جلسه مجازی شورای مرکزی جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان برگزار شد.

 

به گزارش صبح ما، جلسه مجازی شورای مرکزی جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان برگزار شد و اعضای این جمعیت، مطالبات مردم و وضعیت و مسایل استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان و همچنین تحولات افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه نسبت به تحولات افغانستان که بیم آن می رود نقض حقوق انسانی و شهروندی مردم افغانستان بویژه زنان آن کشور و تهدید امنیت مرزهای کشورمان و استانهای همجوار را بهمراه داشته باشد و نیز وقایع روز در ایران، از جمله اخباری که از وضعیت کمبودها و نارسایی هایی که در فرآیند درمان مردم استان سیستان و بلوچستان در پیک جدید کرونا به گوش می رسد، ابراز نگرانی شد و هم چنین با توجه به بحران و تنش های آبی در استان خوزستان که اعتراضات مردمی را برانگیخته است، بررسی همه جوانب و زوایای پدیداری شرایط موجود، سهم همه عوامل، چرایی این اعتراضات و نحوه مواجهه با آن در این نشست مورد بحث قرار گرفت و بر خشونت پرهیزی و‌ مسالمت جویی در تجمعات و در برخورد با آن تاکید شد تا مطالبات برحق مردم به بیراهه کشیده نشود و پاسخی درخور دریافت نماید.

در ادامه جلسه خانم حردانی، عضو شورای مرکزی جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، دبیر شعبه استانی و فعال سیاسی اجتماعی که در اهواز سکونت دارد گزارش مفصلی از وضعیت این استان ارایه کرد.

ایشان گفت: “یکی از مشکلات در استان خوزستان سدسازی ها و برداشت های غیراصولی آب و انتقال آب به سایر استان‌ها است. ۸ سد در این استان وجود دارد که کانال ها و تونل هایی جهت انتقال آب از سرشاخه های کارون جهت مصارف کشاورزی و صنعتی سایر استان ها ساخته شده است.” وی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی هم امسال مزید بر علت شده افزود:” به دلیل فرسودگی لوله کشی آب، هدر رفت آب را داریم. وضعیت نامناسب فاضلاب و پساب ها و ورود آنها به رودخانه ها نیز باعث ایجاد مشکلات آبی در استان خوزستان شده است.

خانم حردانی گفت:” عدم رعایت اصول توسعه پایدار و تامین حقآبه های محیط زیستی رودها و تالاب ها که بزرگترین آن تالاب هورالعظیم است، باعث ایجاد کم آبی در این مناطق شده که بیشتر به خاطر استخراج نفت از بزرگترین میدان نفتی در هورالعظیم است.”

او افزود:” مدیریت ناکارآمد در منابع آبی باعث شده که نتوانند مشکلات خوزستان را به درستی حل کنند و صنایعی که منجر به تغییر اقلیم و کمبود آب می شود مانند صنعت فولاد و صنعت نفت و پتروشیمی نیز در کنار دیگر مشکلات باعث می شود مساله آب در خوزستان حادتر شود.”

حردانی اظهار داشت:”استان خوزستان مشکلات عدیده ای را در طی این سالها به خود دیده است. از هشت سال دفاع مقدس، مشکلات و خرابی هایی برجای مانده، زیرساخت‌های از بین رفته و مشکلات متعدد روحی، روانی و مالی دامنگیر مردم این منطقه شده است. یک مشکل دیگر هم سیلاب سال ۹۷ بود که باعث آبگرفتگی کل استان خوزستان شد و در محدوده رودخانه دز و رودخانه کارون، متاسفانه هم منازل و هم مزارع مردم استان خوزستان زیر آب رفت و تا همین الان هم نتوانستند خسارت آنها را به طور کامل پرداخت کنند.”

وی ادامه داد:”سپس در سال ۹۸مسئله بالا آمدن فاضلاب و سرریز شدن پساب در سطح شهرهای خوزستان مخصوصا کلانشهر اهواز را داشتیم. مدتی هم مشکلات برق را داشتیم که به صورت خاموشی گسترده در کل استان بود که با قطع برق آب نیز قطع می شد و گرمای هوا و ریزگردها و مهمتر از همه اینها بیکاری، فقر و آسیب های متعدد ناشی از عوارض توسعه نامتوازن و‌ ناپایدار که در گوشه و‌ کنار استان خودنمایی می کند، تاب و تحمل را از مردم و بویژه جوانان ربوده و تحریک‌پذیر شان کرده است.”

این فعال سیاسی اجتماعی گفت:”مردم پای وطنشان هستند تعداد شهدای جنگ تحمیلی و شهدای دفاع حرم استان خوزستان گواه این مسئله است. مردم این استان دین خود را به اسلام و به ایران ادا کرده اند و این ظلم ها و بی توجهی ها حق این مردم مظلوم نیست.”

او در پایان بیان کرد:”در حال حاضر مردم ما پیگیر حداقل‌های حقوق انسانی و شهروندی خود هستند. مسئله آب و هوا خا‌ک با معیشت آنها گره خورده و به صورت مسالمت آمیز خواستار تغییر وضع موجود و بهبود آن هستند.”

در این جلسه اعضای شورای مرکزی ضمن درخواست احترام به حق اعتراض و تجمعات مسالمت آمیز مردم عزیز خوزستان از سوی حاکمیت و تضمین امنیت و آرامش آنان و توجه و اهتمام جدی به رفع مشکلات و چالش های توسعه متوازن و همه جانبه استان و کشور، نسبت به سوء استفاده از این اعتراضات توسط برخی تجزیه طلبان نیز ابراز نگرانی شد و هشدار داده شد که این تحرکات وضعیت خوزستان و‌ مطالبات به جای مردم را پیچیده و بغرنج خواهد کرد.

در پایان پیشنهاد شد برای اعلام همبستگی و ابراز همدردی، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به کارزار نذر اکسیژن برای مردم استان سیستان و بلوچستان به جای قربانی گوسفند در عید قربان پیوسته و نیز حق عضویت تیرماه اعضای شورای مرکزی و سایر اعضای جمعیت به صورت همت عالی به مردم استان خوزستان اهدا شود.