مسیر نجات کشور و کلید حل بحرانها را در داخل و با همراهی و مشارکت همه ایرانیان اعم از داخل یا خارج ایران باید جست و چشم امید به بیگانه نباید بست.

 

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در حمایت از پیشنهادهای سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی و تاجزاده بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است که روند حکمرانی موجود و شرایط حاکم بر کشور به هیچ وجه  مطلوب و قابل دوام نیست و تغییر و اصلاح اساسی آن اجتناب ناپذیر است. هر سه بزرگوار به صراحت، با بازنگری در شیوه و راهبردهای قبلی برای اصلاح امور و نجات کشور، تحول اساسی به سمت راهبردها و رفتارهای جامعه محور را راهگشای بحران‌های کشور می‌دانند/

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، امیدوار است کم هزینه‌ترین راهبرد که در پیشنهادهای جناب حجت الاسلام والمسلمین خاتمی مطرح شده است به منصه ظهور و تحقق برسد تا امکان عملی شدن راهبردهای مشحون از صداقت و دلسوزی آقایان مهندس موسوی و تاجزاده برای بقای ایرانی سربلند، در خصوص بازنگری و اصلاحات ریشه‌ای در قانون اساسی کشور براساس آراء ومشارکت همه اقشار مردم در میان مدت فراهم شود.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

امسال در شرایطی با ایام سالگرد انقلاب مواجهیم که متاسفانه بیش از همیشه، حسرت عدم تحقق آرمان‌های انقلاب برایمان  از شعف بزرگداشت آن پیشی گرفته است و احساس مسولیت نسبت به خونهای پاکی که نثار انقلاب شد با اندوه داغدار شدن خانواده هایی که عزیزانشان در اعتراضات سالهای اخیر قربانی شدند در هم آمیخته است.
انقلاب که با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی یعنی اسلام سازگار با آزادی، استقلال و جمهوریت شکل گرفت، امروز، در شرایطی قرار گرفته است که با حاکمیت برداشتی از اسلام مواجه هستیم که با آزادی و رای مردم و حتی استقلال واقعی، مواجهه مطلوبی ندارد. فاجعه وقتی بیشتر ملموس می‌شود که اشتباهات فاحش رژیمی که مغلوب انقلاب شد، بعضا در حاکمیت بعد از انقلاب قابل ردیابی است.
اما آن‌چه امسال را به وضوح نسبت به سال‌های گذشته متمایز کرده است، جنبش اعتراضی زن، زندگی آزادی است که متاثر از مجموعه ناکارآمدی ها و انحرافات از اصول انقلاب، به طور ویژه، سبب شده است که امروز حاکمیت، با سنگین ترین بحران های داخلی و خارجی مواجه شده است.
شرایط امروز، از دهه های گذشته توسط دلسوزان و نسلی از انقلابیونی که حامل قرائتی کاملا دمکراتیک از انقلاب هستند، هشدار داده شده بود و حاکمیت را به اصلاح ساختارها، روش‌ها، رفتارها فراخوانده بودند به طوری که دولت ها و مجالس، نمایندگان واقعی مردم باشند و بتوانند بالاترین کارآمدی ها و رضایت مندی مردم را فراهم آورند ولی با بی توجهی با آن هشدارها، امروز جامعه با جنبش های فراگیری روبرو است که هیچ گاه، نمی تواند بدون تحول اساسی در رویکردهای حاکمیتی با برخوردها و شیوه های امنیتی صرف به خاموشی رود.
خوشبختانه اتفاق مبارکی که می تواند نجات بخش کشور از مسیر ناصواب فعلی قلمداد شود درحال رخ نمایی است، از یکسو جمعیت کثیری از مردم ناراضی از شرایط، علی‌رغم همه نارضایتی‌ها، با خشونت طلبان افراطی و رهبرتراشی‌های تریبون‌های بیگانه همراهی نکردند، هرچند  به شیواترین بیان فهماندند که موج نارضایتی از شرایط موجود تا چه حد گسترده است.
از سوی دیگر حامیان و حاملان قرائت دمکراتیک از انقلاب که تاکنون در دلبستگی به آرمانهای انقلاب و دفاع از مردم، به شیوه خاصی از اصلاح که عمدتاً  جهت گیری معطوف به صندوق انتخابات تحت مهندسی نظارت استصوابی داشت، از این حصار بیرون آمدند و گفتمان اصلاح طلبی و تحول‌جویی خود را در نسبت با مردم و خواسته هایشان صراحت بخشیدند.
طی روزهای اخیر، سه پیام یا بیانیه از سوی سه شخصیت شناخته شده و مورد احترام و اعتماد مواجه بودیم که هر چند به علت زندانی بودن، محصور بودن یا محدود بودن، ارتباطی با یک دیگر نداشتند، هر سه به درک مشترکی از شرایط و راهبردی متمایز و تحول یافته و افق گشاتر نسبت به گفتمان قبلی خود وارد شده اند.
جناب آقای سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و سید مصطفی تاج زاده در مواضع اخیر خود، در همسویی و همراهی با مردم، کاملا صریحتر از همیشه با مردم ناراضی و نگران از شرایط کشور بر مواضعی پای فشرده اند که از جهات زیر کاملا با هم همزبانند.
۱- روند حکمرانی موجود و شرایط حاکم بر کشور به هیچ وجه  مطلوب و قابل دوام نیست و تغییر و اصلاح اساسی آن اجتناب ناپذیر است.
۲- هر سه بزرگوار به صراحت، با بازنگری در شیوه و راهبردهای قبلی برای اصلاح امور و نجات کشور (اصلاحات مرسوم و اجرای بدون تنازل قانون اساسی)، تحول اساسی به سمت راهبردها و رفتارهای جامعه محور را راهگشای بحران های کشور می دانند.
۳- مسیر نجات کشور و کلید حل بحرانها را در داخل و با همراهی و مشارکت همه ایرانیان اعم از داخل یا خارج ایران باید جست و چشم امید به بیگانه نباید بست.
۴- خشونت گرایی در حل بحران به چرخه خشونت دامن میزند و انسجام مدنی خشونت پرهیز و گفتگو محور، هم راه هست هم راهنما که به مدد آن باید به رفع ابهامات همت گماشت.
۵- این حرکت، مشارکت و حمایت همه ایرانیان وطن دوست، مدافع تمامیت ارضی و استقلال کشور را طلب می‌کند و حتی مدافعان نظم موجود، به همراهی با این حرکت ملی فراخوانده میشوند و امیدوارند حداقل خسارت و تاخیر در وصول به هدف نجات کشور از طریق  این همراهی و مشارکت حاصل آید.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، ضمن به فال نیک گرفتن تقارن ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شکوهمند ملت ایران، با این شرایط نوید بخش، برای عبور خردمندانه از بحران‌های موجود در کشور، امیدوار است کم هزینه ترین راهبرد که در پیشنهاد های جناب حجت الاسلام والمسلمین خاتمی مطرح شده است به منصه ظهور و تحقق برسد تا امکان عملی شدن راهبردهای مشحون از صداقت و دلسوزی آقایان مهندس موسوی و تاجزاده برای بقای ایرانی سربلند، در خصوص باز نگری و اصلاحات ریشه ای در قانون اساسی کشور براساس آراء ومشارکت همه اقشار مردم در میان مدت فراهم شود.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
منبع: سایت انجمن مدرسین