اختصاصی؛

«مجمع ایثارگران» تاکید می‌کند که برای برون‌رفت از بخشی از بحرانی که کشور و نظام را تهدید می‌کند، در گام اول باید احیای برجام و رفع تحریم با هدف ایجاد گشایش اقتصادی و رفع موانع معیشتی حقوق‌بگیران ثابت علی‌الخصوص کارگران و معلمان در اولویت نظام قرار بگیرد.

 

حزب مجمع ایثارگران در حمایت از مطالبات صنفی کارگران ‌و معلمان کشور بیانیه ای صادر کرده که متن کامل آن به شرح زیر است:

به نام خدا

در آستانه روزهای بزرگداشت و تکریم دو قشر وسیع، موثر و سرنوشت‌ساز کشورمان یعنی کارگران و معلمان قرار داریم و این در حالی است که متاسفانه برای چندین دهه به مطالبات صنفی این دو قشر زحمتکش توجه اساسی نشان داده نشد و هنوز هم پاسخ درخوری برای آن مطالبات قانونی وجود ندارد. بگذریم که به جای تامین نظرات معقول و قانونی فعالان این دو صنف مهم جامعه، شاهد برخوردهای خشن و دستگیری و زندانی شدن مطالبه‌گران و معترضین این دو قشر هم هستیم.

متاسفانه تیم ناکارآمد مدیریتی حاکم به دلیل نداشتن انسجام درونی و فقدان طرح و برنامه‌های متناسب با نیازهای روز جامعه معلمان و کارگران و سایر اقشار، نه تنها از برآورده کردن حداقل انتظارات معیشتی معلمان و کارگران عاجز مانده و به گونه‌ای نارضایتی آنان را تشدید کرده است بلکه وعده‌های انتخاباتی رییس جمهور نیز در این موارد فراموش شده ‌است. تیم مدیریتی آموزش و پرورش تاکنون عملکرد قابل قبولی از خود ارائه نکرده و دورنمایی از یک برنامه مدبرانه و امیدبخش را برای جامعه فرهنگی ترسیم نکرده است و با انتصاب افراد کم‌تجربه و ناتوان در رسته‌های مدیریتی و سمت‌های مهم آموزشی و دخالت متولیان متعدد و غیرپاسخگو در وزارت آموزش و پرورش، آسیب جدی بر پیکره آموزش وپرورش وارد کرده‌ است، به طوری که آموزش و پرورش و نظام آموزشی و به تبع آن دانش، مهارت و تخصص را به صورت فزاینده‌ای تحت الشعاع قرار داده است و بدون شک با ادامه این وضع هزینه های سنگینی را نه تنها برای آموزش و پرورش بلکه برای جامعه به بار خواهد آورد.

دو قشر کارگر و معلم از عوامل اصلی حرکت و پویایی جامعه به‌سوی تعالی، رشد و شکوفایی هستند اما سالهاست چالش‌های معیشتی در قالب تبعیض در پرداخت یا عدم توجه به شان و کرامت صنفی، موجب تلنبار شدن نارضایتی و اعتراضات صنفی شده‌است و البته این آسیب‌ها هم‌چنان ادامه دارد. متاسفانه محدودیت‌های این دولت در اثر تحریم‌های اقتصادی که هیچ تدبیری برای رفع آنها نمی‌شود و نیز ناکارآمدی و سوء‌مدیریت‌ها و عدم تصویب قوانین و مصوبات کارساز توسط نمایندگان مجلس مدعی انقلابی بودن، مانع از تحقق حداقلی مطالباتِ بر حق معلمان و کارگران شده‌است.

وجود تورم افسارگسیخته در سال گذشته موجب شده است اندک افزایش دستمزدها نیز ناکارآمد شده و همچنان فشارهای طاقت‌فرسای اقتصادی و معیشتی به جامعه کارگری و معلمان و سایر دستمزدبگیران و مستمری‌بگیران و بیکاران تداوم یابد. ما می‌دانیم که معلمان و کارگران با مشکل همیشگی معیشت و عدم توجه به خواسته‌های صنفی و سیاسی از طرف ساختار قدرت، دست به گریبانند. در این میان تورم و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و مایحتاج عمومی که از گذشته بوده و همچنان ادامه دارد، فشار سنگینی را بر آنان وارد می‌کند.

در این شرایط طاقت‌سوز اقتصادی و سیاسی، «مجمع ایثارگران» بر خود لازم می‌داند موارد زیر را به دولت محترم، مجلس و قوه قضائیه گوشزد نماید به این امید که با توجه به این محورها گامی برای کاهش فشارها برداشته شود و دستکم با اعتراضات این بخش عظیم بدنه اجتماعی کشور به شکل معقول و درست برخورد شود. ما معتقدیم برای رسیدگی و پاسخ به مطالبات کارگران و فرهنگیان در این مقطع باید چند گام اساسی زیر برداشته شود:

۱- متناسب‌سازی دستمزد کارگران با شاخص تورم به منظور بهبود وضعیت معیشت کارگران
۲- حذف و ممنوعیت کار کودکان
۳- بازنگری در بیمه کارگران و حمایت از آنان در سوانح حین کار و وضع قوانین حمایتی در بیمه درمان و از کارافتادگی
۴- تحقق درست رتبه‌بندی معلمان
۵- بکارگیری متخصصان و کارشناسان تعلیم و تربیت و حوزه امور کارگری در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های آموزشی و کارگری
۶- آزادی بدون قید و شرط کارگران و معلمانی که در راستای فعالیت‌های صنفی – سیاسی زندانی شده‌اند.

در نهایت «مجمع ایثارگران» تاکید می‌کند که برای برون‌رفت از بخشی از بحرانی که کشور و نظام را تهدید می‌کند، در گام اول باید احیای برجام و رفع تحریم با هدف ایجاد گشایش اقتصادی و رفع موانع معیشتی حقوق‌بگیران ثابت علی‌الخصوص کارگران و معلمان در اولویت نظام قرار بگیرد. همچنین تاکید می‌کنیم که برای سامان‌دهی به مطالبات صنفی و سیاسی این اقشار تاثیرگذار کشور و معقول و منطقی کردن این مطالبات و با هدف یافتن راهکارهای برون‌رفت از بحران‌ها باید هویت سامان‌یافته این اقشار را به رسمیت شناخت و با افزایش قدرت تشکل‌های صنفی فرهنگیان و کارگران، این تشکل‌ها را فرصت دانست و نه تهدید و با این کار همه اعتراضات را سامان داد و نظم بخشید و از تبدیل شدن به بحران جلوگیری کرد.

به همه فرهنگیان و کارگران سلام و درود می‌فرستیم و از مطالبات قانونی آنان حمایت می‌کنیم و تجلیل واقعی از موقعیت و شان این اقشار زحمتکش را نه برگزاری مراسم رسمی نمایشی بلکه تامین نظرات و مطالبات آنان می‌دانیم. امید که به شکل حقیقی روز کارگر و روز معلم پاس داشته شود.