در گفت وگو با صبح ما؛

یک تحلیلگر بین الملل به صبح ما گفت: ایران روی مسائل هسته‌ای خیلی سرمایه‌گذاری کرده و حاضر نیست دست از فعالیت‌های خود بردارد، اگر بخواهد در همین موقعیت بماند مذاکرات به بن‌بست خواهد رسید.

 

صبح ما | دور اخیر مذاکرات برای پرونده هسته‌ای ایران به‌پایان رسید. ایران با خواسته‌های حداکثری وارد مذاکرات شد و طرف غربی از پیشنهادات ایران راضی نیست. حالا طرفین مذاکره کننده به پایتخت‌های خود برگشته‌اند تا بررسی‌های بیشتری انجام دهند.

در این باره علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «با تعداد نفراتی که همراه آقای باقری به وین رفتند این تصور ایجاد شد این ترکیب جمعیتی برای حل مشکلات احتمالی‌ای است که درجریان مذاکرات ایجاد می‌شود. روزهای اول این تفکر قالب بود که کار مذاکرات درحال پیش رفتن است اما گویا وقتی با تهران تماس گرفتند سطح انتظارات افزایش پیدا کرد از جمله این‌که همه تحریم‌ها باید برداشته شود و ایران هم از مواضع هسته‌ای خود تا جایی که پیشرفت کرده عقب‌نشینی نکند.»

وی ادامه داد: «ایران علاوه بر لغو تمامی تحریم‌ها به‌دنبال گرفتن تضمین از آمریکا است که از قرارداد احتمالی خارج نشود، هر دو موضوع برای طرف دیگر مذاکره به‌خصوص آمریکایی‌ها قابل قبول نیست چراکه «بایدن» این توانایی را ندارد که تمام تحریم‌ها علیه ایران را بردارد، برای این‌که بخشی از این تحریم‌ها ارتباطی با مسئله برجام ندارد. آمریکا پیشنهاد کرده که حاضر است تحریم‌های ذیل برجام را حذف کند اما با افزایش سطح انتظارات ایران اعضای جلسات مذاکره کننده تصمیم گرفتند به پایتخت‌های خودشان بروند.»

بیگدلی بیان کرد: «اگر ایران این سطح انتظارات را دنبال کند به هیچ وجه رسیدن به یک توافق وجود نخواهد داشت. آمریکا پیش‌بینی کرده بود که اگر ایران بخواهد همان انتظارات قبلی را مطرح کند تقاضای تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام را خواهد کرد و در آن‌جا قطعنامه‌ای علیه ایران صادر خواهد شد و پرونده ایران به شورای امنیت می‌رود، در چنین وضعیتی ایران انتظار دارد نمایندگان روسیه و چین به قطعنامه رای منفی بدهند، اما این مسئله چندان اهمیت ندارد برای این‌که هرکدام از شرکای طرف غربی می‌توانند مکانیزم ماشه را فعال کنند. این مکانیزم هم عبارت است از بازگشت همه تحریم‌های گذشته و به اجرا درآوردن شش قطعنامه‌ای که در سال ۲۰۱۵ علیه ایران صادر شده بود و روسیه و چین هم آن قطعانامه‌ها را امضا کرده بودند. اگر کشورهای طرف مذاکره جواب مثبتی به ایران ندهند و ایران بخواهد همین سطح انتظار را داشته باشد قطعاً مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.»

او یادآور شد: «ایران روی مسائل هسته‌ای خیلی سرمایه‌گذاری کرده و حاضر نیست دست از فعالیت‌های خود بردارد، اگر بخواهد در همین موقعیت بماند مذاکرات به بن‌بست خواهد رسید، اگر ایران این نظر را داشت اصلاً نباید در مذاکرات وین شرکت می‌کرد. خیلی بعید است طرف مقابل پیشنهادهای ایران را قبول کنند.»