این چه اشتباهی است که برخی فکر می‌کنند گشودن یک پنجره تجارت دورزدنی تحریم‌ها به سمت چین می‌تواند پکن را نسبت به تهران متعهد کند؟

 

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در بخشی از مصاحبه اخیر خود با خبرآنلاین گفته است:

مساله اصلی اینجاست که آمریکا، روسیه و چین نیز اسرائیل را به جمهوری اسلامی ایران ترجیح می‌دهند. به این دلیل که ۲۰درصد جمعیت اسرائیل روس‌تبار هستند و بزرگترین روابط تجاری، بازرگانی و مبادلات مالی را با اسرائیل دارد. حتی روسیه نقش واسطه را بین اسرائیل وکشورهای دیگر بازی می‌کنند. چین نیز با متحدان اسرائیل از جمله عربستان، امارات، قطر روابط گسترده‌تری نسبت به ایران دارد.

این چه اشتباهی است که برخی فکر می‌کنند گشودن یک پنجره تجارت دورزدنی تحریم‌ها به سمت چین می‌تواند پکن را نسبت به تهران متعهد کند؟ یا اینکه اصرار بر این باشد که ایران در بال و پر حمایتی چین و روسیه قرار گیرد. می‌توان گفت چنین سیاستی بر خلاف آرمان نه شرقی و نه غربی است.

باید در نظر داشت که قدرت‌های بزرگ نیز هم اکنون در حال رقابت هستند و ایران امکان بهره برداری از این وضعیت را ندارد. فرض محال بگیریم که روسیه با اوکراین وارد جنگ شود و آمریکا نیز از اوکراین حمایت کند؛ آیا در این صورت ایران متعهد به روسیه برای جنگ علیه اوکراین است؟ آنچه که مشخص بوده این است که در همه ادوار شوروی کمونیسیتی، روسیه تزاری و کنونی همواره نسبت به ایران طمع ارضی داشته است.