سفیر اسرائیل در آمریکا و سازمان ملل گفته است که کشورش «با تاسف» به این «اطمینان» رسیده که بازگشت آمریکا به برجام و رفع بخش عمده‎‌ای از تحریم‌ها علیه ایران، امری حتمی است.

 

در پی دیدار تیم ارشدی از مقامات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل با مقامات بلندپایه کاخ سفید، منابع ارشد اسرائیلی به رسانه‌های کشورشان گفتند که ماحصل این نشست «این تفاهم بود که با یکدیگر بر سر ایران تفاهم نداریم». گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در واشینگتن و سازمان ملل، روز پنج‌شنبه، نهم اردیبهشت، در گفت‌وگو با رسانه وای‌نت در تل‌آویو گفت: ارزیابی اسرائیل این است که «توافق میان آمریکا و ایران در چند هفته آینده امضا خواهد شد». اردان اضافه کرد که مقامات آمریکا به آگاهی اسرائیل رسانده‌اند که در روند مذاکرات غیرمستقیم با ایران، به مشکل برخورده‌اند اما اسرائیل «با تاسف» به این ارزیابی رسیده که دو طرف آمریکایی و ایرانی در چند هفته آینده به توافق خواهند رسید.

به گفته سفیر رژیم صهیونیستی، مشکلات کنونی آمریکا و ایران در مذاکرات جاری غیر مستقیم طرفین در وین، ناشی از اختلاف مربوط به برداشتن این یا آن بخش از تحریم‌ها علیه ایران است اما «مقامات ایران تشخیص داده‌اند که اراده کلی آمریکا، مبتنی بر بازگشت به برجام، شکل گرفته است». سفیر اسرائیل اضافه کرد که کشورش به آمریکا گفته که بازگشت به همان توافقی که در زمان دولت باراک اوباما با ایران به دست آمد، «یک اشتباه، و حتی یک اشتباه بزرگ است». وی این سخنان را یک روز پس از دیدار و گفت‌وگوی مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل، با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واشینگتن بیان کرد. گیلعاد اردان خود در این مذاکرات حضور داشته است. به گفته وی، احیای برجام از نگاه اسرائیل، «دادن جنبه قانونی به یک کشور افراطی است که در سلطه نیروهای فناتیک قرار دارد و به آنها امکان می‌دهد هزاران سانتریفیوژ پیشرفته داشته باشند و زمان دستیابی به هسته‌ای نظامی (بمب اتم) را برایشان کوتاه خواهد کرد؛ لذا اسرائیل نمی‌خواهد بخشی از این روند باشد؛ مایل نیست که به آن مشروعیت بدهد؛ این را به (جیک) سالیوان و تیم او گفتیم».

سفیر اسرائیل همچنین گفت که به مقامات آمریکا تاکید کردیم که ما «آزادی عمل» خود را حفظ کرده و در برابر هیچ توافق بین‌المللی که بخشی از آن نباشیم، «دست‌بسته» نخواهیم نشست… و آمریکا نسبت به این امر «تفاهم» نشان می‌دهد. نخست وزیر اسرائیل غیر از اعزام مشاور امنیت ملی خود به واشینگتن، یوسی کوهن، رئیس موساد، را نیز راهی آمریکا کرده تا او نیز بخشی از تلاش‌های اقناع دولت جو بایدن به خودداری از بازگشت به برجام باشد. اما گزارشی در خصوص دیدارهای او با مقامات آمریکایی منتشر نشده است. آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نیز که قرار بود با هدف مشابه این هفته به آمریکا برود، در پی گسترش درگیری‌های روزهای گذشته اسرائیلیان با فلسطینیان در شرق اورشلیم و نوار غزه، سفرش را به موعد نامعلومی موکول کرد. آویو کوخاوی پیشتر گفته است که بازگشت آمریکا به برجام یعنی جنگ.

مقامات اسرائیلی در حالی از پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا ابراز «نگرانی» و «تاسف» می‌کنند که سومین دور از گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام از سه‌شنبه این هفته در وین، کماکان در جریان است و شرکت‌کنندگان، بر «لزوم تسریع در روند مذاکرات» تاکید کرده‌اند. آمریکا برای تسریع در این مذاکرات، رابرت مالی، نماینده ویژه خود در امور ایران، را به وین فرستاده است. برخی تحلیلگران و رسانه‌های اسرائیل، رابرت مالی، جان کری و شمار دیگری از مقامات دولت جو بایدن را به عنوان کسانی که آماده «مماشات» با ایران و نادیده گرفتن خواسته‌های اسرائیل هستند، نکوهش می‌کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از همان آغاز حصول برجام در تیر ۱۳۹۴ از آن ناخشنود بود. وی خروج دولت دونالد ترامپ از این پیمان در اردیبهشت ۱۳۹۷ را «تحسین» و خود را مشوق آن تصمیم ترامپ معرفی کرد. ایران گفته است که اسرائیل با هدف ضربه زدن به روند مذاکرات برجام، به خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز در رویداد روز ۲۲ فروردین اقدام کرد. اسرائیل انتساب این خرابکاری به خود را رد نکرد.

 

منبع: بهارنیوز