اختصاصی؛

یک دیپلمات اسرائیلی خطاب به هواداران گفت: هویت اسرائیلی خود را به‌خاطر امنیت شخصی خود کم‌اهمیت جلوه دهید.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، در یکی از ویدئو ها هوادار فوتبال مصر درحالی‌که شبکه اسرائیلی او را به‌صورت زنده روی آنتن معرفی می‌کند، آرام لبخند می‌زند. سپس پشت میکروفون پیام می‌دهد: زنده‌باد فلسطین.

در کلیپ دیگری از خیابان‌های دوحه گروهی از مردان لبنانی را نشان می‌دهد که از مصاحبه زنده با خبرنگاری که تازه فهمیده‌اند اسرائیلی است دوری می‌کنند. یکی از این مردان بر روی مجری فریاد می‌زند: اسرائیل وجود ندارد. فلسطین است.

در حالی که صدها هزار نفر از سراسر جهان در این هفته برای جام جهانی فوتبال روانه قطر شده اند، رویارویی‌های ناخوشایندی بین هواداران فوتبال عرب و روزنامه نگاران اسرائیلی وجود دارد که در رسانه‌های اجتماعی خاورمیانه وایرال شده است. یکی از منابع متعدد اصطکاک سیاسی در تورنمنتی که هنوز جنجال‌های بی شمارش از بین نرفته است.

قطر روابط رسمی با اسرائیل ندارد؛ اما مجوز ویژه‌ای برای پروازهای مستقیم از تل‌آویو داده و به دیپلمات‌های اسرائیلی اجازه داده است در آژانس مسافرتی در این کشور مستقر شوند تا از اتباع خود پشتیبانی کنسولی کنند. بااین‌حال، با آگاهی از افکار داخلی، اصرار دارد که این اقدامات کاملاً موقتی است و گامی به‌سوی یک توافق عادی‌سازی از نوع امضا شده توسط چندین کشور عربی دیگر در سال‌های اخیر نیست.

اگرچه اسرائیل و فلسطین در این مسابقات که اولین جام جهانی در خاورمیانه است، حضور ندارند.

قبل از بازی افتتاحیه روز یکشنبه، مردان قطری با حمل پرچم بزرگ فلسطین با شعار “همه خوش آمدید” به ورزشگاه البیت رفتند. شخصی که این پرچم را حمل می‌کرد به گاردین گفت: ما از مردم در فلسطین حمایت می‌کنیم و همه مسلمانان و کشورهای عربی پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز در می‌آورند؛ زیرا ما طرف‌دار آنها هستیم.

هواداران کشورهای تونس، عربستان سعودی و الجزایر نیز پرچم فلسطین را به‌صورت برجسته در مسابقات حمل می‌کنند و آن را به‌عنوان شنلی بر روی دوش خود می‌بندند. روز پنجشنبه، «راندا احمر»، یک زن جوان فلسطینی، در بازار دوحه درحالی‌که پرچم فلسطین را در دست داشت، بر فراز جمعیت بین‌المللی  ایستاد. درحالی‌که رهگذران پیام‌های حمایت خود را فریاد می‌زدند، گفت: این کشور ماست، ما پرچم خود را همه‌جا حمل خواهیم کرد.

فیفا توافق خود با قطر برای اجازه دادن به اسرائیلی‌ها برای پرواز به دوحه را با ادعای اینکه این قرارداد به فلسطینی‌ها نیز اجازه می‌دهد از تل‌آویو سفر کنند، در بوق‌وکرنا کرد، اما باگذشت نزدیک به یک هفته از مسابقات، مشخص نبود چه تعداد توانسته‌اند بر بازرسی‌های امنیتی گسترده اسرائیل چیره شوند. برخی از فلسطینیانی که به قطر رسیده بودند از طریق اردن یا مصر آمده بودند.

