آیت الله موسوی تبریزی

رئیس‌جمهور و سایر مسئولان هرچه سریع‌تر باید این مساله اقتصادی را حل کنند و مراجع نیز حتما و بیشتر بر این مسائل تکیه کرده و می‌کنند. دولت باید فارغ از جناح بندی‌ها و گرایش‌های سیاسی از کارشناسان و صاحب‌نظران در امور مختلف برای حل مشکلات دعوت کند.

 

آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی نوشت: گرچه رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به قم گفته حوزه برای مشکلات راهکار ارائه دهد اما حوزه موظف نیست که طرح و برنامه‌ای به دولت دهد. بلکه وظیفه حوزه این است که کلیاتی را که دردها و خواسته‌های مردم است و حق مردم است که به آنها برسند را به روسای جمهور، مجلس و سایر کسانی که می‌آیند، منعکس کنند.

برنامه را کسی می‌تواند بدهد که به جزئیات تمام مسائل کشور اعم از درآمدها، قرض‌ها و برنامه‌های مدیریت، صنعت و تجارت جامعه اطلاعات کاملی داشته باشند و بر اساس آن بگویند که چه کارها و اقداماتی باید صورت بگیرد. این کار حوزه‌ها نیست که بگویند ارز را چه قیمتی قرار دهید. بلکه مراجع و بزرگان کلیاتی را برای پیشرفت جامعه، رفاه جامعه، از بردن معاصی، گناه‌ها و دزدی‌ها و خیانت‌ها در جامعه بیان می‌کنند. در حقیقت مراجع و حوزه‌ها پیشنهادهای خاص، حزئی و موردی نمی‌دهند. بلکه آنچه مراجع می‌گویند از این قرار است که باید به مشکلات مردم رسیدگی کرد، دادگاه‌ها باید عادلانه رفتار کنند یا با زندانیان چگونه رفتار کنند.

البته نوعا اطلاعات دیگری هم به مراجع می‌رسد و گلایه‌های مردم نیز پیش مراجع زیاد می‌آید. بالاخره مردم مشکلات خود را پیش روحانیون و مراجع می‌آورند چون در راس نظام جمهوری اسلامی یک روحانی ولی فقیه است و علما ولو اینکه مستقیم نباشد اما در این مدیریت‌ها سهم دارند. لذا مردم به بزرگان و مراجع هم درد دل خود را می‌گویند و هم از مشکلاتی که وجود دارد، صحبت می‌کنند.

البته الحمدا… امروز مشکلات بر کسی پوشیده نیست و یکی از مهم‌ترین مشکلات بیکاری و گرانی است که همه درگیر آن هستند. مردم هر هفته بخواهند کالایی را خریداری کنند آن کالا نسبت به هفته قبل گران‌تر شده و این است که مردم از مراجع می‌خواهند ثبات در جامعه ایجاد شود. اما متاسفانه آنهایی که مخالف نظام هستند این مسائل را به دستاویزی برای تخریب و مخالفت علیه نظام قرار می‌دهند و جوانان و آنهایی که ناراحتی‌هایی از این وضعیت دارند را با حرف‌های خود تحت تاثیر قرار می‌دهند.

لذا فرقی نمی‌کند رئیس‌جمهور و سایر مسئولان هرچه سریع‌تر باید این مساله اقتصادی را حل کنند و مراجع نیز حتما و بیشتر بر این مسائل تکیه کرده و می‌کنند. دولت باید فارغ از جناح بندی‌ها و گرایش‌های سیاسی از کارشناسان و صاحب‌نظران در امور مختلف برای حل مشکلات دعوت کند. حکومت باید از متخصصان برنامه بگیرد و بر اساس تخصص پیش برود.

حتی نمایندگان مجلس نیز ولو اینکه نماینده مردم هستند باید از متخصصان باشند و از متخصصان برای برنامه‌های مختلف به ویژه مسائل اقتصادی دعوت کنند تا برای برنامه‌ها و قوانینی که می‌خواهند تدوین کنند از حضور و نظر آنها نیز استفاده شود. امور زندگی مردم از آن مردم است و از این رو باید برای حل مسائل زندگی مردم از افراد بالادست علمی و تجربی نظر و برنامه بخواهند و آن را در مجلس بررسی کننند.

منبع:آرمان