اختصاصی؛

مقامات آمریکایی گفته‌اند که دومین بالن مشاهده شده بر فراز آمریکای جنوبی در هفته گذشته نیز یک بالون نظارتی چینی بوده است.

 


به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از الجزیره، در حالی چین اصرار دارد که گوی سفیدی که هفته گذشته در سراسر قاره آمریکا شناور شد، یک بالن هواشناسی سرگردان بوده است، مقامات واشنگتن گفته‌اند که این بالون یک دستگاه جاسوسی است که توسط پکن برای نظارت بر مناطق حساس مستقر شده است.
این بالون بحث برانگیز توجه‌ها را به “بالون‌های جاسوسی” و نقش فناوری به ظاهر قدیمی در جاسوسی مدرن جلب کرده است.
روز شنبه، یک جت جنگنده آمریکایی بالون چینی را در سواحل کارولینای جنوبی ساقط کرد و مقامات گفتند که تلاش برای بازیابی جزئیات بیشتری از قابلیت‌های این دستگاه چینی فاش خواهد شد.
پکن این اقدام را به عنوان یک واکنش بیش از حد آشکار و نقض جدی رویه بین‌المللی محکوم کردهمچنین «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا سفر برنامه‌ریزی شده خود به چین را به تعویق انداخت.

چرا دولت‌ها از بالون‌های نظارتی استفاده می‌کنند؟

«ایین بوید»، پروفسور علوم مهندسی هوافضا در دانشگاه کلرادو بولدر، به سایت خبری کانورسیشن گفت: در عصر ماهواره‌ها، بالون‌های نظارتی که معمولاً بالن‌های پیشرفته مجهز به تجهیزات تصویربرداری با فناوری پیشرفته از پایین هستند، نظارت از فاصله نزدیک را ارائه می‌کنندگاهی اوقات بالون‌ها تابع الگو‌های آب و هوایی به پرواز درآمده شده را می‌توان با یک “دستگاه هدایت کننده” برای کنترل مسیر آن‌ها مجهز کرد.
بوید توضیح داد در حالی که ماهواره‌ها روشی ترجیحی برای جاسوسی از بالای سر هستند، بالون‌های در ارتفاع پایین‌تر که تقریباً در همان ارتفاعی که خطوط هوایی تجاری پرواز می‌کنند شناورند و معمولاً می‌توانند تصاویر واضح‌تری نسبت به ماهواره‌هایی که در پایین‌ترین مدار قرار دارند، بگیرنداین بیشتر به دلیل سرعت چنین ماهواره‌هایی است که یک مدار زمین را در ۹۰ دقیقه کامل می‌کنند.
به گفته بوید، نوع دیگری از ماهواره‌ها می‌توانند همگام با زمین بچرخند و این امکان را مهیا سازند از یک مکان عکس‌های پیوسته بگیرد، اگرچه چنین ماهواره‌هایی دورتر از سیاره می‌گردند و بنابراین معمولاً تصاویر نا واضح‌تری تولید می‌کنند.
بنا به اظهار «دیوید دیروچز»، استاد مرکز مطالعات استراتژیک جنوب شرق آسیا در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن، بالون‌های نظارتی همچنین می‌توانند سیگنال‌های الکترونیکی جمع‌آوری کنند” و ارتباطات را رهگیری کنند.
وی به الجزیره گفت که بالون چینی که توسط ایالات متحده سرنگون شده است، همچنین می‌توانست برای «جمع‌آوری اطلاعات در مورد نوع سیگنال‌هایی که ایالات متحده برای ردیابی از آن استفاده می‌کند، بکار گرفته شود، بنابراین اگر چینی‌ها می‌خواهند واقعاً حمله کنند می‌توانند حملات راداری را شناسایی و طبقه‌بندی کنند.

اظهارات آمریکا در مورد این بالون چیست؟
مقامات آمریکایی گفتند که بالون چینی به اندازه سه اتوبوس مدرسه بود و در ۲۸ ژانویه وارد منطقه دفاع هوایی ایالات متحده در شمال جزایر آلوتی در آلاسکا شده و در ۳۰ ژانویه در سراسر آلاسکا و به حریم هوایی کانادا در قلمرو‌های شمال غربی حرکت کرده و سپس به عقب برگشته بود و در روز بعد وارد خاک ایالات متحده بر فراز شمال آیداهو شد.
مقامات جزئیات زیادی در مورد فناوری روی بالون ارائه نکرده‌اند، اگرچه آن‌ها قاطعانه معتقدند که این یک \”بالون نظارتی\” استمقامات گفته‌اند که این بالون دارای موتور و ملخ ارزیابی شده است که امکان مانور دادن به آن را می‌دهد.
یک مقام ارشد دفاعی روز شنبه به خبرنگاران گفت: ما مطمئن هستیم که این بالون به دنبال نظارت بر سایت‌های حساس نظامی بوده است.
مقامات همچنین اظهار داشتند که این بالون هیچ گونه تهدیدی برای ترافیک هوایی غیرنظامی یا افراد یا اموال روی زمین نداشته استمقامات ایالات متحده در ابتدا تشخیص داده‌اند که این بالون «قابلیت‌های اطلاعاتی» پکن را نسبت به اطلاعات نظارت ماهواره‌ای افزایش نمی‌دهد.
بر اساس گزارش‌ها، این بالون در سواحل کارولینای جنوبی توسط یک موشک هوایی AIM-۹X Sidewinder که توسط یک جت جنگنده F-۲۲ سرنگون شد.

تاریخچه بالون‌های نظارتی

مقامات آمریکایی همچنین فاش کردند که ورود بالون‌های خارجی به حریم هوایی ایالات متحده در سال‌های اخیر نسبتاً رایج بوده است، به طوری که یک مقام ارشد دفاعی روز شنبه به خبرنگاران گفت که بالون‌های نظارتی دولت چین حداقل سه بار برای مدت کوتاهی از قاره آمریکا در دوران دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق عبور کرده‌اند.
مقامات آمریکایی گفته‌اند که دومین بالن مشاهده شده بر فراز آمریکای جنوبی در هفته گذشته نیز یک بالون نظارتی چینی بوده است.
اشکال اولیه بالون‌های نظارتی در دهه ۱۸۰۰ مورد استفاده قرار گرفتند.
فرانسه در جنگ فرانسه و اتریش در سال ۱۸۵۹ از بالون‌های خدمه دار برای نظارت استفاده کردبالون‌های خدمه داردوباره اندکی پس از آن در طول جنگ داخلی ایالات متحده، در فواصل سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵، استفاده شد.
بالون‌های نظارتی در جنگ جهانی اول و دوم رایج‌تر شدنددر طول جنگ جهانی، ارتش ژاپن از بالون‌ها برای حمل بمب‌های آتش‌زا به داخل خاک ایالات متحده استفاده کردبه هیچ هدف نظامی آسیب نرسید، اما در اثر سقوط یکی از بالون‌ها در جنگلی در اورگان، چندین غیرنظامی کشته شدند.
درست پس از جنگ جهانی دوم، ارتش ایالات متحده شروع به کاوش در استفاده از بالون‌های جاسوسی در ارتفاع بالا کرد که منجر به مجموعه‌ای از ماموریت‌های بزرگ به نام پروژه ژنتریکس شد.
بر اساس اسناد دولتی آمریکا، در این پروژه بالون‌های عکاسی بر فراز قلمرو بلوک شوروی در دهه ۱۹۵۰ به پرواز درآمدند.

ترجمه: گلناز سادات غفاری