اختصاصی؛

شکست دوجانبه نتانیاهو؛ تسریع در برنامه هسته‌ای ایران و بحران روابط با دموکرات ها باید یک درس مهم به بنت بدهد. رژیم اسرائیل نمی‌تواند آمریکا را شکست دهد، حتی وقتی هم که پیروز شود، درنهایت بازنده است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما، «آکیوا الدار»، نویسنده و ستون‌نویس سابق نشریه صهیونیستی هاآرتص در یادداشتی در الجزیره نوشت: امضایی که انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده پای توافق هسته‌ای با ایران بزند، دولت جدید رژیم صهیونیستی را در معرض معضل بزرگ استراتژیک قرار داده است. این موضوع اساساً دو گزینه برابر این رژیم قرار داده است. وفادار ماندن به سیاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که هرگونه توافق با ایران را که حتی شامل لغو جزئی تحریم‌ها باشد را نمی‌پذیرفت و یا پذیرفتن رویکرد «اگر نمی‌توانید آن‌ها را شکست دهید، به آن‌ها بپیوندید» به‌واسطه همکاری با دولت بایدن و تلاش برای ایجاد حفره‌هایی در توافق در حال وقوع با تهران.
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا در اولین ملاقات باهمتای اسرائیلی خود « یائیر لاپید»، در تاریخ ۲۷ ژوئن به مسیری که دولت جدید رژیم اسرائیل می‌تواند در پیش بگیرد، اشاره کرد. لاپید اظهار کرد: ما معتقدیم که راه بحث در مورد این اختلافات از طریق گفتگوی مستقیم ]آمریکا-رژیم صهیونیستی[ و حرفه‌ای است، نه یک کنفرانس مطبوعاتی.
این صحبت‌های وی کاملاً مخالف یا سیاست‌های تهاجمی نتانیاهو علیه توافقنامه برجام است. زمانی که نخست‌وزیر سابق این رژیم پیشنهاد دولت اوباما را برای شرکت در مشاوره‌های قبل از توافق‌نامه رد کرده بود.
این توافق برای ۱۰ تا ۱۵ سال محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کرد اما به گمان برخی کامل نبود. بااین‌حال، برخی از مقامات ارشد دفاعی رژیم صهیونیستی اصرار داشتند که این بهتر از عدم توافق است، زیرا تهران را مجبور به پذیرش سقف میزان اورانیوم غنی‌شده و همچنین بازرسی بی‌سابقه از تأسیساتشان می‌کرد.
اما نتانیاهو بدون اطلاع اوباما جبهه‌ای را علیه توافق ۲۰۱۵ بسیج کرد که درنهایت شکست خورد و توافق امضا شد. نتانیاهو با استفاده از روابط نزدیک خود که بعداً با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و جمهوری خواهان ایجاد کرد، نقش مهمی در خروج آمریکا از توافقنامه برجام در سال ۲۰۱۸ داشت. غیر از خشم و ناامیدی سایر امضاکنندگان، روسیه، چین، انگلستان و فرانسه چه چیزی عاید رژیم صهیونیستی شد؟!
رئیس‌جمهور منتخب بایدن در دسامبر سال ۲۰۲۰، درست چند هفته قبل از ورود به کاخ سفید، به این مسئله پاسخ داد و اعلام کرد که مخالفت با توافق با ایران نتیجه معکوس با آنچه مخالفانش می‌خواستند را به همراه داشته است. او اظهار کرد: ایران توانایی‌های خود در دانش هسته‌ای را افزایش داده است. او مدعی شد: آن‌ها در حال نزدیک شدن به توانایی داشتن مواد کافی برای سلاح هسته‌ای هستند.
انتقاد بایدن از ترامپ برای کناره‌گیری ایالات‌متحده از توافق‌نامه با ایران همچنین می‌تواند انتقادی از نتانیاهو باشد. بایدن در یک راهپیمایی در نوادا گفت که همه آنچه در هفته‌های اخیر در ایران و عراق اتفاق افتاده است، ثمره خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای که از پشتیبانی قوی بین‌المللی برخوردار بود، است.
بدیهی است که نتانیاهو شکست قاطع خود را قبول ندارد. وی از روی کرسی‌های کنست ( مجلس اسرائیل ) به تحریک علیه تلاش‌های آمریکا برای تمدید توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهد.
نتانیاهو با اشاره به بمب‌گذاری رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۱ در راکتور هسته‌ای ناتمامی در نزدیکی بغداد، گفت: اگر غافلگیرکننده نبود، ما نمی‌توانستیم راکتور را در عراق نابود کنیم. وی همچنین اظهار داشت که ایالات‌متحده بارها از او چنین تعهدی را خواستار شده بود اما او نپذیرفته است.
لاپید در نخستین روز کاری خود اعلام کرد که یکی از اولین وظایف وی اصلاح روابط رژیم صهیونیستی با دموکرات ها خواهد بود و این صحبتش را با ملاقاتی با بلینکن در جلسه‌ای در ۲۷ ژوئن در رم عملی کرد. لاپید به بلینکن گفت: در چند سال گذشته، اشتباهاتی انجام شد. وضعیت دو حزب اسرائیل صدمه‌دیده است. ما این اشتباهات را باهم برطرف خواهیم کرد.
دستیابی به موفقیت در مذاکرات ایالات‌متحده و ایران، بنت را مجبور به تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا با این جریان همسو می‌شود و یا با مشکلات بیشتر با ایالات‌متحده و دیگر قدرت‌های جهانی و همچنین با لاپید و شرکای چپ میانه دولت رژیم صهیونیستی مواجه می‌شود، می‌کند.
نخست‌وزیران رژیم اسرائیل همیشه اصرار داشته‌اند که وقتی صحبت از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، به جمله همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد، اشاره کنند. به‌عبارت‌دیگر، رژیم صهیونیستی حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را رد نمی‌کند. بااین‌حال، وقتی ساکن دفتر بیضی (دفتر و محل کار رسمی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا) یک رهبر منطقی که به دنبال حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسئله است و نه جنگ، چنین گزینه‌ای واقعاً یک گزینه نیست.

از طرف دیگر، اگر مذاکرات به دلیل مخالفت اسرائیل به پایان برسد و ایران در یکی از این روزها موفق به دستیابی به سلاح هسته‌ای شود، حملات هوایی رژیم اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای که تحت حمایت بین‌المللی است، روی خواهد داد.
شکست دوجانبه نتانیاهو؛ تسریع در برنامه هسته‌ای ایران و بحران روابط با دموکرات ها باید یک درس مهم به بنت بدهد. رژیم اسرائیل نمی‌تواند آمریکا را شکست دهد، حتی وقتی هم که پیروز شود، درنهایت بازنده است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری