اختصاصی؛

ترامپ می‌گوید که بحران اوکراین و روسیه هرگز در زمان رهبری او رخ نمی‌داد، این در حالی است که ترامپ از دادن کمک نظامی به کیف دریغ کرد و بنا به اظهار برخی کارشناسان این عمل پوتین را جسور ساخت.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از بیزینس اینسایدر، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز دوشنبه با نادیده‌گرفتن این واقعیت که او به دلیل رسوایی مربوط به عدم کمک نظامی به کیف و اعمال فشار برای انجام تحقیقاتی در مورد رقبای سیاسی خود استیضاح شده بود، مدعی شد که تشدید بحران روسیه و اوکراین هرگز تحت رهبری او اتفاق نمی‌افتاد.
ترامپ تاکید کرد که آنچه در مورد روسیه و اوکراین در حال رخ‌دادن است هرگز در دولت او اتفاق نمی‌افتاد.
ترامپ در سال ۲۰۱۹، به این دلیل استیضاح شد که «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را تحت‌فشار قرارداد تا درباره بایدن تحقیق کند و هم‌زمان حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی حیاتی به این جمهوری سابق شوروی را مسدود کرد.
دولت ترامپ رسماً این کمک‌های دقیقه نودی را پس از تماس تلفنی خود با زلنسکی در ۲۵ ژوئیه که در آن از رهبر اوکراین خواست تحقیقاتی را درباره بایدن و پسرش هانتر بایدن به دلیل اتهامات بی‌اساس فساد آغاز کند، متوقف کرد. این کمک‌های نظامی ماه‌ها بعد پس از آنکه ترامپ از شکایت افشاگر دررابطه‌با تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه مطلع شد، به اوکراین ارسال شدند.
از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را از اوکراین ضمیمه کرد، نیروهای اوکراینی درگیر جنگ علیه نیروهای تحت حمایت کرملین در شرق منطقه دونباس هستند. ایالات متحده از آن سال میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است.
ترامپ در طول دوران ریاست‌جمهوری خود رهبرانی مانند ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را تحسین می‌کرد و درعین‌حال از متحدان و نهادهای ایالات متحده مانند ناتو انتقاد می‌کرد.
برخی کارشناسان معتقدند که رفتار دوستانه ترامپ در برابر پوتین و تحقیر هنجارهای بین‌المللی و دموکراتیک، رئیس‌جمهور روسیه و همچنین دیگر رهبران قدرتمند در سراسر جهان را جسورتر کرد.
«فیونا هیل» که به‌عنوان مشاور ارشد روسیه در شورای امنیت ملی در دولت ترامپ خدمت می‌کرد، روز دوشنبه در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز نوشت که نفوذ ترامپ بر ایالات متحده به پوتین فرصتی برای تجدید تجاوز به اوکراین را داد.
هیل که شاهد اصلی در اولین دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بود اظهار کرد: از منظر روسیه، دردسرهای داخلی آمریکا پس از چهار سال ریاست‌جمهوری فاجعه‌بار دونالد ترامپ و همچنین شکاف‌هایی که او با متحدان ایالات متحده ایجاد کرد و سپس خروج سریع آمریکا از افغانستان، نشانه ضعف است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری