در صورت مراجعه مصدومان حوادث رانندگی به بیمارستان‌ها، احتمال درگیر شدن بیمار و خانواده وی به ویروس کرونا نیز وجود دارد.

 

روز گذشته بار دیگر رکورد جدیدی در شناسایی روزانه  مبتلایان کرونا در کشور به ثبت رسید و طبق اعلام وزارت بهداشت، بیش از ۲۴ هزار نفر مبتلای جدید شناسایی شده‌اند و ۲۹۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که یک سوم مرگ و میرهای کرونا فقط در تهران رخ می‌دهد.

این موضوع را در ابتدا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر و سپس مسئولان بهشت زهرا تایید و اعلام کردند که از روز دوشنبه (۲۳ فروردین) تا سه شنبه (۲۴ فرورین) ۱۰۰ نفر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند. محسن هاشمی در این ارتباط گفته است: «شرایط کرونایی بسیار حاد است و اگر همینطور پیش برویم آمار مرگ و میر بالاتر هم می‌رود.»

در همین راستا، سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نیز آمار هاشمی را تایید و با اشاره به شرایط سخت در این روزها در بهشت زهرا، گفت: «آمار جان‌باختگان کرونا در پایتخت ۳ رقمی شد. متأسفانه شرایط خوبی حاکم نیست و در دو روز گذشته آمار جان باختگان کرونایی در تهران به عدد ۱۰۰ رسیده است.»

وضعیت در استان‌های دیگر نیز بهتر نیست و طبق آمار رسمی‌، در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی، ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. در این میان محدودیت‌های مشاغل دو- سه و چهار چندان چاره‌ساز نبوده است. در شرایطی که ۳۹۴ شهر کشور در وقعیت بحرانی قرار دارند که تا ۱۵ اسفند فقط ۸ شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی بودند.
بیمارستان‌ها در وضعیت قرمز 

طی چند روز گذشته نیز مسئولان استان از پر شدن همه تخت‌های بیمارستان‌ها خبر دادند و بار دیگر روزگذشته وزیر بهداشت تاکید کرد: «وضعیت کشور از نظر میزان ابتلا به ویروس کرونا، بیماران سرپایی، بستری‌ها و مرگ و میر مطلوب نیست. سعید نمکی همچنین افزود: «با قولی که به مردم داده بودیم بهار امسال واکسیناسیون عمومی در کشور را با واکسن کرونای ملی محقق خواهیم کرد.»‌ در این میان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان اعلام کرد که «با اوج‌گیری کرونا بیمارستان‌های این استان دیگر ظرفیت پذیرش مصدومان حوادث رانندگی را ندارد.» این در حالی است که طبق آمار سالانه ۱۵۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای مصدوم می‌شوند.

با این حال به گفته محمدرضا محمدی با توجه به وضعیت قرمز و نگران‌کننده شیوع کرونا، ظرفیت بیشتر بیمارستان‌های این استان به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته است. وی همچنین هشدار داد که در صورت مراجعه مصدومان حوادث رانندگی به بیمارستان‌ها، احتمال درگیر شدن بیمار و خانواده وی به ویروس کرونا نیز وجود دارد. این درحالی است که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرده بود که تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری شده در بیمارستان‌های استان، به دو هزار و ۲۷ نفر رسید. به گفته آرش نجیمی «با شتاب سریعی که آمار ابتلا و بستری کرونا در استان اصفهان دارد، تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها در یک هفته دو برابر شد و از حدود یکهزار به بیش از ۲ هزار نفر رسید.»

 

منبع: آرمان ملی