اشتباه است.

 

در روزهای منتهی به زمان ثبت‌نام برای انتخابات خرداد ۱۴۰۰ هنوز مهم‌ترین مساله برای اصلاح‌طلبان مساله بررسی صلاحیت‌هاست. در این بین چهره‌های مختلف در ۲ جریان اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات و از اعضای سازمان مجاهدین خلق یکی از این چهره‌هاست که زمزمه کاندیداتوری او به گوش می‌رسد.

 

از سویی بسیاری از چهره‌های اصولگرا و بعضاً اصلاح‌طلب مساله کاندیداتوری تاجزاده را پیش‌زمینه تحریم انتخابات تلقی کرده و می‌گویند با توجه به سابقه حبس تاجزاده او قطعاً رد صلاحیت می‌شود و این تصمیم برای این است که بعد از رد صلاحیت اعلام تحریم معرفی کاندیدا برای انتخابات یا از اساس تحریم انتخابات صورت بگیرد.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، اما این مساله را رد کرد و در گفت‌وگویی گفت: آقای تاجزاده مجرم امنیتی نبوده بلکه اتهام سیاسی داشته و زندانی سیاسی بوده است؛ تاجزاده نه دزدی کرده و نه مشکل امنیتی داشته که بگوییم باید حتماً رد صلاحیت شود.

 

او تاکید کرد: آقای تاجزاده به راحتی اعلام کرده که چنین اراده‌ای دارد، اما در عین حال گفته که هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

 

دبیرکل مجمع ایثارگران درباره مساله کاندیداتوری تاجزاده توضیح داد: اینکه برخی بگویند تاجزاده منتظر است تا شورای نگهبان ایشان را رد کند و حجتی برای تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند حرف بی‌ربطی است.

امام خاطرنشان کرد: ایشان فعال سیاسی و منتقد وضع موجود است وعلناً نیز تمام نظرات و نقدها را می‌گوید و اقدامات خوب حاکمیتی را احترام و حمایت و بقیه موارد را نیز به صراحت اعلام می‌کند؛ شاید برخی این صراحت لهجه را برنمی‌تابند.

او ادامه داد: اگر انتخابات آزاد می‌خواهیم، مردم باید تشخیص دهند که آقای تاجزاده صلاحیت دارد سکان ریاست‌جمهوری را در دست بگیرد یا خیر.

امام با تاکید بر این مساله که حبس با اتهام سیاسی تاجزاده مانعی برای حضور او در عرصه انتخابات و رقابت نیست گفت: در خیلی از کشورهای دنیا افراد از درون زندان برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ثبت‌نام می‌کنند.

دبیرکل مجمع ایثارگران در پایان گفت: امیدواریم شاهد تغییر رویکردی در مساله بررسی صلاحیت‌ها و برگزاری انتخابات باشیم تا امکانی فراهم شود و همه کسانی که واجد شرایط هستند در معرض رأی قرار بگیرند و مردم نیز رأی دهند تا صلاح کشور و نظام محقق شود.