در گفت و گو با صبح ما؛

عضو حزب اتحاد ملت به صبح ما گفت: «گروهی که برای نفع خود دست به تغییر قانون می‌زنند در اصل معتقد به قانون نیستند، در واقع قانونی برای آن‌ها ارزش دارد که در راستای منافع‌شان باشد.

 

صبح ما | طی ماه‌های گذشته تغییر و وضع قوانین درباره مسائل مختلف با حاشیه روبه‌رو بوده است. از تغییر قوانینی که شورای نگهبان آن را برای ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری مطرح کرد، تا طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی که بسیاری از حقوقدان‌ها معتقدند مخالف با قانون اساسی و اصل آزادی‌های فردی است. همچنین تغییر قانون برای بررسی صلاحیت شهرداری تهران در روزهای اخیر واکنش برانگیز بوده است طوری‌که به‌نظر می‌رسد یک روند مستمر نزاع با قانون درحال شکل‌گیری است.

درهمین باره جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق مجلس ششم شورای اسلامی به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «چیزی که تقریباً همه مصلحان دغدغه آن را داشتند و دارند قانون است. قانون‌مداری از مسائل مهم در جوامع بشری است طوری‌که هرجا قانون حاکم شد به‌دنبال آن دست چپاول‌گران و متجاوزان به حقوق مردم کوتاه می‌شود و جامعه روی ثبات و آرامش به‌خود می‌بیند. اما برعکس هرجایی‌که افراد و گروهی تلاش کردن که قانون را دور بزنند و آن را برای منافع خودشان تغییر دهند حتما آن‌جا فساد وجود دارد، بلکم این فساد فراگیر شده است، در چنین جامعه‌ای قدرت عدالت ضعیف شده و ممکن است مردم و دلسوزان نسبت به امور دچار بی‌تفاوتی شوند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: «جامعه مترقی هر روز به‌دنبال تصویب قوانین صحیح، به‌روز و اجرای آن است. چنین اقدامی ثبات و ترقی ایجاد می‌کند چراکه منجر به خروج افراد نالایق از گردونه قدرت می‌شود، اما اگر در یک کشور دیده شد افرادی در صدد حذف دیگران با تغییر قوانین به‌نفع یک نگاه سیاسی هستند آن جامعه در نهایت روی ترقی و پیشرفت را نخواهد دید. عواقب ناخوشانیدن تغییر قوانین به‌سود فرد یا افرادی مطمئناً در ادامه متوجه همین گروه تغییر دهنده قانون هم می‌شود. تغییر قانون به‌نفع فرد و جریان خاص یک بدعت زشت و خطرناک است، گاهی حکومت‌های استبدادی هم از همین مسیر به حیات خود ادامه می‌دادند.»

عضو حزب اتحاد ملت بیان کرد: «گروهی که برای نفع خود دست به تغییر قانون می‌زنند در اصل معتقد به قانون نیستند، در واقع قانونی برای آن‌ها ارزش دارد که در راستای منافع‌شان باشد. این گروه از آن‌جایی که می‌ترسند جامعه در برابر قانون شکنی‌ آن‌ها اعتراض کند بنابراین نیت اصلی خودشان را نشان نمی‌دهند، لذا اگر چنین نگرانی وجود نداشت این گروه اصلاً نیازی به تغییر قوانین نداشتند و از همان اول برخلاف قانون عمل می‌کردند. بنابراین وقتی می‌خواهند رفتارشان در ظاهر امر غیرقانونی جلوه نکند از اساس قانون را به‌نفع خودشان تغییر می‌دهد. این قانون‌شکنان همیشه منافعی در تغییر قانون به‌نفع خودشان دارند نه در راستای حقوق مردم چراکه اگر این گروه آزادی‌خواه و عدالتخواه باشند و بخواهند در راستای منافع اقشار و گروه‌های مختلف قوانین را تغییر دهند گویی که ما به یک جامعه آرمانی نزدیک می‌شویم اما این‌گونه نیست.»

جلالی‌زاده در پایان افزود: «گاهی افکار پوسیده، اندیشه‌های قرون وسطایی و شیرینی قدرت، سبب می‌شود این گروه‌ها نخواهند سایرین را در اداره کشور دخالت دهند. این ذهنیت برای حفظ خودش و بیرون کردن دیگران به‌دنبال راهکارهای قانونی است که با تغییر قوانین آن را پیگیری می‌کند. با این کار مدعی می‌شوند که رفتارشان قانونی بوده اما در اصل قصد دارند در پوشش قانون منافع عده‌ای قلیل از جامعه را تامین کنند درحالی‌که قانون باید در راستای مصالح اکثریت مردم باشد.»