نماینده پیشین مجلس گفت: اکنون کمپین‌هایی درست شده بر ای ارسال آب معدنی به خوزستان؛ در حالی که این توهین و تحقیر مردم خوزستان است. الان باید همه جواب دهند که چه کار کردند؛ استاندارها، مدیران منطقه‌ای آب و فاضلاب‌، تاسیسات نفتی چه کار کردند؟

 

جامعه ایرانی طی سال‌های اخیر همواره با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است. از مشکلات معیشتی و اقتصادی که چند‌سالی است هم‌سفره مردم شده تا تحریم‌، کرونا و امروز بحران آب و برق. آنچه مسلم  است امروز قصه پرغصه خوزستان نه عدم برخورداری از امکانات رفاهی که نداشتن نخستین نیاز هر انسان برای ادامه حیات یعنی آب است. خوزستان امروز با بحران آب روبه‌روست همین امر نیز باعث شده تا مردم در شهرهای مختلف خوزستان دست به اعتراض بزنند و حق خود از آب را مطالبه کنند. قدر‌مسلم خوزستان بخش مهمی از کشور است و روا نیست در زمان‌هایی مثل انتخابات یا دیگر مقاطع از حضور حماسی آنها سروده‌ها گفته شود، اما مواقع مضیقه و مشکلات توجهی به آنها نشود؛ لذا وظیفه‌ای ملی است که همه کسانی که مسئولیتی در این حوزه دارند به‌جد وارد شوند و این استان قهرمان‌پرور کشور را از بحران ایجاد شده، رهایی دهند. برای بررسی شرایط بحرانی خوزستان، راهکارها برای حل این بحران و نوع مواجهه با مردم با غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم و نماینده اداوار مردم رشت در مجلس به گفت‌و‌گو پرداخته ایم که می‌خوانید.
بحران آب در خوزستان چندی است که به موضوع اول کشور تبدیل شده و همه شئون کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است؛  این شرایط و حواشی آن را چطور ارزیابی می‌کنید و چه راهکارهایی می‌توان برای خروج از این بحران در نظر گرفت؟
امروز همه کشور با دیدن چنین شرایطی حق را به خوزستان می‌دهند و می‌گویند بسیاری از مشکلات و مشقات جنگ را خوزستانی‌ها کشیدند. در همین رشت در کل هشت سال جنگ سه بار هواپیمای عراقی آمد، اما نه به این معنا که رشت در جنگ مشارکت نداشت اما خوزستانی‌ها  در این مدت بیشترین آسیب را دیدند و خیلی در مورد آنها  کم لطفی شده است. این حق خرمشهر نیست.  خرمشهری که خدا آزاد کرد چرا ما ملت یا مسئولان اسیرش کردیم. مگر خرمشهر را خدا آزاد نکرد؛ ولی یک عده مسئول ناتوان خرمشهر را اسیر و مردم را بیچاره کردند. شش سال پیش مقام معظم‌رهبری فارغ از تمام نگرش‌های سیاسی سیاست‌هایی ابلاغ کردند اما چرا عمل نشد؟ امروز مردم خوزستان مگر چه می‌خواهند؟ رفاهیات آنچنانی طلب کردند یا توقعات بی‌جا داشتند؟ خوزستانی‌ها فقط آب می‌خواهند؛ چرا به آنها پرداخته نمی‌شود؟ این مردمی که در بدترین شرایط جنگ، اهواز را خالی نکردند. اگر مردم شهر را خالی می‌کردند صدام خیلی کارها می‌توانست انجام دهد. حال با همه این اوصاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم اجرا نشد. اکنون کسی شک ندارد که سد گتوند و سازه آن تا ۲۰ کیلومتر عقب‌تر از جایی که باید ساخته می‌شد، احداث شده و این حرکت غلط شاید خوزستان را  ۱۰۰ سال عقب انداخت. لذا خیلی سریع باید لوله‌کشی کنند و آب پشت سد را به خلیج فارس بریزند و سد را هم جمع کنند.  این سد هیچ خاصیتی جز آسیب‌رساندن به خوزستان ندارد. شش رودخانه از خوزستان می‌گذرد، چرا باید آب شیرین کارون اینگونه شور شود که هیچ کس نتواند از آن استفاده کند؟ حال برخی طرح آب شیرین‌کن می‌دهند در حالی که آب از ابتدا شیرین بود و ما با دخالت در طبیعت آب را شور کردیم. در هر صورت حق مردم خوزستان ادا نشده است. جگر مردم کشور از شمال تا جنوب برای خوزستانی‌ها خون است و مردم ناراحتند. چرا باید شرایطی ایجاد شود که معاندان، منافقان و خارجی‌‌ها فکر کنند که شرایطی برای ناآرامی باز شده است؟ در خرمشهر، اهواز، شلمچه و سایر شهرهای استان خوزستان کوتاهی شده است. مردم شلمچه که سانتی‌متر به سانتی‌مترش خون ریخته شده، از تشنگی در حال تلف شدن هستند. باید به این مردم رسیدگی شود، در رفاه باشند و آسایش داشته باشند. آقای رئیسی می‌گوید که برای خوزستان استاندار ویژه خواهد گذاشت؛ خب استاندار ویژه به چه کار می‌آید؟ به جای این کارها  چند سناریو و راهکار بدهید که بحث آب، فاضلاب  و اشتغال مردم باید چگونه شود. دولت باید راسا به این دو، سه استان ورود کند. خود آقای روحانی باید راسا به خوزستان برود و در پایان دولت اعتبار خوبی از خود برجای بگذارد. روسای دیگر قوای محترم نیز که تا انتخابات در راه خوزستان بودند امروز هم باید به این استان بروند و درصدد حل مشکلات برآیند. با این شرایط باز هم همین فرمایشات رهبری که فرمودند مردم حق دارند و باید مردم را آرام و سبک کرد.
برخی مساله خوزستان را که بحثی ملی است را به رویکردهای جناحی و جریانی ربط می‌دهند  و صرفا دولت روحانی را در این امر و شرایط به‌وجود آمده مقصر می‌دانند؛ تحلیل شما از این مساله چگونه است؟
از سه، چهار دهه پیش این بحث بوده و برای همه دولت‌هاست، اما درد اینجا است که اصل موضوع که آب نیست را بر زمین گذاشته‌اند و یکدیگر را متهم می‌کنند . عده‌ای احمدی‌نژاد‌، عده‌ای روحانی و برخی تا مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و سد‌سازی هم رفته‌اند و تخریب می‌کنند. در حالی که اینها مساله ثانویه است و مساله اصلی آب است و این مردم چیز زیادی نمی‌خواهند. چقدر این مردم در فضای مجازی می‌نویسند که جواب آب، گلوله نیست  و شما یک ماه دیگر به خاطر این تشنگی گریه کنید. مردم گریه نمی‌خواهند راه‌حل ارائه دهید. باید یک تصمیم جدی بر ای سد گتوند گرفته شود اشکال ندارد که چند هزارمیلیارد تومان هدر برود، ولی باید تصمیم درستی در جهت اصلاح شرایط منطقه اتخاذ شود. اکنون نیز نباید دنبال این بود که احمدی‌نژاد مقصر بود، هاشمی‌، خاتمی یا روحانی اکنون باید مشکل مردم را حل کرد. هواگرم است، آب نیست و حیوانات تلف می‌شوند.

