در گفت و گو با صبح ما؛

نماینده اسبق مجلس به «صبح ما» گفت: دولت یا کابینه فراجناحی نوعی خیال‌پردازی است. کسی‌که ادعا کند من فراجناحی هستم گویی که دارای هیچ فکر و خط سیاسی نیست، درحالی‌که در رقابت‌های انتخاباتی هر نامزد یک خط فکری دارد که به‌راحتی در مناظره‌ها هم مشخص است.

 

صبح ما| چیزی به‌پایان عمر دولت دوازدهم باقی نمانده است و حسن روحانی نیمه مردادماه کلید ساختمان پاستور را به سیدابراهیم رئیسی خواهد داد. در ایران همواره با نزدیک شدن به‌چنین موقعیتی از طرف دولت‌ها صدای تشکیل کابینه فراجناحی شنیده می‌شود. حتی گروهی از کنشگران سیاسی رئیس‌جمهور را برای تشکیل چنین کابینه‌ای تشویق می‌کنند، اما آیا واقعاً تشکیل چنین کابینه‌ای از منظر کارکردی سودی برای کسی دارد؟

دراین‌باره جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق سنندج در مجلس ششم به خبرنگار سیاسی پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «دولت فراجناحی هیچ معنایی ندارد. اساساً چنین وضعیتی به‌معنای عدم رقابت است که اثر خوبی نخواهد داشت. شاید یک رئیس جمهور از حیث منشی که دارد نسبت به سایر رقبا و مخالفان خود یک‌ نوع همکاری داشته باشد اما این به‌معنای بکارگیری آن‌ها نیست. در سایر کشورها هم همین است. وقتی اعضای کابینه یک رئیس‌جمهور از نیروهای هم‌فکر و همراه او تشکیل شود قطعاً بهتر می‌توانند او را در اهدافی که دارد حمایت کنند. اما اگر کابینه را میان گروه‌ها و احزاب تقسیم کنیم قطعاً رئیس‌جمهور نمی‌تواند در میان آن‌ها هماهنگی ایجاد کند.»

وی ادامه داد: «معتقدم دولت یا کابینه فراجناحی نوعی خیال‌پردازی است. کسی‌که ادعا کند من فراجناحی هستم گویی که دارای هیچ فکر و خط سیاسی نیست، درحالی‌که در رقابت‌های انتخاباتی هر نامزد یک خط فکری دارد که به‌راحتی در مناظره‌ها هم مشخص است.»

جلالی‌زاده در تعریف دولت فراجناحی بیان کرد: «درخصوص فراجناحی بودن دولت باید گفت کسی که پیروز انتخابات می‌شود و کابینه‌ای را تشکیل می‌دهد تا کجا می‌تواند در خدمت مردم باشد، این معنی فراجناحی می‌دهد. در این میان هر حزب و جناحی تلاش می‌کند با رفع مشکلات مردم به موفقیت‌های خود اضافه کند. فراجناحی به‌معنایی این می‌شود که دولت‌ها منافع ملی و کشور را در نظر داشته باشند و در صورت موفقیت این افتخار را برای جناح خود کسب کنند. فراجناحی یعنی دولتی که بتواند هرچه بیشتر در خدمت همه مردم باشد، رئیس قوه مجریه رئیس جمهور همه مردم است. بنابراین دولت فراجناحی نباید دولت تنگ نظری باشد که همواره به‌دنبال حذف مخالفان خود باشد.»

وی با اشاره به کابینه رئیس‌جمهور روحانی ادامه داد: «یکی از عوامل ناکامی دولت روحانی استفاده از وزرا با دیدگاه‌های مختلف بود. بنابراین کابینه ایشان ناموزون و غیر منسجم شد، لذا کسی به‌دنبال خط فکری ایشان نبود. طوری‌که در برخی از امور مشخص نشد آیا خود رئیس‌جمهور چنین خواسته‌ای داشته یا وزرا به‌حرف آقای روحانی گوش نمی‌دادند. به‌نظرم یک رئیس‌جمهور می‌تواند از نیروهای متخصص استفاده کند اما باید این نیروها هم فکر باشند و رای رئیس‌جمهور را بخوانند نه این‌که دائم ساز مخالف بزنند. یکی از ضعف‌های دولت آقای روحانی این بود که کابینه یک دستی نداشت.»