اختصاصی؛

ایتالیا در ممنوعیت هر نوع مدرنیته از انگلیس جلوتر است. فرانسه و آلمان که هر دو در حال بررسی ممنوعیت هوش مصنوعی هستند، حتی در حالی که رقبای موفق‌تری مانند چین از پتانسیل آن استفاده می‌کنند، چندان هم عقب نیستند. اگر بریتانیا اصلاحات را آغاز نکند و تمایلی برای شروع دوباره رشد نشان ندهد، ما خیلی زود به همان مسیر خواهیم رفت.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از تلگراف، به شما اجازه داده نمی‌شود تا از چت جی پی تی ChatGPT برای بهبود بهره‌وری یا ایجاد محصولات جدید استفاده کنید. شما مجاز به تولید گوشت آزمایشگاهی نخواهید بود. برای هر شرکتی که جرات استفاده از کلمات انگلیسی را برای بهبود بازاریابی خود و رسیدن به قلمرو‌های جدید داشته باشد، جریمه خواهد شد.
ایتالیا از دیرباز کشوری بوده است که گذشته خود را حفظ کرده و به سنت‌های خود احترام می‌گذارد، اما در چند هفته اخیر این خصیصه تحسین ابرنگیزش رنگ‌های شوم جدیدی به خود گرفته است.
رم به مدرنیته پشت می‌کند و فناوری‌های جدید را با خشونتی که در جهان توسعه یافته بی‌سابقه است، سرکوب می‌کند.
لادیست‌ها کنترل را در دست دارند و هشدار ناخواسته به بریتانیا ارسال می‌کنند. اگر تلاشی جدی برای اصلاح خود انجام ندهیم، به زودی هر نوع فناوری جدید را نیز ممنوع خواهند کرد و خود را به یک چرخه عمیق زوال محکوم خواهیم کرد.
در حالی که بقیه جهان در حال بررسی امکانات تجاری ChatGPT هستند، ایتالیا به تازگی تبدیل به اولین کشور بزرگی شده است که آن را به طور کامل ممنوع کرده است. چت بات‌ها با دستور تهیه جدید پاستا، سرودن آواز‌های تک نفره، تکمیل خطوط انتخاب یا انجام هر کار دیگری که ایتالیایی‌ها ممکن است از آن‌ها بخواهند، به زودی دیگر بالا نخواهند آمد.
دولت ایتالیا «نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی» را دلیل این ممنوعیت ذکر کرده است، اما نمی‌توان به موضوع عمیق‌تری از نگرانی در مورد تهدیدی که فناوری برای مشاغل و کسب و کار‌های سنتی ایجاد می‌کند، توجه نکرد.
به همین جا ختم نمی‌شود. دولت از پیش‌نویس قانونی حمایت می‌کند که گوشت‌های آزمایشگاهی را ممنوع می‌کند و برای هر کسی که سعی در کشت پروتئین‌های جایگزین دارد، جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته می‌شود.
«فرانچسکو لولوبریگیدا»، وزیر کشاورزی، استدلال کرد که محصولات آزمایشگاهی تضمینی برای محافظت از فرهنگ و سنت ایتالیایی نیست.
در حالی که بریتانیایی‌ها در مورد معنای انگلیسی بودن عذاب می‌کشند، ایتالیایی‌ها چنین سردرگمی را احساس نمی‌کنند.
لایحه دیگری که توسط حزب ملونی ارائه شده است، قصد دارد شرکت‌هایی را که از کلمات خارجی در ارتباطات رسمی استفاده می‌کنند، ۱۰۰ هزار یورو جریمه کند. همانطور که اتفاق می‌افتد، هدف اصلی خشم از این لایحه استفاده از کلمات انگلیسی، که ایتالیایی را تحقیر و تضعیف می‌کند، است. در حالی که دیدن صادرات بریتانیا خوب است، اما این خبر خوبی برای مشاغل ایتالیایی و سفر نیست.
دولت هنوز به ممنوعیت خودرو‌های بدون راننده که تهدیدی برای سنت قدیمی ایتالیایی‌ها که به مسابقه دادن در خیابان‌های باریک و شکستن تمام محدودیت‌های سرعت شناخته شده‌اند و یا غیرقانونی کردن ربات‌ها به دلیل قطع کردن سه ساعت استراحت در زمان ناهار، نرسیده است. اما با این سرعت، احتمالاً فقط موضوع زمان است.
