اختصاصی

زلنسکی یکشنبه، در یک سخنرانی ویدئویی خواستار پایان‌دادن به جنایات جنگی روسیه شد و درباره تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه گفت: مطمئنم که این کافی نیست.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از سی‌ان‌ان، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، تصاویر تکان‌دهنده اجساد دست‌کم ۲۰ مرد غیرنظامی را که در خیابان بوچا، در شمال غربی پایتخت کیف، پس از عقب‌نشینی نیروهای روس از این منطقه را توصیف کرد؛ این نسل‌کشی است.
زلنسکی روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز وقتی از او پرسیده شد که آیا روسیه نسل‌کشی می‌کند یا خیر، پاسخ داد: حذف کل ملت و مردم. ما شهروندان اوکراین هستیم. ما بیش از ۱۰۰ ملیت داریم. این در مورد انهدام و نابودی همه این ملیت‌ها است.
سی‌ان‌ان نتوانسته است به طور مستقل جزئیات مربوط به مرگ این افراد را تأیید کند.
وزارت دفاع روسیه مدعی شد که فیلم‌های گسترده از اجساد در بوچا جعلی است و اظهار کرد که هیچ یک از ساکنان محلی در جریان اشغال بوچا توسط روسیه از هیچ‌گونه اقدام خشونت‌آمیزی آسیبی متحمل نشده‌اند.
در بیانیه‌ای از سوی این وزارتخانه آمده است: در شهرک‌های منطقه کیف، نیروهای نظامی روسیه ۴۵۲ تن کمک‌های بشردوستانه را به غیرنظامیان تحویل داده‌اند. بیانیه جداگانه‌ای ادعا می‌کند که این فیلم صحنه‌سازی شده است.
دولت روسیه به طور مداوم به ادعاها در مورد تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای روسی با تکذیب کامل پاسخ داده است.
تیم سی‌ان‌ان یک گور دسته‌جمعی را مشاهده کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، یک گور دسته‌جمعی در شهر بوچا کشف شده است. سی‌ان‌ان دست‌کم ده‌ها جسد را در کیسه‌ها مخصوص اجساد که در این گور انباشته شده بودند، مشاهده کرده است.
ساکنان به سی‌ان‌ان گفتند که اجساد برای اولین‌بار در قبر، در محوطه کلیسای سنت اندرو و پیرووزوانوو، در اولین روزهای جنگ دفن شدند. ساکنان گفتند که حدود ۱۵۰ نفر اغلب غیرنظامی در نبردهای اطراف شهر کشته و در آنجا دفن شده‌اند. شهردار بوچا در اظهارات عمومی روز شنبه گفت که ممکن است تا ۳۰۰ قربانی در محل دفن شوند. سی‌ان‌ان قادر به تأیید این اعداد یا هویت و ملیت افراد مدفون در قبر نیست.
«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، یکشنبه اظهار کرد که وزارت امور خارجه به مستندسازی هرگونه جنایاتی که ارتش روسیه علیه غیرنظامیان اوکراینی مرتکب شده است، کمک خواهد کرد.
بلینکن در روز یکشنبه در پاسخ به گزارش‌های بوچا گفت: شما نمی‌توانید این تصاویر را به‌عنوان مشتی محکم نبینید.
ماه گذشته، وزارت امور خارجه آمریکا به طور رسمی نیروهای روسیه را به جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد.
بلینکن روز یکشنبه در پاسخ به این سؤال که آیا نیروهای روسی مرتکب نسل‌کشی می‌شوند یا خیر، به‌اندازه زلنسکی به آن واکنش نشان نداد.
بلینکن گفت: ما به‌سختی نگاه خواهیم کرد و همه چیزهایی را که می‌بینیم مستندسازی می‌کنیم، همه را کنار هم می‌گذاریم، مطمئن می‌شویم که نهادها و سازمان‌های مربوطه که به این موضوع نگاه می‌کنند، از جمله وزارت امور خارجه، همه چیز لازم را برای ارزیابی دقیق آنچه در اوکراین رخ‌داده است، دارند و چه کسی و تا چه میزان مسئول آن است.

تحقیقات جدید در راه است؟
مقام ارشد سازمان ملل گفت که یک تحقیق مستقل در مورد غیرنظامیان کشته شده در بوچا برای اطمینان از پاسخگویی مؤثر ضروری است.
«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: از تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا، اوکراین عمیقاً شوکه شده‌ام.
تحریم‌های بیشتری ممکن است در راه باشد. در همین حال، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به آخرین جنایات ادعایی در بوچا، به اقدامات آمریکا علیه روسیه دراسرع‌وقت اشاره کرد.
پرایس روز یکشنبه به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: وقتی نوبت به تحریم‌های ما می‌رسد، ما همیشه گفته‌ایم که به اعمال فشار بر پوتین، کرملین، همه اطرافیانش از جمله الیگارش‌ها و دوستانی که این جنگ انتخابی علیه اوکراین را تقویت می‌کنند، تا زمانی که کرملین تنش‌ها را کاهش ندهد، تا زمانی که خشونت‌ها کاهش نیابد، و تا زمانی که این نوع جنایات به پایان نرسد ادامه خواهیم داد.

کافی نیست
زلنسکی یکشنبه، در یک سخنرانی ویدئویی خواستار پایان‌دادن به جنایات جنگی روسیه شد و درباره تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه گفت: مطمئنم که این کافی نیست.
او افزود: نتیجه‌گیری‌های بیشتری لازم است. نه‌تنها در مورد روسیه، بلکه در مورد رفتار سیاسی که در واقع اجازه داد این شر به سرزمین ما راه یابد.
انتظار ادامه حملات را داشته باشید. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، با هشدار نسبت به ادامه حملات در اوکراین گفت: این یک خروج واقعی نیروهای روسیه نیست.
استولتنبرگ یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت: آنچه ما می‌بینیم یک عقب‌نشینی واقعی نیست. اما می‌بینیم که روسیه در حال جابه‌جایی نیروهای خود است و آنها برخی از آنها را پس می‌گیرند تا آنها را دوباره تسلیح کنند، آنها را تقویت کنند، تا آنها را تأمین کنند. ما نباید خیلی خوش‌بین باشیم زیرا حملات ادامه خواهند داشت.

ترجمه: گلناز سادات غفاری