سیدحسین موسوی تبریزی

جلب اعتماد مردم یک راه بیشتر ندارد و آن هم اینکه واقعا با مردم با صداقت و راستگویی برخورد کنند و آنچه که واقعیات کشور است را برای مردم بیان کنند.

 

آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نوشت: نظارت اصلی بر عملکرد دولت، مجلس و سایر نهادها در امور مختلف بر عهده خود مردم است. البته این هماهنگی و یکدست بودن قوا در مسائل گاهی مفید است و باعث می‌شود نهادها و قوا در کار یکدیگر دخالت نکنند و اختلافی در عملکردها پیش نیاید تا کارها به درستی پیش برود.

اما ممکن است که این یکدستی مضراتی را هم داشته باشد که نهادها به دلیل نبود قدرت منتقد در حاکمیت اگر عملکرد نه‌چندان مطلوبی هم داشته باشند نظارتی بر آن نباشد و تبعات آن نیز صرفا بر جامعه و مردم وارد آید. لذا در این شرایط اگر فسادی هم رخ دهد، احتمال می‌رود که کم‌کم عادی شده و در جامعه جا بیفتد.

اینها ضررهای یکدست بودن حاکمیت است اما می‌شود رسانه‌ها، مطبوعات و آنهایی که درد کشور و مردم را دارند توجه کنند و در صورت دیدن عملکردهای مخالف خواست مردم و نه چندان مطلوب امر به معروف و نهی از منکر کنند. چرا که امر به معروف صرفا برای یک دولت خاص نیست و برای همه واجب است. در صورتی که این اتفاق هم رخ دهد اثر خود را خواهد گذاشت ولو اینکه دولت و وزرا خیلی سفت و سخت با هم هماهنگ باشند.

اگر مسائل گفته شود افراد حداقل برای دفاع  از خود در معرض پاسخگویی قرار خواهند گرفت و آنجاست که در این پاسخگویی راست و دروغ‌ها مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد چاره دیگری نیست جز اینکه مردم بی‌تفاوت نباشند. اگر مردم بی‌تفاوت باشند مسلما به ضرر کشور، مردم و نظام است و روز به روز هم مشکلات بیشتر خواهد شد.

البته مردم می‌دانند که برخی وعده‌های داده شده امکان بروز در عمل ندارد و همین امر باعث خواهد شد که مردم نسبت به کسانی که این وعده‌ها و قول‌ها را دادند بدبین و بی‌اعتماد شوند. اما در عین حال بازهم این امر به معروف و نهی از منکر که در جامعه برای هر قشری واجب است، می‌توانند این آمارو ارقام و وعده‌ها را مورد تاکید قرار دهند که به بوته فراموشی سپرده نشود. وقتی وعده‌‌ها فراموش نشود خود به خود موثر واقع خواهد شد.

لذا جلب اعتماد مردم یک راه بیشتر ندارد و آن هم اینکه واقعا با مردم با صداقت و راستگویی برخورد کنند و آنچه که واقعیات کشور است را برای مردم بیان کنند. حتی اگر نواقص در کشور وجود دارد، دزدی یا خیانتی شده ولو از طرف برخی مسئولان با مردم در میان بگذارند. آن زمان اعتماد از دست رفته مردم باز خواهد گشت.

ولی اگر بخواهند بر روی همه چیز سرپوش بگذارند، به اشتباهات برخی افراد که با آنها همفکر و هم جریان هستند  با دیده اغماض بنگرند اما با آنهایی که به جهت گرایش سیاسی مخالفتی دارند با شدت عمل کنند، مسلم است که روز به روز از اعتماد مردم کاسته خواهد شد. هرچند که در گذشته نیز کم شاهد چنین رویکردی نبودیم. آنچه مسلم است سلب اعتماد مردم به مسئولان موجب سلب شدن اعتماد مردم به نظام خواهد شد.

 

منبع: آرمان