اختصاصی؛

در پالم، جزیره‌ای ساخته دست بشر در کنار اسکله، یک دسته پول‌دار روسی بین جلسات با لیموزین‌های میلیون دلاری مای باخ در کنار محافظان، تردد می‌کنند، سپس به استراحتگاه‌های مجلل  خود باز می‌گردند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از واشنگتن‌پست، روس‌ها با قایق‌های تفریحی و کافه‌های زنجیره‌ای، سالن‌های ورزشی و مساجد، کلینیک‌های جراحی زیبایی و بارها، همیشه بخشی از موزاییک فرهنگی عجیب‌وغریب تفرجگاه دبی بوده‌اند. اما از زمان تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین و آغاز جنگ و تحریم‌های بین‌المللی، سیلی از تازه‌واردان روس که دیگر به دنبال پناه بردن به دبی از زمستان‌های سخت روسیه نیستند به این کشور سرازیر شده‌اند.

«سرگئی تولینوف»، ۳۵ساله، هنرمند خال‌کوب اهل کالینینگراد که کسب‌وکار خود را مدت کوتاهی پس از اعلام بسیج نظامی نسبی روسیه در اواخر سپتامبر، جمع کرد و به دبی نقل‌مکان کرد، گفت: پوتین یک تروریست است و من نمی‌خواهم برای جاه‌طلبی‌های او وارد جنگ شوم. من هیچ دلیلی برای دفاع از میهنم نمی‌بینم وقتی کسی به آن حمله نکرده است.

او دبی را به دلیل استانداردهای بالای زندگی، مالیات کم و شرایط آسان ویزا برای روس‌ها انتخاب کرده و گفت: در دل هیچ یک از روس‌ها هراسی به دلیل جنگ در سایر نقاط جهان که در حال افزایش است، وجود ندارد.

باتوجه‌به محبوبیت کمتر خال‌کوبی در خاورمیانه نسبت به روسیه، تولینوف قصد دارد یک سالن تخصصی زیبایی و لوازم‌آرایش دائمی در دبی برای آنانی که به دنبال مد هستند، افتتاح کند.

این شهر چندین ملیتی غنی از نفت در امارات متحده عربی، مدت‌هاست که خود را به‌عنوان پناهگاه مستقل برای ثروت و امور مالی جهانی قرار داده است.

اکنون، تصمیم امارات متحده عربی برای نپیوستن به تحریم‌های غرب علیه مسکو، دبی را به مرکز جدیدی برای روس‌های جویای ثروت که بسیاری از کشورهای جهان درهایشان را به روی آنها بسته‌اند، تبدیل کرده است.

روس‌ها می‌توانند در بدو ورود ویزای توریستی ۹۰ روزه دریافت کنند و یا از طریق یک کارفرما ویزای اقامت موقت دریافت کنند

بر اساس کارگزاری املاک Betterhomes، روس‌ها بزرگ‌تری روس‌ها خریداران غیرمقیم از جولای تا سپتامبر امسال بودند. بسیاری از این املاک سرمایه‌گذاری در مارینا خالی هستند، درحالی‌که برخی دیگر توسط صاحبانشان اجاره داده می‌شوند. هرکدام راه مناسبی برای نگاه‌داشتن  پول است.  بر اساس گزارش‌ها، برخی از خریدها با ارز رمزنگاری شده؛ راهی محبوب برای دورزدن تحریم‌ها، انجام می‌شوند.

امارات متحده عربی تفکیک ملیت ساکنان را منتشر نمی‌کند، اما روس‌ها در اینجا از صدها هزار مهاجر جدید از زمان جنگ صحبت می‌کنند. چندین بانک غربی از جمله جی پی مورگان و بانک آمریکا در واکنش به تحریم‌ها، کارکنان خود را از روسیه به دبی منتقل کرده‌اند. داده‌های آژانس آمار فدرال روسیه نشان می‌دهد که بین ژوئیه و سپتامبر، حدود ۲۷۷ هزار  نفر از شهروندان این کشور بیش از سه برابر در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، قبل از همه‌گیری کرونا به امارات سفرکرده‌اند.

«اولسیا سابرا»، معلم انگلیسی از جنوب روسیه، تنها چند روز قبل از شروع جنگ وارد  دبی شد و به دنبال شروعی تازه در یک نقطه آفتابی در نزدیکی دریا بود. او به‌سرعت شبکه‌ای متشکل از ۳۰۰ دانش‌آموز را راه‌اندازی کرد که بیشتر از محله‌های سطح بالا بودند. اکثریت روس‌ها برای یادگیری زبان کاری دبی عجله دارند. او گفت: هر جا که می‌رویم، زبان روسی می‌شنویم.  مردم نام این  شهر را نیز روسی کرده‌اند، اکنون آن را «دبیسک» می‌نامند.

تعداد زیادی از دانش‌آموزان او را مردان در سنین نظامی تشکیل می‌دهند، سابرا گفت: من قبلاً به زنان جوانی که به دنبال یک شوهر ثروتمند بودند، آموزش می‌دادم، اکنون بیشتر مردان جوان هستند که به‌سختی انگلیسی صحبت می‌کنند و سعی می‌کنند اینجا کار پیدا کنند.

بر خلاف هجوم مردانی که در پی اعلام بسیج پوتین به کشورهای همسایه گریختند، روس‌هایی که به دبی می‌رسند عموماً پول بیشتری و برنامه‌های بلندپروازانه‌تری دارند.

غرفه‌های بزرگ روسیه همیشه در نمایشگاه‌های تجاری شهر وجود دارند و خیمه «ساخت روسیه» را به نمایش می‌گذارند. «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه اخیراً برای دیدارهایی به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی سفر کرد تا آنچه را که هر دو طرف «مشارکت استراتژیک» می‌نامند، گسترش دهد. محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی در ماه اکتبر در روسیه با پوتین دیدار کرد. همان‌طور که یکی از قانون‌گذاران برجسته روس در ماه گذشته اشاره کرد، امارات متحده عربی مقصد اصلی عربی برای سرمایه‌گذاری‌های روسیه است و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عرب در روسیه است.

 

اما تلاش سریع امارات متحده عربی برای رشد، برخی انتقادات را برانگیخته است. در ماه مارس، گروه ویژه اقدام مالی بین‌دولتی مستقر در پاریس، امارات متحده عربی را در فهرست خاکستری خود از کشورهایی که به‌اندازه کافی برای مبارزه با پول‌شویی و فعالیت‌های مالی غیرقانونی انجام نمی‌دهند، منتشر کرد. امارات متحده عربی اعلام کرده است که متعهد به همکاری با FATF در جهت بهبود است. درهرصورت، به لطف ارزهای دیجیتال، روس‌ها در دبی می‌گویند که مشکلی در جابه‌جایی وجوه ندارند، حتی اگر تحریم‌ها به این معنی باشد که اکثر کارت‌های بانکی آنها کار نکند.

در پالم، جزیره‌ای ساخته دست بشر در کنار اسکله، یک دسته پول‌دار روسی بین جلسات با لیموزین‌های میلیون دلاری مای باخ در کنار محافظان، تردد می‌کنند، سپس به استراحتگاه‌های مجلل  خود باز می‌گردند. در همان نزدیکی، چندین الیگارشی تحریم شده، از جمله اعضای حلقه داخلی پوتین، قایق‌های تفریحی خود را لنگر انداخته‌اند.

«عادل ماهر»، مشاور بازرگانی که شاهد افزایش تقاضا از سوی روس‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار است، گفت: علی‌رغم همه اخبار، تجارت در روسیه همچنان در حال رونق است و این افراد به حساب‌های بانکی فعال نیاز دارند، به‌ویژه برای معامله با اروپا.

تولینوف، هنرمند خال‌کوبی، اهداف ساده‌تری دارد. مانند بسیاری از تازه‌واردان، او منتظر نشد تا ببیند که آیا یک کارت بانکی دریافت می‌کند یا خیر. او گفت: من پنج دوست نظامی را که در اوکراین کشته شدند، از دست دادم، این وحشتناک است. اکثر جوانان در روسیه، تبلیغات را مانند نسل قدیمی‌تر باور ندارند.

او افزود: وقتی کشور را ترک کردم مقامات از من پرسیدند که چه زمانی برمی‌گردم.  او اضافه کرد: بازنمی‌گردم.

برای بسیاری دبی  یک توقفگاه است. در یکی از کافه‌های مارینا، چند  مرد روس که بیست و خرده‌ای سال سن دارند قبل از رفتن به کار  دور هم صبحانه می‌خوردند. آنها برنامه‌هایی داشتند که از خدمت سربازی اجتناب کنند.

بوگدان ۲۷ساله، یک کارمند فناوری اطلاعات که به این شرط صحبت می‌کرد که از ترس انتقام، فقط با نام کوچکش شناخته شود، گفت: در مسکو تمام اطرافم احساس فشار می‌کردم. هر روز منتظر اتفاق بدی هستید. هر مکالمه‌ای به جنگ می‌انجامد.

بوگدان گفت که او معمولاً برای فرار از زمستان روسیه سفر می‌کند، اما قصد دارد امسال برای مدت طولانی‌تری در خارج از کشور بماند. من مسکو را دوست دارم پس برمی‌گردم. روسیه خانه من است. فقط امیدوارم روزی مجبور نباشم آن را برای همیشه ترک کنم.