اختصاصی؛

«لیانا ون»، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن، ماه گذشته پس از مجموعه‌ای از موارد ابتلا به کرونا پس از یک گردهمایی دیگر در واشنگتن، در واشنگتن‌پست نوشت که این رویداد نشان می‌دهد که زندگی با کووید ۱۹ چگونه است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از هیل، شمار موارد ابتلا به کووید ۱۹ در میان شرکت‌کنندگان مراسم شام اصحاب رسانه که در آخر هفته در کاخ سفید برگزار شده بود، در حال افزایش است. این موضوع نشان‌دهنده تهدید مداوم ویروس کرونا با افزایش موارد است.
فعلاً موارد ابتلا پس از مراسم شام، شامل «جاناتان کارل»، گزارشگر ABC، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و خبرنگاران واشنگتن‌پست، صدای آمریکا و سایر رسانه‌ها است.
آمار دقیقی از تعداد مبتلایان در دسترس نیست و مشخص نیست که کدام یک از شرکت‌کنندگان در مراسم شام در این ضیافت مبتلا شده‌اند و یا در یکی از مهمانی‌های متعدد آخر هفته گذشته.
اما مجموعه موارد گزارش شده بر این نکته تأکید دارد که حتی در شرایطی که کشور به دنبال راه حلی برای خروج از این ویروس هستند، تجمعات بزرگ در فضای سربسته چه خطراتی را به همراه دارد.
این موارد ابتلا همچنین به یک بحث مداوم تبدیل شده است. برخی استدلال می‌کنند در دوران کنونی کووید ۱۹ به افراد واکسینه شده اجازه می‌دهد، تا تصمیم بگیرند در اجتماعات بزرگ شرکت کنند، حتی اگر این خطر کم باشد، درحالی‌که دیگران محتاط‌تر هستند و به اثرات افزایش انتقال بر افراد دیگر اشاره دارند.
واکنش‌ها در میان شرکت‌کنندگانی که آزمایششان مثبت بود نیز متفاوت است.
«جولیا آیوف»، خبرنگار Puck News در توییتی نوشت: «من یکی دیگر از قربانیان آخر هفته [انجمن خبرنگاران کاخ سفید] هستم. می‌دانستم که دارم ریسک می‌کنم و خب، حالا هم اینجا هستیم!»
«جیدا یوان» که مراسم شام را برای واشنگتن‌پست پوشش می‌داد، در توییتی نوشت که پس از آن که جواب تستش مثبت شد، مجبور است یک سفر کاری بین‌المللی را که منتظرش بوده از دست بدهد.
او در توییتی نوشت: «باتوجه‌به آنچه که گذشته و همه اینها، ماسک بزنید و یا به کارفرمای خود بگویید که اگر در موقعیتی هستید که احساس ناراحتی می‌کنید و نمی‌توانید بروید. این عواقب معمولاً بهتر از عواقبی است که در صورت بیمار شدن با آن مواجه خواهید شد.»
این مراسم شام مستلزم آن بود که جواب آزمایش همه شرکت‌کنندگان در روز حضور منفی باشد و آنها واکسینه شده باشند. اما این اقدامات مثل همیشه در مهمانی‌های آخر هفته صورت نگرفت.
«استیو پورتنوی»، رئیس انجمن خبرنگاران کاخ سفید در ایمیلی نوشت: ما سخت تلاش کردیم تا پروتکل‌های خود را عمومی و عملی کنیم و افراد واجد شرایط را تشویق کردیم که در هفته‌های منتهی به مراسم شام واکسن تقویتی دریافت کنند. برای هرکسی که حالش خوب نیست آرزوی بهبودی سریع داریم.
«لیانا ون»، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن، ماه گذشته پس از مجموعه‌ای از موارد ابتلا به کرونا پس از یک گردهمایی دیگر در واشنگتن، در واشنگتن‌پست نوشت که این رویداد نشان می‌دهد که زندگی با کووید ۱۹ چگونه است.
او در روز جمعه خاطرنشان کرد که شام خبرنگاران دارای الزام آزمایش و واکسیناسیون بود، بنابراین برخی از موارد ابتلا ممکن است ناشی از رویدادهای اطراف باشد که اقدامات احتیاطی در آنها رعایت نشده بود.
او با اشاره به واکسیناسیون‌ها و درمان‌های جدید مانند درمان بسیار مؤثر داروی فایز، گفت: ما ابزارهایی داریم که به ما امکان می‌دهد به فعالیت‌های اجتماعی که همه ما به‌عنوان انسان آرزوی آن را داریم ادامه دهیم. معیار اصلی که ما باید در اینجا به آن توجه کنیم این است که مردم به‌شدت بیمار می‌شوند.
تاکنون گزارشی مبنی بر بستری شدن هیچ یک از شرکت‌کنندگان در مراسم شام در بیمارستان وجود ندارد.
شرکت‌کنندگان در شام خبرنگاران کاخ سفید عموماً افراد سطح بالا و با ارتباط خوبی هستند که نسبت به برخی آمریکایی‌ها به درمان‌هایی مانند داروی خوراکی فایزر و همچنین مرخصی با حقوق و مزایای دیگر دسترسی بسیار بهتری دارند.
ماهیت بیماری عفونی مانند کووید ۱۹ این‌گونه است که موارد ابتلا ناشی از مراسم شام به همین‌جا ختم نمی‌شود و افراد می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.
«ولید گلاد»، استاد پزشکی در دانشگاه پیتسبورگ، اظهار کرد: این موضوع تنها مربوط به افرادی نیست که در این مراسم شام مبتلا شده‌اند. آنچه شما انجام می‌دهید بر آنچه برای دیگران اتفاق می‌افتد تأثیر می‌گذارد.
او درباره شرکت‌کنندگان در این مراسم شام گفت: احتمالاً به‌دست‌آوردن امکانات و دارو برای آنها بسیار آسان است. برای دیگرانی که افراد حاضر در این گردهمایی ممکن است بر آنها تأثیر بگذارند، ممکن است دشوارتر باشد.
او با اشاره به اقداماتی مانند بهبود تهویه یا کوچک کردم اندازه رویدادها برای کاهش ازدحام، گفت: راه‌های دیگری برای ایمن‌تر کردن رویدادها وجود دارد که به انتخاب ساده برگزاری و یا آزمایش و واکسیناسیون خلاصه نمی‌شود.
برجسته‌ترین فرد این ضیافت شام، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده بود که تاکنون آزمایش کووید آن هنوز مثبت نشده است.
بایدن در سخنرانی خود در ماه مارس گفت که کشور به نقطه‌ای رسیده است که دیگر کووید ۱۹ زندگی ما را کنترل نمی‌کند.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات احتیاطی رئیس‌جمهور در روز جمعه باتوجه‌به موارد ابتلا به کووید ۱۹ پس از مراسم شام، گفت: او برای ارج نهادن به کار همه شما و همکارانتان به شام خبرنگاران رفت. او این تصمیم پرخطر را گرفت همانند ما که هر روز این کار را می‌کنیم، برای اینکه برایش مهم بود که انجامش دهد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری