در گفت و گو با صبح ما؛

نماینده مجلس ششم به صبح ما گفت: کسی که در ایام انتخابات برای ورود به مجلس، به مردم وعده می‌دهد که من اگر وارد مجلس شوم از حقوق شما دفاع می‌کنم حداقل باید تا آخر دوره، وکالت مردم را قبول کند و همچنین به شعارهای خودش عمل کند، اما اگر این سنت نهادینه شود که نمایندگان مجلس در هنگام معرفی استاندار، وزیر، مدیرکل احساس کنند که به این پست‌ها تمایل دارند طوریکه از نمایندگی مجلس استعفا دهند بدعتی ایجاد می‌شود که افراد در آینده از مجلس به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده کنند.

 

صبح ما| مجلس شورای اسلامی استعفای سید امیر قاضی‌زاده هاشمی را پذیرفت تا او به حکم ابراهیم رئیسی، رئیس بنیاد شهید شود. البته این اولین‌ بار نیست که مجلس انقلابی با استعفای یکی از اعضای خود برای پذیرش پست اجرایی موافقت می‌کند. قبل‌تر علیرضا زاکانی با استعفا از نمایندگی مردم قم شهردار تهران شد. همچنین سید احسان خاندوزی و سیدجواد ساداتی‌نژاد به‌ترتیب بعد از استعفا از نمایندگی مجلس وزیر اقتصاد و جهاد کشاورزی شدند تا یک‌بار دیگر این شائبه ایجاد شود آیا بهارستان پله‌های ترقی برای رسیدن به پاستور و ساختمان بهشت است؟

درهمین‌باره جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در دوره ششم به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «تعدادی از این نماینده‌ها هدف‌شان رسیدن به پست و مقام است، برای همین تلاش می‌کنند که از نمایندگی مجلس به‌عنوان پلی برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده کنند.»

وی ادامه داد: «کسی که در ایام انتخابات برای ورود به مجلس، به مردم وعده می‌دهد که من اگر وارد مجلس شوم از حقوق شما دفاع می‌کنم حداقل باید تا آخر دوره، وکالت مردم را قبول کند و همچنین به شعارهای خودش عمل کند، اما اگر این سنت نهادینه شود که نمایندگان مجلس در هنگام معرفی استاندار، وزیر، مدیرکل احساس کنند که به این پست‌ها تمایل دارند طوریکه از نمایندگی مجلس استعفا دهند بدعتی ایجاد می‌شود که افراد در آینده از مجلس به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده کنند.»

وی یادآور شد: «مجلس هم با این رفتارها تضعیف می‌شود طوریکه نمایندگان آن که به‌دلیل داشتن روابط و وابستگی به یک حزب یا گروهی از این امتیازات استفاده کرده و مجلس را ترک می‌کنند. چنین رفتاری پیامد خوبی برای مجلس نخواهد شد.»

جلالی‌زاده در پاسخ به این پرسش که استعفای نمایندگان مجلس برای رسیدن به پست‌های اجرای چه تاثیری روی باور مردم دارد، گفت: «چنین رفتاری حتما به طرفداران این نماینده‌ها و کسانی‌که به آن‌ها رای دادند تاثیر منفی خواهد داشت. عامه کسانی که به نماینده رای می‌دهند تا در مجلس حامی حقوق آنها باشد قطعاً از این رفتارها دلخور خواهند شد و سبب می‌شود در انتخابات‌های بعدی بی‌اعتمادی ایجاد شود.»

وی در واکنش به این پرسش که آیا مجلس می‌تواند با ارائه طرحی، جلوی استعفای نمایندگان برای ورود به مشاغل اجرایی را بگیرد گفت: «مجلس می‌تواند قوانینی بگذارد که نماینده‌ها برای مشاغل اجرایی از آن جدا نشوند اما این مجلس حداقلی بعید است چنین کاری انجام دهد. به‌ویژه آن‌که بسیاری از این نماینده‌ها خودشان را برای پست‌های استانداری و همچنین پست‌های دیگر آماده کرده‌اند.»