اگر ما در دیپلماسی ابتکار و قدرت داشتیم، جنگ می‌توانست یکی دو سال زودتر و با دستاوردهای بهتری به پایان برسد؛ اما ما کاری نکردیم تا قدرت‌های غربی خودشان قطع‌نامه ۵۹۸ را بنویسند.

 

همایش فرماندهی جنگ، خدمت یا خیانت، عصر چهارشنبه هفتم مهرماه و در پایان هفته دفاع مقدس به همت انجمن اندیشه و قلم و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

حسین علایی در بخشی از این نشست در پاسخ به حسین الله کرم که از فرماندهی جنگ هاشمی انتقاد می کرد، گفت: اگر آقای هاشمی جنگ را تمام نمی‌کرد، ما دوباره خرمشهر را از دست می‌دادیم، چه کسی جلوی فرماندهان سپاه را برای فتح بغداد گرفته بود؟ وقتی محسن رضایی به امام نامه می‌نویسد که ما ۱۵۰۰ گردان لازم داریم، اصلا ما ۱۵۰۰ فرمانده گردان داشتیم؟ تازه تضمینی نمی‌دهد که با ۱۵۰۰ گردان هم پیروز شود، ما برای پایان جنگ نیاز به استراتژی داشتیم و استراتژی آقای هاشمی یک پیروزی ممکن بود؛ اما نیروهای نظامی نتوانستند این پیروزی را در عملیات‌های بدر و رمضان و خیبر به دست بیاورند؛ مهم‌ترین پیروزی ما والفجر هشت بود که موجب تدوین قطع‌نامه ۵۹۸ شد، اما ما در دیپلماسی انفعال داشتیم و به جای اینکه خودمان در نگارش قطع‌نامه نقش ایفا کنیم، دیگران آن را نوشتند و آقای ولایتی باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد، اگر ما در دیپلماسی ابتکار و قدرت داشتیم، جنگ می‌توانست یکی دو سال زودتر و با دستاوردهای بهتری به پایان برسد؛ اما ما کاری نکردیم تا قدرت‌های غربی خودشان قطع‌نامه ۵۹۸ را بنویسند.