یوسف مولایی

ایران اگر هم بلافاصله نمی‌خواهد به مذاکرات برگردد، مواضع خود را شفاف‌تر بیان کند و یک برنامه زمان‌بندی ارائه دهد و مواضع منطقی خود را اعلام کند و نشان دهد که اراده سیاسی لازم برای انجام مذاکرات دارد.

 

یوسف مولایی نوشت: همه کشورهای عضو برجام اعم از فرانسه و حتی فدراسیون روسیه هم بر مذاکرات تاکید می‌ورزند و حتی پیش‌بینی کرده‌اند که زودتر جلسات برگزار و دور هفتم شروع می‌شود. اکنون برای جامعه جهانی بعد از تحولات افغانستان پرونده هسته‌ای ایران اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است. بنابراین اصرار همه بر این است که این مذاکرات دوباره از سر گرفته شود و هر چه سریع‌تر این توافقات صورت اجرائی پیدا کند و آن نگرانی که کشورهای غربی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند، برطرف شود.

این درحالی است که حسین امیرعبداللهیان به اینکه به شیوه سابق سرنوشت اقتصاد و کشور را به پرونده هسته‌ای گره نمی‌زنیم و جایگاهی متفاوت‌تر از دولت قبلی برایش تعریف می‌کنیم، اشاره کرده به این معنا که تا حدودی در مذاکرات سخت‌گیری و سر شرایطی که ایران دارد، بیشتر پافشاری کنند. سیاست اینکه نشان دهند ایران برخلاف ارزیابی‌های آمریکا و کشورهای دیگر آنچنان در تنگنای اقتصادی نیست که مجبور شود به هر صورت تن به مذاکره دهد و شرایط را بپذیرند اما به نظر می‌رسد که بیشتر جنیه تاکتیکی دارد تا اینکه استراتژیک باشد ولی مسئله عمده اینجا عنصر زمان است.

اگر ارزیابی ما از عنصر زمان و نقشی که در این پرونده ایفا می‌کند، دقیق نباشد آن‌وقت نگرانی‌ها و ادعاهایی که اسرائیل و دیگران در دنیا از بابت فعالیت هسته‌ای ایجاد می‌کنند، می‌تواند بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و فشارهای روی ایران بیشتر شود. به هر حال برای هیچ اختلافی نمی‌توانتا الی‌الابد وقت گذاشته شود و زمان ببرد و طرف‌هایی که ذینفع هستند، صبر کنند تا زمان مناسب فرا برسد. اکنون برای کشورهای غربی، آمریکا و متحدانش مسئله زمان اهمیت دارد چون اسرائیل اذهان و افکار عمومی جهان را مشوق و نگرانی تولید می‌کند و به آمریکا هم فشار می‌آورد که اگر سریع‌تر وارد عمل نشود، ایران در مقطع دیگری دارد حرکت می‌کند.

اینها مواردی است که باید خنثی شود و ایران اگر هم بلافاصله نمی‌خواهد به مذاکرات برگردد، مواضع خود را شفاف‌تر بیان کند و یک برنامه زمان‌بندی ارائه دهد و مواضع منطقی خود را اعلام کند و نشان دهد که اراده سیاسی لازم برای انجام مذاکرات دارد، منتها شرایطش هم باید محقق شود. اینها مواردی است که باید با شفافیت و قاطعیت اعلام شود. این درحالی است که طالبان یک عنصر بی‌ثباتی در منطقه است و بدین جهت ضریب امنیتی منطقه بالا می‌رود و در این رابطه ایران بیشتر دیده می‌شود.

بنابراین چون پرونده هسته‌ای ایران هم جنبه امنیتی دارد و مرتبط با مقوله صلح و امنیت بین‌المللی است لذا با توجه به بالا رفتن ضریب امنیتی منطقه، ایران بیشتر دیده می‌شود چون ممکن در افغانستان اتفاقاتی رخ دهد و لذا با مراقب بود که بی جهت در تله بی ثباتی دیگران گرفتار نشویم.

 

منبع: آرمان