کامبیز نوروزی

به گفته مقامات رسمی آمار واقعی بین ۵/۲ تا ۳ برابر این عدد است. یعنی این روزها بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر در کشور بر اثر کرونا فوت می‌کنند. آمار رو به افزایش است. در چنین شرایطی چه از نظر اصول حقوقی، چه از نظر موازین و معیارهای شرعی و چه از حیث اخلاق دین و مذهب، آیا ایجاد زمینه برای توسعه کرونا و مرگ و میرکرونایی جایز و صحیح است؟

 

کامبیز نوروزی نوشت: جناب آقای رییسی شما تا روزی دیگر رسما کرسی ریاست‌جمهوری را دراختیار می‌گیرید و از آن روز دیگر سکان اداره کشور در دستان شما خواهد بود.  کشور با مشکلات فراوان و ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند. کارهای زیادی است که باید شما و همکاران‌تان انجام دهید. خیلی از این کارها زمان زیادی می‌برد تا اگر به درستی دیده و تحلیل و برنامه‌ریزی و اجرا شوند و ثمری بدهند، کشور از ورطه خطر نجات یابد. اگرچه دایره سیاست بسیار بزرگ شده است، ولی اگرچه دشوار است، ولی گاه باید بتوانیم بیرون از دایره و به حکم اخلاق فقط برای جان‌ها و حقوق مردم بگوییم و بنویسیم.  اما عجالتا دو مساله حیاتی و فوری وجود دارد که حل و رفع آنها به فوریت ممکن است که مستلزم تصمیم و اراده شماست. اول مورد مربوط است به چیزی به نام طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که به تصمیم مجلس قرار شده است طبق اصل ۸۵ در یک کمیسیون تصویب شود. کارشناسان متخصص حوزه ‌آی‌تی و اینترنت مخالفت‌های کارشناسی زیادی با این طرح د‌ارند. همچنین این طرح اصول متعدد قانون اساسی و حقوق اساسی ملت را نقض می‌کند و حتی با سیره عقلا در تضاد و تعارض است. معتبرترین متخصصان برآنند که این طرح ایران را از اینترنت محروم کرده و آسیب‌های گسترده اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به بار خواهد آورد. اگرچه قوه مقننه مستقل است ولی حتما موضع و اقدام شما برای جلوگیری از این طرح اثرگذار خواهد بود. لطفا سکوت نکنید و برای جلوگیری از تصویب طرحی که برخی آن را در حد فاجعه‌ای برای ایران در دنیای جدید ارزیابی می‌کنند، اقدام موثر کنید. اگر هم به درستی نقدها تردید دارید، در ادامه روش دعوت از دیگران برای ابراز نظر، از کارشناسان مستقل آی‌تی و اینترنت، اقتصاددانان، حقوقدانان، جامعه‌شناسان و دیگران بخواهید نظرات‌شان را برای شما بفرستند.

حتی این طرح آن‌قدر اهمیت دارد که به فوریت و مستقیما از نهادهای مستقل صنفی و علمی مشاغل اینترنتی، روزنامه‌نگاری، جامعه‌شناسی، حقوقی و… دعوت کنید تا در جلسه‌ای در حضور خودتان این طرح را نقد و بررسی کنند. آنگاه اگر اقناع شدید که بعید است دلایل کارشناسی و علمی موجب اقناع نشود، تمام امکانات خود را برای جلوگیری از تصویب این طرح به کار اندازید.  دومین مورد مربوط است به بیم از افزایش ابتلا به کرونا و مرگ و میرهای کرونایی در جریان آیین‌های عزاداری سید شهیدان و یاران کربلایی‌اش در محرم امسال. عزت این ایام بر ما که اهل این دیار و این مناسکیم بر کسی پوشیده نیست، اما چه چاره که در معرض هجوم ویروس کووید۱۹ مردم مثل برگ خزان می‌ریزند. از حرمت جان مومنین نمی‌نویسم که از بدیهیات است. دلایل شرعی متعدد و متقن وجود دارد که حفظ جان از اوجب واجبات است و اینکه مباشرت یا تسبیب در ایراد ضرر به جان مردم چه حکمی دارد. در ۱۹ ماهی که از شیوع کرونا گذشته است مقامات مسوول و همه متخصصان علوم پزشکی، مردم را به‌ شدت از کارهایی مثل سفر یا هر نوع تجمع برحذر داشته‌اند. حتی کسب و کارها تعطیل شدند. تجمع مردم داس مرگ به دست ویروس می‌دهد تا هر که را خواست درو کند. اگرچه نمی‌شود نگفته گذاشت که قصور بخش‌هایی از ما مردم و ناکارآمدی ستاد مقابله با کرونا مانع از اجرای درست و کامل ضوابط بهداشتی شده و کار مرگ به اینجا کشیده است.  اینک در آستانه ماه محرم، به‌رغم هجوم مرگبار ویروس، کسانی مترصدند که آیین عزاداری سیدالشهدا حسین بن علی(ع) و یاران با وفای آن امام بزرگوار، به گستردگی در سطح کشور برگزار شود. آقای رییس سازمان تبلیغات اسلامی صریحا در سخنانی گفته است «امسال بیش از سال گذشته و چندین برابر وظیفه خودمان را تعظیم شعائر حسینی می‌دانیم. حال و هوای شهرها در این کشور حسینی باید معلوم شود که محرم است و کسی که نمی‌خواهد این‌گونه باشد، ابلیس است.» توجه می‌فرمایید؟ از نظر این آقای محترم کسی که بگوید به خاطر ویروس مرگبار کرونا و حفظ جان انسان‌ها، امسال استثنائا مراسم عزاداری محدود بوده و به آن شکلی که این آقا می‌گوید برگزار نشود «ابلیس» است.  عموم و اطلاق حرف این آقا شامل همه است، حتی اگر اعضای ستاد مقابله با کرونا یا پزشکان متخصص باشند. بگذریم از اینکه نسبتی که ایشان می‌دهد فاقد هر پایه و اساس فقهی و اخلاقی است و حتی خلاف فقه و اخلاق است اما فعلا مساله این است که برای ترتیبات آیین عزاداری محرم به شکلی که سفره‌ای بزرگ برای ویروس کرونا باز نشود فکر عاجل و قاطع بفرمایید. طبق آمار رسمی، تعداد فوتی‌های کرونا نزدیک به ۳۶۰ نفر است. به گفته مقامات رسمی آمار واقعی بین ۵/۲ تا ۳ برابر این عدد است. یعنی این روزها بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر در کشور بر اثر کرونا فوت می‌کنند. آمار رو به افزایش است. در چنین شرایطی چه از نظر اصول حقوقی، چه از نظر موازین و معیارهای شرعی و چه از حیث اخلاق دین و مذهب، آیا ایجاد زمینه برای توسعه کرونا و مرگ و میرکرونایی جایز و صحیح است؟ فکری کنید برای چنین برنامه‌هایی که شاید ناشی از شدت علاقه به شهیدان کربلا باشد ولی به خطا رفته و مطابقتی با موازین و معیارها ندارند و با استفاده از نظر متخصصان، مانع از اوج‌گیری فاجعه شوید. آقای رییسی! مجالی برای تاخیر نیست که در تاخیر آفت‌های بسیار است و ندامت‌های فراوان و زمان مهلتی نمی‌دهد که به قول امام علی(ع) «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آنها استفاده کنید.»

منبع: اعتماد