اختصاصی؛

صندوق نجات کودکان اذعان کرد که حدود ۸۰۰ هزار جوان این سرزمین هرگز زندگی بدون محاصره را در طول عمرشان تجربه نکرده اند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از خبرگزاری فرانسه، صندوق نجات کودکان روز چهارشنبه، ۱۵ سال پس از محاصره شدید سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که از هر پنج کودک غزه، چهار کودک از اضطراب و ناراحتی عاطفی رنج می‌برند.
رژیم صهیونیستی در ژوئن سال ۲۰۰۷، زمانی که کنترل این منطقه پرجمعیت را حماس در دست گرفت، شروع به محاصره آن کرد، این در حالی است که بعد از ۱۵ سال همچنان رژیم صهیونیستی و مصر به‌شدت ورود و خروج افراد و اجناس را محدود می‌کنند.
صندوق نجات کودکان مستقر در بریتانیا در گزارشی با عنوان «در دام افتاده» اظهار کرد که سلامت روان کودکان غزه همچنان رو به وخامت است.
بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۱۸، تعداد گزارش‌های با علائم افسردگی، غم، اندوه و ترس در کودکان از ۵۵ درصد به ۸۰ درصد افزایش‌یافته است.
«جیسون لی»، مدیر این سازمان غیردولتی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: کودکانی که برای این گزارش با آنها صحبت کردیم توصیف کردند که دائماً در ترس، نگرانی، غم و اندوه زندگی می‌کنند و همیشه منتظر خشونت‌های بعدی هستند و این احساسی را که قادر نیستند بخوابند و یا تمرکز کنند را با خود به همراه دارند.
لی افزود: شواهد فیزیکی پریشانی در این کودکان شامل شب ادراری، ازدست‌دادن توانایی صحبت‌کردن و ناتوانی در انجام کارهای اساسی بسیار تکان‌دهنده است و باید به‌عنوان زنگ خطری برای جامعه بین‌المللی به‌حساب بی آید.
حدود نیمی از جمعیت ۲٫۱ میلیون‌نفری غزه را کودکان و جوانان تشکیل می‌دهند. صندوق نجات کودکان اذعان کرد که حدود ۸۰۰ هزار جوان این سرزمین هرگز زندگی بدون محاصره را در طول عمرشان تجربه نکرده اند.
رژیم صهیونیستی اصرار دارد که محاصره برای محافظت از شهروندانش در برابر حماس، ضروری است.
رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۷ تاکنون چهار جنگ با حماس انجام داده است که آخرین آن در ماه مه ۲۰۲۱ بوده است.
مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که آنها مجوزهای کار بیشتری را برای غزه‌ای‌هایی که به دنبال مشاغل با درآمد بهتر در داخل سرزمین‌های اشغالی هستند، اعطا کرده است. همچنین برخی از محدودیت‌ها را بر جریان کالا در داخل و خارج از این منطقه کاهش داده است.
اما محاصره به‌طورکلی بدون تغییر باقی‌مانده است و فلسطینی‌ها عموماً برای خروج از غزه از طریق گذرگاه اریز منع می‌شوند.
مردم غزه همچنین برای خروج از گذرگاه رفح به مصر با موانع بزرگی روبرو هستند.
دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد محاصره، اظهار کرد که رژیم صهیونیستی با کمک مصر، غزه را به زندانی در فضای باز تبدیل کرده است.
«عمر شاکر»، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی و فلسطین، به خبرگزاری فرانسه گفت: جوانان با بار سنگین محاصره روبرو هستند، زیرا آنها چیزی از غزه قبل از آن نمی‌دانند. افق آنها به‌اجبار به یک نوار زمینی ۴۰ در ۱۱ کیلومتری محدود می شود و این مانع از فرصت تعامل با جهان است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری