اختصاصی؛

طرح مسائل انحرافی آنهم در برهه ای که مردم مطالباتی جدی در کشور دارند، کار همیشگی رسانه های اصولگرا بوده و هست. اما اتفاقی که در خصوص نحوه مواجهه با تفریح چند گردشگر در دلیجان افتاده، محل تأمل بیشتری است.

 

در روزهای اخیر، انتشار ویدئویی از آب بازی تعدادی از گردشگران در کاروانسرای دودهک دلیجان واقع در استان مرکزی به سوژه ای مناسب برای رسانه های افراطی جریان اصولگرا تبدیل شده است. این رسانه ها که درباره مشکلات دیگر مردم همواره به دادن آدرس های غلط مشغول بوده اند، این هنر را دارند که «آب بازی با بطری های کوچک از سوی چند جوان» را آنقدر بزرگ نمایی کنند که انگار هیچ اتفاقی مهم تر از مسأله در کشور وجود ندارد.

بزرگنمایی این گونه مسائل در سال های گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است. به نحوی که امروز کمتر کسی پیدا می شود که ماجرای برخورد با چند جوان را در پارک آب و آتش تهران به دلیل آب بازی نشنیده باشد.

طرح مسائل انحرافی آنهم در برهه ای که مردم مطالباتی جدی در کشور دارند، کار همیشگی رسانه های اصولگرا بوده و هست. اما اتفاقی که در خصوص نحوه مواجهه با تفریح چند گردشگر در دلیجان افتاده، محل تأمل بیشتری است. مطابق آنچه در خبرها منتشر شده، پس از این اتفاق، نخست کاروانسرای دودهک دلیجان پلمپ شده است. دوم رئیس میراث فرهنگی دلیجان عزل شد. سوم مجوز موسسه طلوع گردشگران تهران لغو شد. چهارم مدیر کاروانسرای مذکور بازداشت شد.

همه این اقدامات در فاصله کمتر از چند روز اتفاق افتاد. اگر نحوه مواجهه با این ماجرا را در کنار برخوردی که در خصوص سایر مسائل کشور می شود بگذاریم با تفاوتی ملموس مواجه می شویم. برای نمونه، پس از افشای ماجرای واگذاری املاک نجومی در شهرداری اسبق تهران، ماه ها زمان برد تا پرونده وارد مرحله رسیدگی شود.

یا درباره برخورد با افزایش بی رویه قیمت ها از سوی عرضه کنندگان کالا و گرانفروشان با اینکه بارها وعده برخورد قاطع داده شده است، اما تاکنون اقدامی موثر و قابل لمس مشاهده نشده است.

از این رو، ممکن است این پرسش از سوی دست کم بخشی از مردم مطرح شود که چگونه است وقتی رفتاری مغایر با سلیقه آقایان به ویژه در حوزه فرهنگ و یا سیاست روی می دهد، برخوردهای ضربتی و فوری با شدیدترین شیوه ممکن صورت می گیرد اما زمانی که تخلفی بزرگ و تاثیرگذار در زندگی مردم اتفاق می افتد، پروسه برخوردها به آهستگی پیش می رود؟

یا این سوال که آیا آب بازی چند جوان، در احساسات و معیشت مردم تاثیر منفی می گذارد یا فسادهای مالی کلان و میلیاردی؟

آیا استخراج کنندگان مسلح بیت کوین و دیگر رمزارزها که روند برق رسانی به شهروندان را با مشکل مواجه کرده اند، بیشتر خطرناکند یا تعدادی جوان که با بطری آب معدنی در دل کویر لباس هم را خیس می کنند؟