در شرایط فعلی تنها نکته‌ای که باید از سوی مردم رعایت شود، توجه به اصول بهداشتی و استفاده از ماسک است، چراکه جامعه پر از این بیماران است؛ یعنی ناقلان بدون علامت که در جامعه تردد می‌کنند و دیگران را آلوده می‌کنند.

 

حمید عمادی-متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری

قرارگرفتن در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا و مواجهه با پیک جدید، خستگی مردم پس از گذشت یک‌سال و پیدانشدن چشم‌انداز روشنی برای اتمام همه‌گیری در آینده نزدیک، سردرگمی زیادی ایجاد کرده است. مردم حتی دیگر نمی‌دانند وقتی تست‌هایشان مثبت یا منفی شد، چه واکنشی نشان دهند، در خانه قرنطینه شوند؟ به تست‌ها اعتماد کنند؟ یا به فعالیت‌هایشان ادامه دهند؟ درحالی‌که در شرایط فعلی با افزایش میزان شیوع، هرگونه علامت بالینی، می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به ویروس باشد.

حساسیت تست‌های کرونا، حدود ۶۰درصد است، بنابراین مهم‌ترین اقدام در شرایط فعلی این است که حتی زمانی‌که  افراد با منفی‌شدن تست‌ پی‌سی‌آر مواجه شدند اما یکی از علائم ابتلا را داشتند، حتما باید خود را قرنطینه کنند و تردیدی در این زمینه نداشته باشند. همه اینها در شرایطی است که شاهد هستیم افراد با منفی‌شدن تست‌  اما داشتن علامت بیماری، به مهمانی و سفر می‌روند و دیگران را آلوده می‌کنند.

این موضوع حتی می‌تواند بار بیماری را در خود فرد تشدید کند. نباید فراموش کرد که «خستگی» عامل بسیار مهمی برای شدت‌گرفتن بیشتر بیماری است و مهم‌ترین اقدام برای افرادی که با تست مثبت کرونا مواجه می‌شوند اما نشانه‌ای از بیماری ندارند، «استراحت» است. این افراد باید حتما در قرنطینه بمانند و خود را از دیگران دور کنند. بسیاری از بیمارانی که هم‌اکنون در بیمارستان‌ها بدحال  و بستری هستند در ابتدا نتیجه تست‌شان منفی بوده و نشانه‌های بیماری را جدی نگرفته‌اند. بنابراین تست پی‌سی‌آر منفی به‌طور قطع به معنی نداشتن بیماری نیست، مردم تنها نتایج مثبت را جدی می‌گیرند.

مثبت‌شدن آزمایش بدون اینکه فرد نشانه‌ای داشته باشد، به معنی خطا یا اشتباه آزمایش نیست، بلکه قطعا ویروس در بدن فرد و در مخاط‌ او تجمع پیدا کرده اما به دلایل مختلف خودش را درگیر نکرده است، بنابراین این فرد می‌تواند ناقل باشد و دیگران را آلوده کند. بهترین اقدام در چنین وضعیتی، رعایت تمام مواردی است که شخص مبتلا به کرونا باید انجام دهد؛ یعنی این افراد باید ۲هفته در خانه بمانند، ‌با کسی تماس نداشته باشند، خودشان را خسته نکنند و تغذیه سالم و خواب کافی داشته باشند.

توجه به این موارد بسیار مهم است، چون کسانی که با تست مثبت کرونا خودشان را خسته می‌کنند باعث شعله‌ور شدن بیماری می‌شوند. تست‌های مثبت بدون نشانه بیماری دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مثلا یکی از دلایلش ابتلای قبلی فرد به کروناست که توانسته در بدنش مصونیت نسبی ایجاد  کند.

اما به‌طور کلی در شرایط فعلی تنها نکته‌ای که باید از سوی مردم رعایت شود، توجه به اصول بهداشتی و استفاده از ماسک است، چراکه جامعه پر از این بیماران است؛ یعنی ناقلان بدون علامت که در جامعه تردد می‌کنند و دیگران را آلوده می‌کنند. نباید فراموش کرد که هیچ راه نجاتی برای خروج از این بحران و مبتلانشدن به کووید-۱۹ وجود ندارد، جز رعایت همین موارد ساده که پس از گذشت یک‌سال همه از جزئیات آن اطلاع دارند. مشکل اصلی ما در شرایط فعلی این است که همه افراد آگاهی‌های لازم را دارند اما به توصیه‌ها عمل نمی‌کنند. همه می‌دانند باید ماسک استفاده شود، در مهمانی‌ها و تجمعات شرکت نکنند و… اما باز هم این اتفاقات می‌افتد. بنابراین مشکل، نداشتن آگاهی نیست؛ عمل‌نکردن به آن است.

قطع یا محدودیت ارتباط با دیگران و مهیانبودن شرایط برای انجام بسیاری از فعالیت‌ها و تفریحات، روحیه افراد را تضعیف کرده، ولی فعلا چاره‌ای جز ادامه‌دادن این شرایط نیست. افرادی هم که سن بالا، اضافه‌وزن یا بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا دارند در گروه‌ افراد پرخطر قرار می‌‌گیرند و تا حد امکان نباید در ارتباط با دیگران باشند. هم‌اکنون با توجه به اشباع‌شدن ظرفیت بیمارستان‌ها، امکان درمان مبتلایان در مراکز درمانی کمتر شده، بنابراین بهترین کار رعایت تمام موارد جلوگیری از ابتلا به بیماری است.

 

منبع: همشهری