جبهه اصلاحات ایران ضمن گرامیداشت یاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، امیدوار است در اقدامی شجاعانه، همه ارکان نظام به سیاست بنیادیِ امام راحل در اعتماد و تکیه به مردم بازگردند.

 

جبهه اصلاحات ایران به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بیانیه ای صادر کرد که متن آن بدین شرح است:
به نام خدا
این چه رازیست که هر بار بهار، با عزای دل ما می‌آید؟
سلام و تسلی به ملت بزرگ ایران و صاحبان اصلی انقلاب، به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار و موسس نظام جمهوری اسلامی ایران که راهبرد و شیوه حکمرانی او بر پایه منافع و مصالح ملی و میزان بودن رأی ملت قرار داشت.

حیات و حکمرانی حضرت امام، از آن جهت واجد اهمیت تاریخی است که توامان دو خواست تاریخی ملت ایران یعنی استقلال و آزادی در آن تحقق می‌یابد. بی‌شک بدون ارجاع به اندیشه‌های ناب امام در اعتبار بخشی به رای مردم و حق حاکمیت ملت، نشانی دیگری از انقلاب اسلامی نمی‌توان داد. ولی در کمال ناباوری آنچه امروز در کشور در جریان است، وضعیتی است که به تقلیل نقش جمهور مردم و تنزل مفهوم جمهوریت و نهادهای انتخابی، آن‌هم در سایه ناکارآمدی روزافزون و تبعیض انجامیده است.

حقیقتا از اینکه به مدد سلب مالکیت از مردم، به عنوان صاحبان اصلی کشور، بیم سپرده شدن انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان و تغییر ماهیت واقعی انقلاب در غبار مال‌ِخودسازی و زیاده خواهی عده ای دایۀ مهربانتر از مادر و فرقه‌هایی نوکیسه می‌رود، در حیرتیم.

تصویر ماندگار امام در ذهن جمعی و خاطرۀ تاریخیِ ما، عرصۀ دفاع جانانه از حفظ آبروی محرومین و کوخ نشینان و سپردن حق حاکمیت ملت به خود آنهاست، ولی اکنون مشاهده می‌کنیم برخی در تلاشند تا تصویری مخدوش، تحریف شده و تکه پاره از چهرۀ اخلاقی و انسانی امام و ابعاد مردمی انقلاب ارائه دهند که ماجراجویی‌های پرهزینه و انسداد دسترسی کشور به بازارهای تکنولوژی و سرمایه جهانی و نهایتا انزوا و اجماع جهانی علیه ایران را توجیه کند. اکنون شکاف دولت- ملت عمیق‌تر از همه ادوار گذشته شده و بی‌اعتمادی و فرصت‌سوزی به اوج خود رسیده است.

از این منظر آنچه که امروز در کشور ناباورانه در جریان است، تنزل مفهوم جمهوریت و نقش جمهور مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان است. نظامی که حضرت امام آن را بر شالوده اراده و خواست ملت معماری کرد و همواره در مواضع خود از زمان شکل‌گیری نهضت، بارها و به ویژه در سخنرانی تاریخی ورود خود در بهشت زهرا بر آن تاکید ورزید دچار تنزل و فروکاست آن آرمان‌های اصیل و بلند به تخریب و جنگ رسانه‌ای علیه یاران امام شده است.

امروز که به صراحت نخست‌وزیر دوران جنگ و فردِ مورد وثوق کامل و حمایت قاطعِ حضرت امام را از همان روز نخست مهرۀ پرورش یافتۀ خارجی می‌نامند، دیگر با کدام منطق باید به سایر مقامات کشور و اجزاء آن اعتماد کرد؟

آیا متلاشی کردن سرمایه اجتماعی و معنوی کشور و پایمال نمودن میراث امام خمینی (ره) و ماحصل تلاش‌های قهرمانانۀ ملت در تثبیت اراده خود و به تاراج دادن دستاوردهای انقلاب به کجا خواهد انجامید؟ آیا این روند فرجامی جز اسقاط حق و حس تعلق به سرزمین، بی‌آیندگی و ناامیدی از هر چشم‌اندازِ امیدبخش، دارد؟ حقیقتاً این شرایط شایسته ملت آزادیخواه و استبدادستیز ایران نیست.

حاشا که ملتی با آن همه سرافرازی و جانفشانی، اینک چشم به راه دریافت یارانه و کمک هزینه باشد و بخاطر مشکلات معیشتی تحقیر شود و با چشم خود، پایمال شدن خون‌های پاک شهیدان و آمال و آرزوهایش را تحمل کند. با این‌حال بر این باوریم فهم ظرفیتی که جامعه در این سالها در برابر یکدست سازی قدرت، تحریم‌های فلج کننده و محدودیت‌های تنگ‌نظرانه از خود نشان داده است، اهمیت فراوانی برای تحولات آتی کشور دارد.

جبهه اصلاحات ایران ضمن گرامیداشت یاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، امیدوار است در اقدامی شجاعانه، همه ارکان نظام به سیاست بنیادیِ امام راحل در اعتماد و تکیه به مردم بازگردند. امروز گذر کشور از انبوه مشکلات داخلی و خارجی، آنگونه که در سند میثاق ملی، قانون اساسی، نیز آمده است، صرفاً با ابتنای امور براساس خواست و اراده واقعی مردم، که تجلی واقعی آن در انتخابات آزاد جلوه می‌کند و پرهیز از خودکامگی‌ها و اعمال حاکمیت توسط جریان و گروهی خاص امکان پذیر است.
جبهه اصلاحات ایران
۱۳ خرداد ۱۴۰۱