مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اظهار تاسف و نگرانی شدید نسبت به این ماجرا و همدردی با آسیب دیدگان و خانواده‌های ایشان، اعلام می‌دارد این نوع اقدامات با تعالیم دینی و اصول قانون اساسی تعارضی آشکار دارد و پیشگیری از آن و شناسایی و محاکمه هرچه زودتر عاملان آن کم¬ترین انتظاری است که مردم شریف ایران از مسئولان و نهادهای قضایی و امنیتی دارند.

 

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه ای به مسمومیت سریالی دانش آموزان در برخی شهرهای ایران واکنش نشان داد. متن این بیانیه به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
«واتقوا فتنه لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصه واعلموا ان الله شدید العقاب» (انفال-۲۵). از آشوبی نگران باشید که تنها گریبانگیر ستمکاران‌تان را نخواهدگرفت و بدانید که خداوند سخت کیفر است.

ماجرای هولناک مسموم‌سازی دانش آموزان دختر که به شکل پی در پی و زنجیره‌ای از مدارس دخترانه قم آغاز و به دیگر نقاط کشور مانند بروجرد، ساری، اردبیل، کرمانشاه و تهران کشیده شد، موجی شدید از نگرانی و اضطراب را در سراسر جامعه پدید آورده است. طی این ماجرا صدها تن از دختران و حتی برخی از دبیران در بیمارستان بستری و به عوارض این مسمومیت گرفتار شده‌اند. بی تردید اگر مسئولان امر با جدیت مسئله را پیگیری و به درخواست اولیاء فرزندان توجه می‌کردند، دامنه فاجعه تا این اندازه گسترش نمی‌یافت.

با گذشت چندماه از شروع این اقدامات، که حمله‌ای شیمیایی-بیولوژیک تلقی می‌شود، هنوز راز آن به درستی مشخص نشده است. ادعاهای متناقض و ناسازگار طرح شده از سوی برخی مقامات رسمی که همچون گذشته در ابتدا واقعیت را منکر شده و سپس بیشتر، انگشت اتهام را به بیرون از مرزها متوجه می‌کند، بر پیچیدگی ماجرا افزوده و افکار عمومی را قانع نکرده است.با وجود این برخی شواهد این برداشت را تقویت می‌کنند، که جریانی افراطی با رعب‌آفرینی و ایجاد هراس در پی جلوگیری از تحصیل دختران و منصرف ساختن آنان از این کار باشد. ایده‌ای که از سوی برخی از محافل که رویکرد خشونت‌آمیز و تندروانه خویش را در پوشش برداشت‌های افراطی از آموزه‌های دینی طرح می‌کنند، پشتیبانی می‌شود. احتمال می‌رود اهدافی دیگر نیز همچون ایجاد جو وحشت و رعب عمومی نیز در پس این اقدامات باشد. که از جهت امنیتی قابل توجه است.

متاسفانه این جریان با نگاهی ابزاری به دین، بهره بردن از هر وسیله‌ای را برای اهداف خود مجاز می داند. آنان در سایه بعضی حمایت ها و با احساس امنیت و بدون پروا مادری را که در دفاع از سلامت و حقوق دختران، به اعتراض برخاسته، به شکلی وحشیانه در برابر دیدگان عموم مردم مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

حق آموزش و پرورش از بنیادی‌ترین حقوق بشر است که افزون بر تعالیم دینی و اسناد حقوق بشری در قانون اساسی نیز شناسایی و بر آن تاکید شده است. قرآن کریم در نخستین آیاتی که بر پیامبر فرستاده شده از قلم و دانش سخن رانده است و پیامبر نیز بدون هیچ نوع مرزبندی جنسیتی همواره همگان را به فراگیری دانش دعوت می‌کرد. مغزهای پوسیده‌ای که چه بسا با افکار متحجر و واپس گرایانه خود به محروم کردن دختران این سرزمین از این حق اولیه و اساسی خود می‌اندیشند، با این کار نه تنها با آموزه‌های اصیل دینی مقابله، بلکه کارنامه خود را سیاه‌تر و خود را در پیشگاه ملت و افکار عمومی رسواتر می‌کنند.

بی تردید این اقدامات و اهداف نهفته در پس آن تعارضی آشکار با ارزش‌های انسانی و دینی دارد و در صورتی که عوامل آن شناسایی و از ادامه آن جلوگیری نشود، بر وضعیت پر التهاب و بحرانی کنونی کشور می‌افزاید. در شرایطی که مشکلات معیشتی و تورم کمر مردم را شکسته و اکثریت جامعه را به ستوه آورده و نظام را با بحران مشروعیت روبرو کرده است و ناکارآمدی دولت از تامین حقوق حداقلی اقتصادی و اجتماعی فضایی فراگیر از نارضایتی و ناآرامی پدید آورده است، این نوع اقدام‌ها جز افزودن بر نارضایتی انباشته شده جامعه از حکومت، ثمره‌ای ندارد.

شگفت آن که نهادهای امنیتی و قضایی که مسئولیت اصلی آنان تامین امنیت و آرامش شهروندان است، تاکنون در مورد شناسایی و محاکمه عوامل این ماجرا توضیحی نداده اند. از اینان انتظار می‌رود به جای امنیتی کردن فضای عمومی و برخورد با معترضان، بیش از این تعلل نورزند و افزون بر پیشگیری از تکرار این فاجعه، با شناسایی و محاکمه عوامل آن زمینه برقراری آرامش را فراهم و توضیحی قانع کننده برای افکار عمومی ارائه کنند. بی‌تردید اعتماد عمومی جامعه به دلیل ادعاهای نادرستی که در ماجراهای مشابه همانند سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن جمعی از جوانان و نخبگان عزیز وطن طرح شد، بسیار آسیب دیده است و به آسانی نمی‌توان آنان را قانع کرد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اظهار تاسف و نگرانی شدید نسبت به این ماجرا و همدردی با آسیب دیدگان و خانواده‌های ایشان، اعلام می‌دارد این نوع اقدامات با تعالیم دینی و اصول قانون اساسی تعارضی آشکار دارد و پیشگیری از آن و شناسایی و محاکمه هرچه زودتر عاملان آن کم¬ترین انتظاری است که مردم شریف ایران از مسئولان و نهادهای قضایی و امنیتی دارند.