نماینده سابق مجلس گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات نیازمند یک جهش است، جهش این است که مردم این موضوع را لمس کنند که سیستم به مطالبات آنها توجه کرده و قصد دارد زمینه را برای تغییر فراهم کند.

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با هم میهن گفت: انتخابات‌ گذشته آمار مشارکت‌کنندگان به‌هیچ‌عنوان در‌ شأن انقلاب و نظام نبود و همه کسانی که برای بالا آمدن جناح خودشان شعار حداقلی می‌دادند، بانیان وضع موجود هستند و شرایط فعلی کشور ناشی از همین تفکرات اشتباه یکدست بودن است. ما باید از همه افکار، جناح‌ها و گروه‌های سیاسی پایبند به قانون اساسی کشور در مجلس نماینده داشته باشیم. اینکه هر‌کس با ما نیست، پس علیه ماست، نظریه اشتباهی است و الان هم تجربه نشان داده که این یک دوره که آمدند چه اتفاقات اسفناکی برای کشور رخ داد. البته همین‌جا باید گریزی بزنم و بگویم که برای رسانه‌های وابسته به دولت متاسف هستم که فرمایشات رهبری را برای خودشان مصادره به مطلوب کردند. اگر می‌خواهیم این فرمایش رهبری تحقق پیدا کند، مثل تذکری نشود که برای ماجرای آقای لاریجانی دادند و شورای نگهبان به هر دلیلی توجه نکرد. اعضای شورای نگهبان و مجموعه‌های نظارتی باید کاری کنند که حضور حداکثری تحقق پیدا کند. حداکثر مشارکت ما در خیلی از شهرستان‌ها ۱۸ درصد بوده است، حتی در یک شهرستان بزرگ ۹درصد مشارکت داشتیم. چرا مشارکت پایین آمده؟ زیرا مردم احساس می‌کردند که در این انتخاب، مشارکت و دخالتی ندارند. اجازه دهید از تفکرات، جناح‌ها و گروه‌های مختلف به مجلس بیایند. شما که شورای نگهبان دارید، اینطور نیست که هر‌چه مجلس تصویب کرد، تمام شود. نگران چه هستید؟ اجازه دهید حرف‌ها گفته شود. زمانی که تریبون آزادتر بود شرایط کشور بهتر بود یا الان؟ الان چقدر مسئله امنیتی برای کشور حاد شده است، زیرا تریبون‌ها بسته شد. می‌گویند ۸۸ هزار نفر عفو شده‌اند اما هنوز ما در زندان خبرنگار داریم. شما وقتی تریبون را بستید هر لحظه باید دغدغه داشته باشید که یک شب ناآرامی ایجاد شود. باید فضا و تریبون ایجاد شود که مردم حرف بزنند. حر‌ف‌ها باید گفته شود نه اینکه خفقان ایجاد کنند. این مسائل اشتباهاتی است که رخ داده است. من خودم را نمی‌گویم که جانباز ۷۰ درصد هستم، شما فرزند شهید، کسی که تمام وجودش را برای نظام جمهوری اسلامی داده است را عدم صلاحیت می‌زنید؟ این عیب نیست؟ باید کمی افکار بازتر باشد. باید منتظر آینده ماند و دید چه می‌شود، ولی تا الان کارنامه، خوب نبوده است.
علی محمد نمازی:
حضور پرشور مردم در انتخابات نیازمند یک جهش است، جهش این است که مردم این موضوع را لمس کنند که سیستم به مطالبات آنها توجه کرده و قصد دارد زمینه را برای تغییر فراهم کند.
اینکه مقام رهبری حدود ۱۱ ماه مانده به زمان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، به موضوع انتخابات سالم و رقابتی پرداخته‌اند، به این علت است که جوهره و باطن هر نظام دموکراتیک و نظام مدعی برخاسته از خواست و اراده ملت، موضوع مهم موقتی بودن دوره قدرت و چرخش قدرت از طریق صندوق رأی و بر اساس خواست و اراده مردم است. لذا حرف مهمی که در این زمان می‌توانست توسط عالی‌ترین مقام رسمی کشور زده شود، همین است. اما این امر منوط به شرط و شروطی است و زمانی مردم می‌توانند امیدوار باشند که قرار است انتخابات واقعی و بر اساس رقابت برگزار شود، که نشانه‌‌ها و علامت‌هایی از این موضوع در جامعه و سیاست دیده شود. اولین نشانه و علامت ایجاد آشتی و وحدت ملی و حل موضوعات اخیر مانند موضوع حجاب و در یک‌کلام سازگاری سیستم با نظرات و خواست مردم است. دومین علامت که باید دیده شود و به آن توجه کرد، این است که سازوکارهای انتخابات‌های گذشته باید تغییر کند، من به‌عنوان یک نماینده ادوار هرچه قانون جدید در مسیر انتخابات دیده‌ام در جهت ایجاد تنگنا برای انتخابات آزاد بوده است. قانون انتخاباتی باید داشته باشیم که حقوق همه ملت را تضمین کند؛ نه اینکه فقط برای یک تفکر و جناح خاص باشد. یکی از ابتدایی‌ترین سازوکارهایی که در این مسیر باید تغییر کند، بحث نظارت استصوابی است. این نظارت باید اصلاح شود. نکته بعد، تغییر در برگزارکنندگان انتخابات است؛ باید به زمان امام برگردیم که فرمانداران بدون محدودیت و فقط با شرط انتخاب درست معتمدین، می‌آمدند و معتمدین واقعی مردم را برای هیئت‌های اجرایی انتخابات‌ها انتخاب می‌کردند. نحوه تشکیل هیئت اجرایی باید به زمان امام برگردد. موضوع دیگری که باید انجام شود این است که نقش بیشتری در انتخابات به احزاب سپرده شود. اگر قرار است فقط با شورای نگهبان باشد، این اعضا رویه خود را عوض کنند تا امیدواری ایجاد شود که نویدبخش حاکمیت اراده و خواسته مردم است. کار دیگری که باید انجام شود این است که صداوسیما باید چهره‌های شاخص جناح‌ها را دعوت کند و درباره لوازم انتخابات سالم و رقابتی بحث کنند تا به شرایط امید بستن به انتخابات برسند. نکته دیگر آزاد شدن فعالیت احزاب است که باید بتوانند آزادانه موضع بگیرند و طرح بدهند. عامل تأثیرگذارِ بعدی مطبوعات است که باید بتوانند حقایق را بنویسند و خواست مردم را به مجموعه حاکمیت منتقل کنند و مسئولان هم در قبال این موضوعات مطرح‌شده، باید پاسخگو باشند. اگر این چند مورد در کشور دیده شود، متوجه خواهیم شد که قرار و میل بر این است که به‌سمت رفع محدودیت حرکت کنیم و انتخاباتی رقابتی برگزار خواهد شد؛ تابه‌حال هر‌چه جلوتر رفته‌ایم مشکلات و محدودیت‌ها بیشتر از قبل شده است.