اختصاصی؛

حزب مجمع ایثارگران به عنوان پایگاه بزرگ مدافعان انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن و به عنوان جریانی که به وضعیت اداره کلان کشور اعتراض شدید دارد و بوی بهبود اوضاع را از این گونه تصمیمات حزبی و جناحی و امنیتی استشمام نمی­کند، در این مقطع از حیات جمهوری اسلامی در کنار اکثریت مردم ایران می ­ایستد و اعلام می­ کند که آنچه در جریان است یک انتخابات نیست که اگر بود قطعا باید نامزدهای جریانهای سیاسی مختلف در صحنه رقابت انتخاباتی حاضر می­بودند و تایید صلاحیت می­ شدند.

 

مجمع ایثارگران در اطلاعیه ای به آنچه سیاست حذف مردم از انتخابات خوانده شده، اعتراض کرد. متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

در حالی که مردم ایران به خاطر اعمال شدیدترین تحریم­ها، حاکمیت اقتصاد تورمی و گسترش مداوم فقر و ناداری، مدیریت ناکارآمد، غارت بیت­المال و فساد اقتصادی جریانهای خاص، مرگ و میر ناشی از نکبت کرونا و دهها عامل دیگر در رنج و عذابند و حاکمان نیز راهکار موثری برای خروج کشور از این شرایط تلخ ارائه نمی­کنند، امید می­رفت که حکومت تدبیر کند و دستکم با برگزاری یک انتخابات آزاد و فراگیر و با حضور همه جریانها و سلایق سیاسی، انگیزه مشارکت مردم در امور سیاسی را فراهم آورد و مرهمی بر زخم­های فراوان مردم بگذارد که گفته­اند: ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست!

ما به همین امید در چند ماه گذشته در قالب «جبهه اصلاحات ایران» تلاش کردیم نامزدهای شایسته و مقبول و توانمندی را شناسایی و به مردم معرفی کنیم و در ادامه ۹تن از این شایستگان با حضور در وزارت کشور، برای ریاست جمهوری نام­نویسی کردند و در عین حال همگی پذیرفتند که در نهایت به اجماع برسند و نامزد واحد جبهه اصلاحات از میان آنان در صحنه رقابت باقی بماند. این روند می­رفت که امید به تاثیر رای مردم را در میان منتقدان و ناراضیان افزون کند و میل به مشارکت در انتخابات را افزایش دهد اما متاسفانه بی­تدبیری شورای نگهبان در بررسی صلاحیت­ها و همراهی این نهاد حاکمیتی با یک سلیقه و جریان سیاسی خاص و حاکم شدن رویکرد امنیتی بر تصمیمات اعضای این شورا، کار را به جایی کشاند که دیگر هیچ امیدی به برگزاری یک انتخابات آزاد و رقابتی نداریم و هیچ دلیلی برای همراهی با جریان انتخابات در اختیار ما نیست.

ما معتقدیم حکومت ضامن اجرای درست روح و اصول قانون اساسی و مسئول تحقق مردم­سالاری و مشارکت حداکثری مردم است و اصلا به نهادهای حاکمیتی ربطی ندارد که مردم به چه کسانی و با کدامین سلیقه سیاسی رای می­دهند ولی متاسفانه حاکمان و نهادهای حاکمیتی تحت امر آنان، اکنون در بررسی صلاحیتها به گونه­ای عمل کرده­اند که رای­آوری نامزد مورد حمایت آنان تضمین شده باشد. این رویه باعث شد که چندین جریان سیاسی اساسا نامزد انتخاباتی ندارند و امید به برگزاری یک انتخابات آزاد و مشارکتی و رقابتی کاملا از میان رفته است. در واقع با این روش بررسی صلاحیتها، «جمهوریت» سر بریده شد و اکثریت مردم از دور انتخابات خارج شده­اند و ایجاد انگیزه مشارکت در میان آنان ناشدنی است.

واکنش به این تصمیم شورای نگهبان در یکی دو روز گذشته نشان از بهت و حیرت همگانی دارد و این شامل بسیاری از نیروهای اصولگرا و اعتدالی و شخصیت­های شناخته شده سیاسی و مذهبی مستقل و حتی برخی از فقهای شورای نگهبان هم می­شود. حذف صالحان و نیروهای سالم و توانمند از دور رقابت تنها به دلیل مواضع سیاسی و به خاطر احتمال رای­آوری آنان را با هیچ قاعده شرعی، قانونی و اخلاقی و هیچ مصلحت سیاسی نمی­توان توجیه کرد.

حزب مجمع ایثارگران به عنوان پایگاه بزرگ مدافعان انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن و به عنوان جریانی که به وضعیت اداره کلان کشور اعتراض شدید دارد و بوی بهبود اوضاع را از این گونه تصمیمات حزبی و جناحی و امنیتی استشمام نمی ­کند، در این مقطع از حیات جمهوری اسلامی در کنار اکثریت مردم ایران می ­ایستد و اعلام می ­کند که آنچه در جریان است یک انتخابات نیست که اگر بود قطعا باید نامزدهای جریان های سیاسی مختلف در صحنه رقابت انتخاباتی حاضر می­ بودند و تایید صلاحیت می­ شدند. به گفته سخنگوی شورای نگهبان، عدم مشارکت مردم هیچ گزندی به این روند مهندسی شده نمی­زند و این یعنی انتصابات و طبیعی است که انتصابات به رای مردم و احزاب سیاسی اصلاح­طلب از جمله حزب مجمع ایثارگران نیاز ندارد. همگان بدانند که ما می­خواستیم رای بدهیم و در انتخاباتی پرشور و رقابتی شرکت کنیم اما نگذاشتند.

حزب مجمع ایثارگران

۵خرداد ۱۴۰۰