به گزارش صبح ما، آیت الله سیدمحمدحسین بهشتی (۴بهمن ۱۳۵۷ در تحریریه کیهان) طی یک سخنرانی گفت::   من اینجا با صراحت می گویم؛ ای هموطن مارکسیست یا ماتریالیست لیبرالیست، اگزیستانسیالیست و دیگر ایسمها و ای هموطن مسلمان رزمنده، همه باهم برای مدتی قابل ملاحظه یک صدا، یک نفس، پیوسته در ادامه مبارزه ارزنده […]

 

به گزارش صبح ما، آیت الله سیدمحمدحسین بهشتی (۴بهمن ۱۳۵۷ در تحریریه کیهان) طی یک سخنرانی گفت::

 

من اینجا با صراحت می گویم؛ ای هموطن مارکسیست یا ماتریالیست لیبرالیست، اگزیستانسیالیست و دیگر ایسمها و ای هموطن مسلمان رزمنده، همه باهم برای مدتی قابل ملاحظه یک صدا، یک نفس، پیوسته در ادامه مبارزه ارزنده ای که آغاز کرده ایم، جلو برویم. روزی که در این خانه، من بودم و تو، تو بودی و من و «آقا بالاسر مزاحم» نبود؛ مطمئن باش با کمال آزادی در فضای پاک از هر سانسور و دیکتاتوری(نه دیکتاتوری تاج، نه دیکتاتوری عمامه و نعلین)، بهترین زندگی برادرانه را خواهیم داشت.

 

علی(ع) می فرماید:«کسی که بخواهد میوه ای را قبل از رسیدنش بچیند، آنرا از بین برده و مثل کسی است که برای دیگران کار کرده است.» این میوه ای را که شکوفه هایش تازه دارد در درخت ظاهر می شود نه من فورا در صدد چیدنش باشم نه شما. چون اگر شکوفه را بچینیم دیگر چیزی باقی نخواهد ماند. بگذاریم این میوه برسد تا باهم از آن بهره مند شویم.

 

به دوستان عرض کردم وقتی رهبر مبارزه که می بینیم کلامش چگونه نفوذ دارد، مهاجرتش توفان به پا می کند، بازگشت با تصمیم قاطعش توطئه ها را از میان می برد و قدرت ها را تسلیم می کند، با صراحت می گوید در جامعه آینده ما همه آراء و عقاید آزادانه حق دارند با کمال آزادی نظراتشان را بگویند، چه تضمینی از این بهتر در دست است؟

 

از آن بالاتر قرآن می گوید«در امر عقیده، اکراه معنی ندارد عقیده مربوط است به تشخیص و قلب و اندیشه» قرآن خطاب به پیغمبر می گوید:«تو می خواهی مردم را وادار کنی که مسلمان بشوند؟»البته نه اینکه پیغمبر می خواست مردم را وادار بکند. پیغمبر مثل هر صاحب عقیده دیگر، پافشاری می کرد که عقیده اش را به مردم بگوید و این در ذهن بعضی ها ممکن بود اینطور بیاید که پیغمبر می خواهد مردم را وادار کند.

 

از این نظر قرآن به پیغمبر می گوید تا جلو سوءتفاهم را بگیرد. این مطلب از قرآن است و رهبر مبارز به عنوان مبین قرآن آن را می گوید. من می دانم شما خاطره خوشی از برخورد با خیلی ها ندارید، اما امروز سروکار شما با آنها نیست. امروز رهبری مبارزه به دست کسانی است که به اصل پاسداری از آزادی عقیده و بیان مومن هستند.

 

ما این شعار را دهها سال است که آغاز کرده ایم و زندگی ما نشان می دهد که به آن ملتزم و مومن بوده ایم.