در گفت و گو با صبح ما؛

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم به «صبح ما» گفت: ما اگر ملت ایران را از دست بدهیم که تا حدی آن را از دست داده‌ایم، اگر اعتماد و رضایت ملت خدشه دار شود نتیجه‌اش این است که هم اسلام را از دست می‌دهیم و در عرصه داخلی و خارجی شکست می‌خوریم.

 

صبح ما| حسین انصاری راد، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صبح ما بیان کرد: «مشکلات ایران طی چهل سال گذشته عمدتاً توسط اصولگرایان کلید خورده است. این مشکلات در بخش‌های مختلف سر زیر شده و به‌صورت فریاد و گله و شکایت از طرف مردم بازگو می‌شود طوری‌که دیگر حوصله مردم را سرآورده است. این مشکلات هم در بخش اقتصادی هست و هم در بخش سیاست، فرهنگ، قضا و قوه قضائیه دیده می‌شود. اما یک مشکل اساسی که ما در ایران داریم مسئله روابط خارجی است.»

وی ادامه داد: «این تکیه‌ای که سیاست ایران بر دشمنی با غربی‌ها به‌خصوص امریکا انجام می‌دهد، طبیعتاً آسیب‌های خودش را دارد. تحریم‌ها نتیجه همین اقدامات است طوریکه ایران از همان اول انقلاب تحریم شد، البته ترامپ هم وضعیت خاصی ایجاد کرد، فروش نفت محدودتر شد و بسیاری از مشکلات دیگر، اما در این میان هم عده‌ای از سودجویان از فرصت تحریم سوء استفاده کردند و زمینه را برای کار دولت سخت کردند.»

انصاری راد بیان کرد: «یک مسئله اساسی که در سال‌های گذشته درخصوص مدیریت داخلی کشور انجام شد تبعیض بود، آن هم نوعی تبعیض مطلق. در اوایل انقلاب تبعیض میان بی‌خدایان و باخدایان بود، بعد تبعیض میان مخالفان و موافقان شد و در آخر تبعیض میان خودی و ناخودی‌ها صورت گرفت. آن هم به‌صورت وسیع و گسترده، فقط در انتخابات مجلس هفتم سه هزارو پانصد نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کردند که این تبعیض است. حدود ۸۵نفر از اعضای مجلس ششم رد صلاحیت شدند و تا آن‌جایی که من می‌شناسم انسان‌های دلسوزی برای کشور بودند.»

رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس ششم عنوان کرد: «این را باید گفت که در مجلس ششم و دولت آقای خاتمی در اداره داخل کشور  و سیاست خارجی تغییرات مثبت محسوسی وجود داشت. آقای خاتمی در مجمع سازمان ملل درحالی سخنرانی کرد که رئیس‌جمهور آمریکا پای سخنان ایشان نشست اما اجازه ملاقات طرفین به آقای خاتمی داده نشد. به‌هر صورت سیاست خارجی دولت اصلاحات و مجلس ششم نوعی تنش زدایی با غرب و آمریکا بود که اجازه نداد خیلی از این مشکلات در کشور ایجاد شود.»

وی یادآور شد: «در مجلس ششم و دولت خاتمی تصویب شد سالانه ۱۰درصد به‌قیمت انرژی افزوده شود، مجلس هفتم وقتی بر سر کار آمد این مسئله را کنار گذاشت. یعنی آن‌ها این افزایش قیمت را که در صورت اجرای آن شاهد تنش در کشور نبودیم کنار گذاشتند و به‌قول خودشان هدیه‌ای به مردم تحویل دادند، اما بعداً آقای احمدی‌نژاد در مجلس هفتم مسئله یارانه‌ها را مطرح کرد که شاهد بودیم یک‌باره قیمت حامل‌های انرژی مانند برق افزایش پیدا کرد، یا همین داستان آبان ۹۸ که نتیجه افزایش ناگهانی قیمت انرژی بود. این‌ها نتیجه همان اقدامی بود که تصمیم اصلاح‌طلبان مبنی بر افزایش آهسته قیمت‌ها را رد کردند و بعد خودشان مجبور شدند ناگهانی قیمت‌ها را افزایش دهند و آن اتفاقات در فاجعه آبان ۹۸ رخ داد تا همچنان آسیب‌های آن حادثه بر دوش کشور، ملت و بر دوش اسلام و مسلمانی سنگینی ‌کند. ما در این کشور مشکل تبعیض را داریم که آن‌هم کار اصولگرایان است، رد صلاحیت‌ها همچنان ادامه دارد، کنترل و مدیریت توسط شورای نگهبان دارد انجام می‌شود و نتیجه آن همین وضعیتی داخلی و خارجی است که ما داریم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به دولت آینده اصولگرا بیان کرد: «اصولگرایان متوجه شدند حاصل این سیاست‌ها وضعیتی است که در آن اعتماد ملت از دست برود، فاجعه فقری که ما امروز داریم از دیگر نتایج سیاست آن‌ها است. تصور من این است که اصولگرایان متوجه این ایراد شده‌اند و حالا که قدرت اعم از قوه قضائیه، مجریه و مقننه دست آن‌ها است باید اقدامات مثبتی در جهت رفع این مشکلات انجام دهند. چهل سال کافیست که انسان‌های خردمند از آن درس بگیرند. من امیدوارم و دعا می‌کنم این مدیریت جدید که تماماً در اختیار اصولگرایان است سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که کارشناسان ظرف این چهل سال همیشه توصیه کرده‌اند. امیدوارم سیاست خارجی را طوری سامان دهند که این فشارهای زندگی به ملت ایران وارد نشود. ما اگر ملت ایران را از دست بدهیم که تا حدی آن را از دست داده‌ایم، اگر اعتماد و رضایت ملت خدشه دار شود نتیجه‌اش این است که هم اسلام را از دست می‌دهیم و در عرصه داخلی و خارجی شکست می‌خوریم. امیدوارم این مدیریت جدید به این مسائل فکر کنند و بتوانند اعتماد و رضایت این ملت را تامین کنند.»