اختصاصی؛

صد‌ها تن از بازماندگان اسیدپاشی خواستار قوانین سخت‌گیرانه‌تر علیه فروش مواد شیمیایی هستند، پس از آنکه هفته گذشته دو مرد موتور سوار، اسید را روی دختری ۱۷ ساله در راه مدرسه در دهلی ریختند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، صد‌ها تن از بازماندگان اسیدپاشی خواستار قوانین سخت‌گیرانه‌تر علیه فروش مواد شیمیایی هستند، پس از آنکه هفته گذشته دو مرد موتور سوار، اسید را روی دختری ۱۷ ساله در راه مدرسه در دهلی ریختند.

به گفته بازرسان، مهاجم اصلی، پسری زیر ۱۸ سال است که اسید را آنلاین خریده است. ویدئویی از این حادثه که توسط یک دوربین مداربسته ضبط شده بود به طور گسترده به اشتراک گذاشته شد و به شدت خشم مردم هند را برانگیخت و منجر به ایجاد یک کمپین جدید برای مقابله با فروش آنلاین این ماده شد.

براساس داده‌های اداره ملی سوابق جنایی هند، بیش از هزار مورد اسیدپاشی در این کشور بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ گزارش شده است. این تعداد از ۲۴۹ حمله و ۶۷ اقدام به حمله در سال ۲۰۱۹ به ۱۷۶ حمله و ۷۳ اقدام به حمله در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

مقامات کاهش تعداد را به محدودیت‌های همه‌گیری کووید ۱۹ نسبت داده‌اند، اما همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد که بسیاری از موارد هرگز گزارش نشده‌اند.

در سال ۲۰۱۳، یک حکم دادگاه عالی هند، فروش اسید به مردم را ممنوع کرد و اعلام کرد که خریداران بالقوه باید یک مدرک هویتی مورد تأیید دولت را داشته باشند و دلیل معتبری برای خرید ارائه کنند. فروشندگان هم موظف به ثبت سابقه کلیه فروش‌ها هستند.

این قانون کیفری پس از کمپینی به رهبری «لاکسمی آگاروال»، زنی از دهلی که در سال ۲۰۰۵، زمانی که تنها ۱۵ سال داشت و در اثر اسیدپاشی به شدت آسیب دید، روی کار آمد.

پس از حمله هفته‌ی گذشته، آگاروال طومار جدیدی را برای ممنوعیت کامل فروش اسید آغاز کرده است. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: از اینکه فکر می‌کنم ممکن است این اتفاق برای هر دختری در این کشور بیفتد، تنم میلرزد.

طی دو روز، بیش از ده هزار نفر طومار آگاروال را امضا کردند.

«شاهین مالیک»، بازمانده و فعال اسیدپاشی به گاردین گفت: اسید می‌تواند زندگی یک نفر را برای همیشه تغییر دهد. اسید منجر به تغییر شکل مادام العمر صورت می‌شود که باعث ناتوانی می‌شود. این محصول ۲۰ روپیه‌ای بیست سال زمان و بیش از ۲۵ هزار پوند هزینه برای درمان را از بین می‌برد. پوست را تا استخوان‌ها آب می‌کند. باید فوراً ممنوع شود.

بنیاد مالیک به بازماندگان کمک‌های قانونی و پزشکی ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۲۰، او دادخواستی را به دادگاه عالی دهلی ارائه کرد که به دنبال ممنوعیت کامل فروش اسید بود، اما هنوز در حال بررسی است. پرونده خودش از سال ۲۰۰۹ در بلاتکلیفی قانونی گیر کرده است، در حالی که مهاجمان او هنوز آزادانه پرسه می‌زنند.

مالیک گفت: من ۶۰ درصد بینایی یک چشمم را از دست داده و ۲۵ عمل جراحی انجام دادم و با گذشت ۱۳ سال هیچ چیز تغییر نکرده است.

سالانه بیش از ۱۵۰۰ اسیدپاشی در سراسر جهان رخ می‌دهد. اکثریت قریب به اتفاق در بریتانیا و بقیه در جنوب آسیا از جمله هند، پاکستان و بنگلادش اتفاق می‌افتد. در بریتانیا حملات عمدتاً مربوط به باند‌های تبهکاری است، در حالی که بیشتر آن‌ها در کشور‌های جنوب آسیا موضوع جنسیتی دارند. در هند ۸۰ درصد حملات علیه زنان است و آژانس‌های مستقل تخمین می‌زنند که ۶۰ درصد از حملات گزارش نشده‌اند.

مالیک گفت: این موضوع بسیار نگران‌کننده است که اسید از طریق یک درگاه خرید آنلاین تهیه شده و به روی یک دختر ۱۷ ساله ریخته شده است.

«سواتی مالیوال»، رئیس کمیسیون زنان دهلی، در حالی که اخطاریه‌ای صادر کرد و خواستار آن شد که بداند چرا اسید هنوز در Flipkart، سایت آنلاینی که ظاهراً عاملان حمله در ۱۴ دسامبر مواد شیمیایی را خریداری کردند، موجود است، گفت: این موضوع باید کنترل شود، در غیر این صورت، ما باید با موارد زیادی از این دست مواجه شویم. علاوه بر این، خرده فروشی اسید باید به طور کامل در کشور ممنوع شود.

ترجمه: گلناز سادات غفاری