امیدواریم این دولت بتواند نگاهی به گذشته و دوره اصلاحات داشته باشد تا بتواند از آن تجربه آفریده شده بهره ببرد و این نقیصه‌ای است که در حکمرانی خوب وجود را برطرف کند؛ چراکه تا نگاهی به گذشته نداشته باشیم نمی‌توانیم در این زمینه مدعی باشیم.

 

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگویی مطرح کرد: زمان دولت اصلاحات بود که ما متوجه شدیم نقش مردم چقدر می‌تواند در تعیین سرنوشت جامعه و کشور موثر باشد.

وی افزود: علیرغم اینکه بسیاری مدعی بودند آقای خاتمی فقط یک ادبیات سیاسی را در جامعه رواج داد و بیشتر در فکر توسعه سیاسی بود اما وقایع امروز نشان‌دهنده آن است که در دوره اصلاحات توسعه سیاسی و فرهنگی معنای واقعی خودش را پیدا کرد. آن زمان افرادی به میدان آمدند که صاحب نظر و خبره بودند که توانستند کمک زیادی به جامعه کنند و درک مناسبی را برای رفتن به سمت توسعه ایجاد کنند.

او ادامه داد: در دوره خاتمی و عصر اصلاحات همه این شرایط در جامعه به وجود آمد؛ فرهنگ توانست جایگاه خودش را پیدا کند، اصحاب فرهنگ توانستند بالندگی پیدا کنند. نشریات فراوانی در آن دوران پا به عرصه وجود گذاشتند و سطح ممیزی کتاب‌ها در کنار این‌که منافع جامعه را لحاظ و واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی را بیان می‌کردند، کاهش پیدا کرد.

بروجردی گفت: شایسته‌سالاری و جامعه مدنی که سید محمد خاتمی روی آن تکیه داشت، زمینه‌ای بود که مردم در سرنوشت‌شان مشارکت داشته باشند، شکل‌گیری شوراها، تشکل‌های غیردولتی و ایحاد فرصت برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع نشأت گرفته از همان گفتمان شایسته‌سالاری و جامعه مدنی بود که رئیس دولت اصلاحات بر آن اهتمام ورزید. حال خیلی مانده است تا ما بتوانیم آن دوره را دوباره تجربه کنیم.

او بیان کرد: کسانی که امروز حکومت‌داری می‌کنند بیش از آن چه به واقعیت‌ها بپردازند بر نگاه خودشان که می‌گوید ما هستیم و جز ما فرد دیگری حق تصمیم‌گیری ندارد اصرار می‌ورزند درحالی که خاتمی تمام حرفش این بود که مردم باید تصمیم‌گیر باشند، مردم باید مشارکت در سرنوشت خودشان داشته باشند و مردم باید با شکل‌گیری جامعه مدنی حرکت‌هایشان را معنا ببخشند.

وی در پایان گفت: امیدواریم این دولت بتواند نگاهی به گذشته و دوره اصلاحات داشته باشد تا بتواند از آن تجربه آفریده شده بهره ببرد و این نقیصه‌ای است که در حکمرانی خوب وجود را برطرف کند؛ چراکه تا نگاهی به گذشته نداشته باشیم نمی‌توانیم در این زمینه مدعی باشیم.

 

منبع: ایلنا