اختصاصی؛

«استلا ناتو»، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یونان اظهار کرد: این آژانس نگرانی در مورد اوضاع ناخوشایند اردوگاه‌های یونان را ابراز داشته است. علاوه بر مشکلات و چالش‌های مادی، عدم اطمینان در مورد این بیماری همه‌گیر بر ناامیدی افرادی که اغلب نمی‌توانند نوری در انتهای تونل ببینند، افزوده شده است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، مددکاران می‌گویند، علی‌رغم اختصاص میلیون‌ها یورو توسط اتحادیه اروپا برای بهبود امکانات پناه‌جویان، شرایط جزیره خیوس اسف‌بار است.

اوایل هفته در یک اردوگاه متروک پناه‌جویان در جزیره خیوس یونان، جوانی تنها در چادر درگذشت. با رسیدن نگهبانان به صحنه، حدود ۱۲ ساعت از مرگ این پناهنده سومالیایی می‌گذشت و جسد وی با جوندگان محاصره شده بود.

پناه‌جویان درگذشته به مأموران در مورد دیده‌شدن موش‌ها و خطر آنها در آن اطراف با وحشت هشدار داده بودند.
دوشنبه عید پاک ارتدکس‌ها به‌عنوان یک تعطیلی ملی در یونان بود. تصور می‌شود این جوان ۲۸ ساله که از سوی مقامات یونانی نامی از وی برده نشده، به دلایل طبیعی درگذشته باشد.

وزارت مهاجرت یونان در بیانیه‌ای کوتاه، امکان قتل را رد و اعلام کرد که پزشک نظامی بر روی گوش و دست این مرد بینوا جای گازگرفتگی پیدا کرده است. پس از کالبدشکافی که قرار است صورت گیرد علت دقیق مرگ وی مشخص خواهد شد.

این مرد سومالیایی اگرچه به‌عنوان پناهنده ثبت‌نام‌شده بود اما به دلیل محدودیت‌های کووید ۱۹ مجبور شده بود در اردوگاه «ویال» در بالای تپه‌های خیوس باقی بماند. مراکز نگه‌داری پناهندگان جزیره از زمان آغاز شیوع بیماری هم گیر در سال گذشته، به‌صورت قرنطینه قرار دارد.
«پاناگیوتیس کیمورتیس» فرماندار اردوگاه به گاردین گفت: ما از آنها میزبانی می‌کنیم و به آنها غذا می‌دهیم زیرا آنها انسان هستند، ما نمی‌توانیم آنها را بیرون کنیم. در این منطقه جوندگان زمانی که کسی برای چند ساعت مرده باشد ظاهر می‌شوند. این اردوگاه در سال ۲۰۱۶ خیلی سریع ساخته شد. این اردوگاه در طبیعت و توسط مزارع احاطه شده است. ما همه کارهای ممکن را انجام می‌دهیم، از سموم دفع آفات استفاده می‌کنیم اما کارهای زیاد دیگری وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم.

جوان سومالیایی، مانند صدها هزار سوری پیش از او، کشورش را به دلیل خشونت و فقر ترک کرده بود. تقریباً ۶ سال پس از آغاز بحران پناه‌جویان در اروپا این پایان غم‌انگیز یک سفر طولانی و پرمخاطره، بار دیگر شرایط اسف‌بار مراکز پذیرش در یونان را برجسته کرده است.

برای امدادگران در لسبوس، کیوس، ساموس، لروس و کوس، پنج جزیره دریای اژه که در خط مقدم جریان مهاجران قرار دارند این حادثه اثبات دیگری از عدم موفقیت در سیاست‌های رهبران اتحادیه اروپا است که سعی دارند پناه‌جویان ناامید را از مرزهای این قاره خارج کنند.

دکتر «آپوستولوس ویزیس» مدیر اجرایی سازمان بین‌المللی بشردوستانه اینترسوس در یونان اظهار کرد: فقط یک حقیقت وجود دارد و آن این است که اردوگاه‌های جزیره یونان مترادف با ازدحام جمعیت و شرایط غیرانسانی هستند. مردم روزانه در معرض موش، زباله و خشونت قرار می‌گیرند. در کلینیک‌های سراسر جزایر، کودکان اغلب با علائم گازگرفتگی موش پذیرفته می‌شوند. شرم‌آور و وحشتناک است که آنها مجبورند در چنین شرایط ننگینی زندگی کنند در حالی که واقعاً لزومی ندارد.

