اختصاصی؛

مشخص نیست که چه زمانی مسئولین امر، عزمی راسخ و تاثیرگذار برای جلوگیری از بهره کشی کودکان در کشور پیدا می کنند. آنچه فعلا خودنمایی می کند، استخدام بستگان مقامات در مشاغل مهم است.

 

به گزارش صبح ما، در سال های گذشته با شدت گرفتن فقر در کلانشهرها، کودکان نیز پابه پای مردان و زنان به کارهایی غیرمتعارف مشغول شده اند. از این رو، زباله گردی، گدایی، فال فروشی، دستفروشی و کاسبی در خیابان ها، سهم بخشی از کودکان این مرز وبوم شده است.

از سوی دیگر، پدیده تازه ای از درآمدزایی (ویژه خردسالان) این روزها بیش‌ از پیش رایج شده است. مسأله ای که با توجه به کم شدن درآمد سوپرمارکت ها در برابر هایپرها و همچنین کوچک شدن سبد خرید مردم، مورد توجه برخی صاحبان فروشگاه های کوچک در شهرهایی نظیر تهران و کرج قرار گرفته است.

از این رو، اگر سری به مرکز شهر تهران بزنید، متوجه حضور ملموس کودکانی خواهید شد که ملتمسانه گوشه ای از لباس شما را می گیرند و تقاضای خرید مواد خوراکی برای خود می کنند. اما این تمام ماجرا نیست، کافیست همراه یکی از آنها به داخل مغازه روید و کالایی را به منظور کمک به آنها خریداری کنید.

در واقع همه چیز پس از خروج شما از مغازه شروع می شود. وقتی که این کودکان کالای خریداری شده را به صاحب مغازه برمی گردانند و درصدی سود در ازای آن از مغازه داران دریافت می کنند. با این حساب، در فرآیند اخیر، این صاحبان مغازه ها هستند که بیشترین سود را به جیب می زنند و از کودکان برای رونق گرفتن بیشتر فروش روزانه خود بهره می برند.

به تعبیر بهتر، کودکان مظلوم و درمانده، به نوعی به استخدام برخی مغازه داران سطح شهر درآمده اند، با این تفاوت که نه دارای حقوقی هستند و نه از مزایای بیمه و… در حد یک کارگر معمولی برخوردارند.

مطابق این چرخه، ساعت ها سراپا ایستادن و التماس به مردم برای خرید کالا، سهم کودکانی است که حتی از نعمت تحصیل و از همه مهم تر حق کودکی کردن محرومند.

متاسفانه مافیای بهره کشی از کودکان که در سال های اخیر رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است، بدون کمترین پاسخگویی و احساس مسئولیت به کار خود ادامه می دهد.

در این میان، مشخص نیست که چه زمانی مسئولین امر، عزمی راسخ و تاثیرگذار برای جلوگیری از بهره کشی کودکان در کشور پیدا می کنند. آنچه فعلا خودنمایی می کند، استخدام بستگان مقامات در مشاغل مهم است و به نظر می رسد که این عامل از اولویت بیشتری در میان مسئولین برخوردار بوده، چنانکه یک روزنامه نزدیک به حاکمیت(روزنامه جوان، ۲۲ آبان) در ستایش انتصابات فامیلی نوشت: که نباید از نخبگی و شایستگی آقازاده ها محروم شد!

این در حالیست که به باور گروهی از تحلیلگران، بهره کشی خبیثانه از کودکانی که هنوز درک روشنی از خطرات و تهدیدات اجتماع ندارند، آینده کشور را با خطرات جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد و معلوم نیست آیا خلأهای ایجاد شده ناشی از این بی تدبیری قابل جبران خواهد بود یا آنکه همچون دملی چرکین، گریبان نسل آینده کشور را خواهد گرفت؟!