در گفت و گو با صبح ما؛

یک فعال سیاسی اصلاح طلب به صبح ما گفت: توصیه دارم بزرگان کشور آستانه تحمل خودشان را در مقابل با جناح‌های سیاسی بالا ببرند و از اقدامات سلیقه‌ای پرهیز کنند.

 

صبح ما| دولت‌ها طی فرآیند انتخابات مسئولیت اجرایی کشور را به دولت بعدی واگذار می‌کنند اما آن‌چه باقی می‌ماند کارنامه و عملکرد آن‌‌ها است. درهمین‌باره احمد خرم، وزیر اسبق راه و ترابری در دولت سید محمد خاتمی به پایگاه خبری صبح ما گفت: «دولت‌ها باید با برنامه خودشان مقایسه شوند. یعنی بگوییم دولت‌ها در چه زمینه‌ای نسبت به برنامه خودشان موفق یا ناموفق بودند. بنابراین توجه به برنامه اهمیت دارد، اما کشور ما متاسفانه ۴۲سال است که هیچ سندی ندارد. یعنی نه طرح آمایش داریم، نه طرح‌های جامع و طرح‌های توسعه استان‌ها را داریم. در واقع بدون سند مطالعه شده و فقط بر اساس سلیقه مدیران حرکت می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «به‌این نکته توجه کنید تا مشخص شود چه فاجعه‌ای ایجاد شده است؛ بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول مطالعه‌ای انجام دادند که نتیجه آن نشان می‌دهد کشورهایی که با سندهای توسعه حرکت نمی‌کنند و پیشرفت آن‌ها بر اساس سلیقه مدیران است هزینه طرح‌های توسعه آن‌ها تا ۲٫۵برابر افزایش پیدا می‌کند، این ضربه سنگینی به کشور وارد می‌کند و برای دولت آقای روحانی و سایر دولت‌ها هم نیست. همه در این ماجرا مقصر هستند، کل هزینه‌ای که سندهای توسعه برای کشور داشت حدود ۲۵۰میلیون دلار بود، اما ما از اول انقلاب تا امروز ۲هزار میلیارد دلار هزینه کردیم، این نشان می‌دهد کشور ما از نیازهای اولیه مملکت داری محروم است.»

خرم با اشاره به عملکرد دولت حسن روحای بیان کرد: «آقای روحانی نسبت به برنامه‌ای که قبل از این هشت سال دادند عقب افتادند. اما یک نکته اهمیت دارد، این‌که در این دولت همه موانع جمع شد، یعنی دست آخر در کنار تحریم‌های کامل  و برخوردهای غیرعلمی دولت قبل شیوع کرونا هم به مشکلات دولت اضافه شد و دولت را فلج کرد. اجازه ندادند نیروهای کارآزموده، تصمیم‌گیر و شجاع در دولت ایشان استفاده شود. در روابط بین‌الملل علیرغم این‌که درخصوص برجام خوب پیش رفت اما به‌خوبی ادامه پیدا نکرد. وجود یک رئیس‌جمهوری مانند ترامپ در آمریکا سبب‌ساز مشکلات زیادی برای دولت روحانی شد. براساس گزارش‌هایی که در این مدت اخیر در صداوسیما نشان داده شد، دولت روحانی ۱۰۰درصد موفق نبود اما این مقدار هم ذلیل و خار نبود، نسبت به دولت ایشان بی انصافی می‌شود، من گمان می‌کنم هیچ دولتی هنگام رفتن این مقدار آماج حمله نبود. با این وجود معتقدم اگر آقای روحانی می‌خواست سامان بهتری به شرایط بدهد فکر می‌کنم می‌توانست.»

او تصریح کرد: «آقای روحانی در چهار سال اول مواضع اصولی‌تری از چهار سال دوم ریاست‌جمهوری داشت. در چهار سال دوم یک مقدار روحانی محاظه‌کارتر شد. این مسئله در عملکرد دولت ایشان تاثیر منفی گذاشت. بنابراین بخشی از عدم موفقیت ایشان مواضع محافظه‌کارانه بیش از حد بود.»

رئیس سازمان نظام مهندسی بیان کرد: «آقای روحانی با شعارهای اصلاح‌طلبانه سرکار آمدند اما در ادامه به آن شعارها توجه نکردند. در این میان اصلاحات کم‌وبیش لطمه دید. اما من معتقدم جریان اصلاح طلبی یک جریان زنده است. این جریان افت و خیز دارد اما از بین می‌رود. در ۲۰۰سال گذشته جریان اصلاح طلبی یک جریان مداوم بوده و از این به بعد خواهد بود. جریان اصلاح طلبی با اصلاح‌طلبان دو مقوله است، شاید بعضی از اطلاح‌طلبان که مطالبه‌ای داشتند ضربه دیدند اما جریان اصلاح طلبی به مسیر خودش ادامه داده و ادامه خواهد داد.»

خرم در پاسخ به این پرسش که آیا حکومت یکدست شده از یک جناح سیاسی می‌تواند نتایج خوبی در اداره کشور داشته باشد، گفت: «کشور ما یک کشور دوقطبی است که نمی‌تواند آن را به‌صورت تک قطبی اداره کرد، اگر هم بشود اداره کرد خوب نمی‌توان این کار را انجام داد. ما باید در این کشور تحمل نظرات مخالف را داشته باشیم. نقد نیاز به قطب مخالف دارد. اما درخصوص این‌که امروز حکومت یکدست شده است پیش‌بینی می‌کنم دیری نخواهد پایید که این یکدستی به دو دسته‌گی خواهد پیوست. از اول انقلاب تا حالا چنین اتفاقاتی افتاده است. عامل اصلی این‌که کشوری مانند ما با وجود ثروت بسیار از شاخص‌های توسعه جامانده است از میدان دور کردن نیروهای مدیر و کارشناسی است. مملکت‌هایی که نیروهای کارشناس را به‌کار می‌گیرند با کمبود این نیروها مواجه می‌شوند چه برسد به این‌که بخواهیم این نیروها را حذف کنیم و گمان کنیم با یکدست شدن می‌توان کشور را اداره کرد.»

این چهره سیاسی اصلاح طلب در پایان یادآوری کرد: «من توصیه دارم بزرگان کشور آستانه تحمل خودشان را در مقابل با جناح‌های سیاسی بالا ببرند و از اقدامات سلیقه‌ای پرهیز کنند. در چارچوب مطالعات دقیق علمی حرکت کنند. در نظر داشته باشند خط قرمز خداوند منافع است. منافع حاکمیت، اشخاص و جناح‌ها درصورتی محترم است که در تعارض با منافع مردم نباشد، خداوند می‌فرماید آن‌چه منافع مردم در آن است ماندنی است، مردم را فراموش نکنند درحالی‌که امروز بخشی از مدیران کشور به‌فکر میز مدیریتی و جیب خودشان هستند.»