تمسخر این گرایش و تمسخر محافظه کاری ذاتی آسان خواهد بود. در میان تمام کشور‌هایی که نیاز به نوآوری‌های تکنولوژیکی دارند، ایتالیا درست در صدر فهرست قرار دارد.
اقتصاد ایتالیا یکی از بسته‌ترین و محدودترین اقتصاد‌های جهان است و از آغاز قرن بیست و یکم به ندرت رشد کرده است. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، با محاسبه دلار ثابت، ایتالیا از رشد ۴ درصدی تولید ناخالص داخلی بدی برخوردار بود، در حالی که برای آلمان ۲۷ درصد و برای اسپانیا ۳۶ درصد بود.
اما حقیقت صریح این است که ایتالیا به سادگی در این مسیر از بریتانیا جلوتر است. این دو کشور هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی شروع به شباهت زیادی کرده‌اند.
در هر دو کشور، دولت‌ها و نخست‌وزیر‌ها با سرعت گیج‌کننده تغییر می‌کنند: بریتانیا در هفت سال گذشته پنج نخست‌وزیر را پشت سر گذاشته است و به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۴ یک نخست‌وزیر جدید دیگر خواهد داشت، در حالی که ایتالیا چهار دوره را پشت سر گذاشته است.
هر دو از نظر جغرافیایی عمیقاً تقسیم شده‌اند: تنها تفاوت واقعی این است که در ایتالیا جنوب فقیر است و شمال ثروتمندتر است، در حالی که در بریتانیا برعکس است. هر دو ناامیدانه به بدهی گره خورده‌اند و از هرگونه قصد واقعی برای متعادل کردن مجدد بودجه چشم پوشی کرده‌اند.
هر دو به سرعت در حال پیر شدن هستند و تنها سطوح بسیار بالای مهاجرت شکاف‌های نیروی کار را پر می‌کند، و هر دو از مهاجرت استعداد‌های جوان رنج می‌برند و باهوش‌ترین فارغ التحصیلان به طور فزاینده‌ای شغل خود را در خارج از کشور پیدا می‌کنند.

در هر دو، بازار سهام واقعاً رشد نمی‌کند، زیرا تعداد کمی از شرکت‌های جدید پویا وجود دارد. وقتی همه این‌ها را جمع کنید، هر دو در یک تله رشد صفر گیر کرده‌اند. ایتالیا بیست سال است که آنجا بوده است و بریتانیا به آن‌ها ملحق شده است.
لودیسم یکی از ویژگی‌های اجتناب ناپذیر اقتصاد‌های گیر کرده و رشد صفر است. مردم به یک دلیل ساده‌یشتر از تغییر می‌ترسند. آن‌ها از شغل خود می‌ترسند و تصور می‌کنند که فناوری‌های جدید به جای گشودن فرصت‌های جدید یا ایجاد فضا برای ظهور شرکت‌های جدید، امرار معاش آن‌ها را از بین می‌برد.
آن‌ها به کار با درآمد کمشان چسبیده‌اند زیرا هرگز ندیده‌اند که کار دیگری که در حال رشد است، چگونه است. دیگر باور ندارند که می‌توانند از آن سود ببرند. این گرایش به شدت در بریتانیا قابل مشاهده است، جایی که به نظر می‌رسد سیاستمداران مشتاق مالیات بر هر چیزی که درراستای توزیع مجدد بودجه و خدمات عمومی است، هستند.
ایتالیا در ممنوعیت هر نوع مدرنیته از انگلیس جلوتر است. فرانسه و آلمان که هر دو در حال بررسی ممنوعیت هوش مصنوعی هستند، حتی در حالی که رقبای موفق‌تری مانند چین از پتانسیل آن استفاده می‌کنند، چندان هم عقب نیستند. اگر بریتانیا اصلاحات را آغاز نکند و تمایلی برای شروع دوباره رشد نشان ندهد، ما خیلی زود به همان مسیر خواهیم رفت.
ظرف یک یا دو سال، ما ChatGPT و گوشت تولید شده در آزمایشگاه را ممنوع خواهیم کرد و درست مانند ایتالیا، خود را به یک نسل یا بیشتر از کاهش بی‌امان اقتصادی محکوم خواهیم کرد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری