امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی ۳ جوان دهه هفتادی بودند که در جریان اعتراضات به گرانی بنزین در آبان ماه ۹۸ بازداشت شدند و دستگاه قضایی برای آنها حکم اعدام صادر کرد. حکمی که با اعتراضات گسترده افکار عمومی مواجه شد.

 

چند روز مانده به انتخابات بود که خبر آمد امیرحسین مرادی، یکی از ۳ جوان معترض آبان ۹۸ به بازداشتگاه آگاهی شاپور منتقل شده است.

خبری که اگرچه ازسوی بابک پاک‌نیا تایید شد اما این وکیل دادگستری به دلیل اینکه پرونده هنوز در مراحل مقدماتی بود، از ارایه توضیحات خودداری کرد.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی ۳ جوان دهه هفتادی بودند که در جریان اعتراضات به گرانی بنزین در آبان ماه ۹۸ بازداشت شدند و دستگاه قضایی برای آنها حکم اعدام صادر کرد. حکمی که با اعتراضات گسترده افکار عمومی مواجه و درنهایت با اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، لغو حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد تا پرونده مجددا مورد بررسی قرار گیرد. دیوان عالی کشور حکم اعدام را نقض کرد تا پرونده بار دیگر در دادگاه مورد بررسی قرار گرفته و برای آن رای صادر شود.

 

۱۹ روز بعد از دستور دیوان عالی کشور برای بررسی مجدد پرونده در دادگاه، یعنی ۴ دی ‌ماه ۹۹ پرونده این ۳ نفر به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب ارجاع شد و بیستم اسفند ماه درحالی که قرار بود جلسه اول دادگاه برگزار شود، به دلیل تغییر رییس شعبه، جلسه لغو شد و تا تعیین رییس به تعویق افتاد.

 

اگرچه جلسه بعدی دادگاه قرار بود مطابق اعلام وکلای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی ۲۲ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰ برگزار شود اما این جلسه هم به‌ دلیل بازنشستگی رییس شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب برگزار نشد تا تکلیف پرونده این ۳ جوان همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

 

در حالی که در روزهای آخر اردیبهشت ‌ماه وکلای این ۳ جوان خبر از تعیین جلسه دادگاه برای هشتم تیر داده بودند، ۲۵ خرداد ماه امیرحسین مرادی به دلایل اعلام نشده به بازداشتگاه آگاهی شاپور منتقل شد. نهایتا ششم تیر ماه و ۲ روز مانده به جلسه دادگاه، بابک پاک‌نیا که چندی قبل، با بیان اینکه اعزام موکلش به پلیس آگاهی ارتباطی به پرونده قبلی ندارد و موضوعی جدید است، اکتفا کرده بود، این‌بار خبر داد که «امیرحسین مرادی به زندان تهران بزرگ اعزام شد و روند تحقیقات از ایشان در پلیس آگاهی خاتمه یافت.»

 

نگهداری امیرحسین مرادی در بازداشتگاه آگاهی اما مشکلاتی برای او به وجود آورد؛ او بیماری پوستی دارد و در مدت حضورش در زندان هم باید برای تزریق آمپول و درمان به بیمارستان منتقل می‌شد اما به‌ دلیل عدم دسترسی به حمام و ناتوانی در تعویض مرتب لباس، بیماری او در این مدت حادتر شده است.

 

بابک پاک‌نیا روز گذشته اگرچه خبر تشدید بیماری امیرحسین مرادی را تایید کرد اما اخبار برخی رسانه‌ها که تشدید بیماری را ناشی از عدم دسترسی به دارو عنوان کردند، «کذب» خواند و به امتداد توضیح داد که چهارشنبه هفته گذشته با موکلش صحبت کرده و دریافته او داروها را دریافت و استفاده کرده و حتی توضیح داده که «تجویز و نسخه پزشک نیز در اختیار او قرار گرفته است.» پاک‌نیا گفت:  « امیرحسین از رفتار بازداشتگاه داخل پلیس آگاهی، کمی شکایت داشت اما این‌گونه نبود که بگوید من را شکنجه می‌کردند.»

 

این وکیل دادگستری در ادامه گفت: «منتها پلیس هم گفت که بازداشتگاه داخل پلیس مانند داخل زندان در اختیار سازمان زندان‌ها بوده و چیزی دراختیار ما نیست. من از امیرحسین پرسیدم که آیا در زمان بازجویی، تحت فشار قرار گرفته یا از او فیلمی گرفته‌اند که گفت؛ خیر. من هم به او گفتم که اگر بنا داشتند که از تو فیلمی بگیرند، به هیچ عنوان حاضر به بازجویی نشو و بگو که تنها درصورتی حرف خواهم زد که هیچ دوربینی نباشد. موکلم هم گفت که هیچ دوربینی نبود و اگر هم بخواهند، دوربینی بیاورند، صحبت نخواهد کرد.» براساس توضیحات پاک‌نیا، تنها مشکل امیرحسین مرادی در زمان حضورش در بازداشتگاه آگاهی، استحمام بوده که به همین جهت «با ترشح پوست و عدم امکان تعویض لباس روبه‌رو شده است.»

 

وکیل امیرحسین مرادی در ادامه تاکید کرده که «در رابطه با آن هم که عنوان شده از آگاهی داروهای موکلم را به او نمی‌دادند هم، دست‌کم در دیدار حضوری که با او داشتم، هیچ کلامی در این باره مطرح نکرد و منشا این خبر من، خود امیرحسین بوده است. از چهارشنبه (هفته گذشته) به بعد، روند بیماری تشدید شده و هر چه بوده از این تاریخ به بعد بوده است. تصور ما هم این است که به دلیل وضعیت پوستی موکلم بوده که کار به اینجا رسیده؛ والا تا روز چهارشنبه باز هم تاکید می‌کنم که خود امیرحسین به من گفت که داروها دراختیارم بوده و از آن استفاده می‌کنم.»

 

او در ادامه با اشاره به اینکه «شخصا به همراه مادر موکلم قرص‌های امیرحسین را به پلیس تحویل دادم. موکل من شرایط نگهداری خاصی داشته و اگر به‌ طور مرتب و روزانه استحمام نکند، پوست او ترشح کرده و بدنش دچار زخم خواهد شد»، توضیح داده که «دستور اعزام به زندان را ما با ارایه درخواست و مستندات پزشکی از قاضی گرفتیم.

 

در آخرین تماسی که با دوست امیرحسین داشتم، گفت که این دستور به زندان رسیده و بهداری گفته که این نامه قاضی، هنوز از سوی زندان به آنها واصل نشده و اگر این نامه برسد، فورا او را اعزام خواهند کرد.»

 

پاک‌نیا که در گفت‌وگو با امتداد با بیان اینکه «وضعیت جسمی امیرحسین خوب نیست»، ابراز امیدواری کرده بود تا با اعزام او به مرکز درمانی، هرچه سریع‌تر به حال او رسیدگی شود، ساعاتی بعد در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید کرد که با زندان صحبت کرده و امیرحسین مرادی چهارشنبه صبح برای درمان به بیمارستان اعزام می‌شود.

 

همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که دادگاه سوم امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی هم درحالی مجددا به تعویق افتاد که قرار بود روز گذشته برگزار شود. شاید اگر وضعیت این ۳ جوان که ۵۸۸ روز است بلاتکلیف و با فشارهای زیادی در زندان هستند، زودتر روشن می‌شد، پای امیرحسین مرادی به بازداشتگاه آگاهی باز نمی‌شد و درنتیجه نه بیماری‌اش تشدید می‌شد، نه سلامتی‌اش به خطر می‌افتاد.

 

منبع: امتداد