میزان ورود پناه‌جویان به اروپا در سال گذشته به طرز چشمگیری کاهش‌یافته است. بر اساس وزارت حفاظت از شهروندان یونان، تخمین زده شده است که ۱۱،۴۷۲ مرد، زن و کودک در پایگاه‌های دریای اژه ثبت شده‌اند. اردوگاه ویال که در دسامبر ۲۰۱۹ میزبان ۵۰۰۰ نفر بود، در نتیجه سیاست‌های مهاجرت سخت اکنون تقریباً یک‌پنجم این تعداد را در خود جای‌داده است.

از زمان توافق جنجالی اتحادیه اروپا با ترکیه برای جلوگیری از جریان مهاجران، این جزایر به یک حائل در نبرد اتحادیه اروپا برای جلوگیری از مهاجران تبدیل شده‌اند.

«لدا لاککا» مسئول دفتر آژانس امور پناهندگان سازمان ملل در خیوس اظهار کرد: بله، افراد کمتری وجود دارند و شرایط اردوگاه بهبودیافته است اما خوب نیست. در اطراف اردوگاه ویال، موش وجود دارد. این یک واقعیت است. همچنین پناهگاه‌های موقت نیز وجود دارد. این هم یک واقعیت است.

آتن بودجه حدود ۳ میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ برای مدیریت بحران مهاجران دریافت کرده است اما منتقدان ادعا می‌کنند که شواهدی مبنی‌بر هزینه کرد این رقم برای شرایط تأسف‌بار اردوگاه‌ها، مشاهد نمی‌شود.

ویزیس که بیش از یک دهه در این جزایر کارکرده است، گفت: اگر از این بودجه به‌درستی استفاده می‌شد اکنون در مورد صحنه‌ای از قرون‌وسطی صحبت نمی‌کردیم که جنازه یک مرد درآن وسط، توسط موش‌ها مورد حمله قرار گرفته است. همه اردوگاه‌ها وحشتناک هستند. هر روز افراد از نظر روحی و جسمی بیمار می‌شوند. شما باید تعجب کنید که آیا این‌گونه رفتار با آنها، نه به‌عنوان انسان بلکه به‌عنوان اعداد، یک انتخاب سیاست عمدی اتحادیه اروپا است تا تعداد بیشتری نیایند.

با حمایت اتحادیه اروپا، دولت راست میانه آتن متعهد شده است که تأسیسات پیشرفته را جایگزین تأسیسات جزیره کند.
هفته گذشته پورتال شفافیت دولت تأیید کرد که نزدیک به ۲۷۰ میلیون یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای تکمیل اردوگاه‌های جدید تا ۳۱ مارس سال آینده اختصاص‌داده‌شده است. ۱۵۵ میلیون یورو از این مبلغ، برای مراکز پذیرایی جدید در لسبوس و کیوس در نظر گرفته شده است.

یونان، مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا، متهم به پس زدن مهاجران و پناهندگان است. «نوتیس میتاراچی» وزیر مهاجرت کشور یونان اخیراً گفت که با کنترل شدید مرزها پس از تهدید ترکیه درمورد سیل پناه‌جویان به اروپا، تعداد آنانی که یونان را ترک کرده‌اند از آنانی که وارد شده‌اند از مارس سال گذشته بیشتر بوده است.

وی گفت که تعداد مهاجران و پناهندگان اسکان داده شده نیز از ۹۲ هزار در سال گذشته به ۵۶ هزار کاهش‌یافته است.
وی در گفت‌وگو با همتایان خود در اتحادیه اروپا گفت: تعداد بیشتری این کشور را به‌صورت قانونی، با استرداد، عزیمت داوطلبانه یا جابه‌جایی ترک کرده‌اند. در کشور ما حدود ۶۰ هزار پناهنده شناخته شده وجود دارد، کمتر از آنچه که کشور متصور است.

با وجود هزاران پناه‌جو در ترکیه که امیدوارند بتوانند گذرگاه خطرناک دریای اژه را رد کنند، دقیقاً همان‌طور که مرد ۲۸ ساله سومالیایی انجام داد، کارشناسان مهاجرت معتقدند که این امر می‌تواند تغییر کند و در حالی که جمعیت پناهندگان یونان به طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، با وجود سرعت واکسیناسیون سریع و احتمال ازسرگیری گردشگری در هفته‌های آینده احتمال بازگشت به حالت عادی برای افرادی که در این جزایر گرفتار شده‌اند، همچنان ناپایدار است.

«استلا ناتو»، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یونان اظهار کرد: این آژانس نگرانی در مورد اوضاع ناخوشایند اردوگاه‌های یونان را ابراز داشته است. علاوه بر مشکلات و چالش‌های مادی، عدم اطمینان در مورد این بیماری همه‌گیر بر ناامیدی افرادی که اغلب نمی‌توانند نوری در انتهای تونل ببینند، افزوده شده است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری