حمیدرضا جلایی پور

امیدواریم تصمیم‌گیران اصلی کشور فرصت هفته‌های پیش را از دست ندهند وگرنه ایران و نظام سیاسی با این دولت “زیر متوسط‌ها” (یا دولت “تپیده در خود” و مشغول امور حاشیه‌ای) بدون احیای برجام وضع بدتری پیدا می‌کند.

 

حمیدرضا جلائی‌پور نوشت: به نظر می‌رسد ارتش روسیه عزم خود را جزم کرده تا در آینده نزدیک منطقه شرقی اکراین را از این کشور جدا کند و تا ۹ می (روز پیروزی روسیه بر نازیسم هیتلری) پیروزی خود را در این جنگ برای مردم روسیه اعلام کند.

از طرف دیگر هم دولت و مردم اکراین در برابر این جدایی و تجزیه کشور کوتاه نمی‌آیند و کمک‌های کشورهای غربی (مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی) به اکراین ادامه پیدا می‌کند و جنگ در کوتاه مدت به آتش بس نمی‌رسد و برای میان مدت ادامه پیدا می‌کند. خونین‌ریزی، آواره‌گی، تورم و گرانی مواد غذایی در سطح جهانی ادامه خواهد داشت.

در آینده پیش‌رو مساله اصلی آمریکا همچنان اول چین، دوم روسیه و سوم خاورمیانه (و ایران) خواهد بود. اگر تصمیم‌گیران اصلی و دولت رئیسی هم برای احیای برجام کاری نکنند، قصه تحریم ‌ها حتی در دوره باقیمانده بایدن ادامه پیدا می‌کند. اگرچه هنوز امید به استفاده از وقت اضافی از سوی ایران در هفته‌های آینده هست.

تصمیم‌گیران اصلی کشور از فرصت یک سال پیش دوره روحانی-ظریف استفاده نکردند؛ از فرصت هفته اول بعد از جنگ اکراین هم استفاده نکردند. فکر می‌کردند که آمریکا و غرب از جنگ پوتین علیه اکراین جاخورده و یک گام عقب می‌‌نشیند و در چنین شرایطی ایران بیشتر می‌تواند از آمریکا امتیاز بگیرد. ولی تا حالا قصه عکس شده است. پوتین ضربه خورده (در جنگ نرم که باخته) و غرب متفرق هم در برابر پوتین منسجم‌تر و در حال تثبیت موقعیت نظامی خود است.

امیدواریم تصمیم‌گیران اصلی کشور فرصت هفته‌های پیش را از دست ندهند وگرنه ایران و نظام سیاسی با این دولت “زیر متوسط‌ها” (یا دولت “تپیده در خود” و مشغول امور حاشیه‌ای) بدون احیای برجام وضع بدتری پیدا می‌کند. در چنین وضعی مساله اصلی ایران و ج.ا همچنان مساله «بقا» می‌شود و باز هم موضوع توسعه پایدار ایران، بعنوان شرط مهم حل معضلات جانکاه ایران، به حاشیه می‌رود.