 

از آغاز مسابقات، نزدیک به ۴ هزار اسرائیلی و ۸ هزار هوادار فلسطینی ویزای ورود به قطر را دریافت کرده بودند، هرچند وزیر خارجه اسرائیل گفت که انتظار می‌رود تا ۲۰ هزار اسرائیلی در نهایت به این کشور بروند.

یک آشپزخانه کوشر( به غذایی گفته می‌شود که در آیین یهودی و بر پایه قوانین کشروت، پاک به‌شمار می‌آید) در نزدیکی فرودگاه دوحه ایجاد شده است تا برای طرفداران اسرائیلی محلی برای تجمع و غذای مطابق با الزامات مذهبی فراهم کند.

دوبی نوو، یک تبعه اسرائیلی، در حال آماده‌شدن برای رسیدن به دوحه در آخر هفته، گفت که گزارش‌های فعالیت فلسطینی‌ها در این مسابقات را با نگرانی تماشا می‌کند. وی گفت: امیدوارم که قطری‌ها استقبال کنند و همه چیز خوب باشد. من واقعاً امیدوارم که با افرادی از سراسر جهان و به‌ویژه از کشورهای عربی ملاقات کنم، اگر آنها می‌خواهند دوستی پیدا کنند. من فقط می‌خواهم از فوتبال بدون هیچ درگیری لذت ببرم.

مرد اسرائیلی دیگری که فقط نام کوچک خود را که بها بود اعلام کرد، گفت که سازماندهی مسابقات و جو در کشور عالی بود، اما یک اشکال داشت: اکثریت توده‌های اینجا حضور اسرائیلی‌ها را نمی‌پذیرند.

برخی دیگر گفتند که محیطی دلپذیر پیدا کرده‌اند، اما اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهند. عمر لاوفر گفت: ما از حضور در قطر به‌عنوان اسرائیلی نمی‌ترسیم، آنها بسیار مهربان هستند و ما سیاست بین کشورها را احساس نمی‌کنیم. گاهی اوقات می‌گوییم که اهل قبرس هستیم؛ اما فقط به مردم کشورهای عربی.

همان‌طور که ویدئوهای وایرالی نشان می‌دهند، این رسانه‌های اسرائیلی هستند که بار سنگینی را که کشورشان مورد نفرت مردم عرب است، متحمل شده‌اند، حتی اگر بسیاری از دولت‌های عربی اکنون توافق‌نامه‌هایی را امضا کرده باشند که حاکمیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند، شروع به ایجاد روابط تجاری کرده و همکاری امنیتی خود را آشکار ساخته‌اند.

تال شورر، گزارشگر ورزشی کانال ۱۳ اسرائیل، به آسوشیتدپرس گفت که درحالی‌که تعامل او با مقامات قطری خوشایند بوده است، اما توسط فلسطینی‌ها و دیگر هواداران عرب در طول پخش زنده خود از این شهر مورد هتک قرار گرفته است.

وی گفت: هنگامی که یک فروشنده تلفن همراه متوجه تنظیمات گوشی فردی به زبان عبری شد، آن مرد از عصبانیت منفجر شد و فریاد زد که از کشور ما باید خارج شوی.

او گفت: من خیلی هیجان‌زده بودم که با یک پاسپورت اسرائیلی وارد شدم، فکر می‌کردم چیز مثبتی است. غم‌انگیز است، ناخوشایند است. مردم ما را فحش می‌دادند و تهدید می‌کردند.

دیپلمات‌های اسرائیلی با آگاهی از حساسیت‌های تورنمنتی که هزاران نفر از کشورهایی مانند ایران را به خود جذب می‌کند، و بر خلاف تورنمنت‌های قبلی، ۱٫۲ میلیون هوادار خارجی در یک شهر گردهم آمده‌اند، ویدئوهایی تولید کردند که از اتباع خود می‌خواهند که هویت خود را بروز ندهند.

لیور هیات، یک دیپلمات اسرائیلی خطاب به هواداران گفت: هویت اسرائیلی خود را به‌خاطر امنیت شخصی خود کم‌اهمیت جلوه دهید.