بحران آب در خوزستان باعث بروز برخی نارضایتی‌ها و اعتراضات شده که با برخوردهایی از دستگاه‌های مسئول روبه‌رو شده است؛ اساسا نوع برخورد با اعتراضات مردمی چگونه باید باشد؟
مقام معظم رهبری فرمودند که مردم حق دارند  و اگر فرمایشات رهبری در سیاست‌های ابلاغی گوش داده می‌شد، امروز به اینجا نمی‌رسیدیم. مردم این انقلاب و نظام را با همه مسائل دوست دارند. مردم دیگر نمی‌خواهند هزینه بدهند و دوست دارند که این نظام را حفظ کنند. البته مردم چون به آرزوها، ایده‌ال‌ها و وعده‌ها نرسیده‌اند، ناراحتند، اما کسی مقابل جمهوری اسلامی نیست. مردم ضدنظام نیستند باید درددل مردم شنیده شود و خواسته‌هایشان انجام شود. خواسته مردم غیرمعقول و غیرمشروع نیست. ما به این مردم وعده آب مجانی دادیم، اما بعد از چهاردهه یک قطره نیست.

اکنون کمپین‌هایی درست شده بر ای ارسال آب معدنی به خوزستان؛ در حالی که این توهین و تحقیر مردم خوزستان است. الان باید همه جواب دهند که چه کار کردند؛ استاندارها، مدیران منطقه‌ای آب و فاضلاب‌، تاسیسات نفتی چه کار کردند؟ همه حاضرند که بخشی از درآمد نفتی خوزستان در همان جا خرج شود؛ چرا که خوزستان هم بخشی از کشورمان است.

 

منبع: آرمان