در گفت و گو با صبح ما؛

یک حقوقدان به صبح ما گفت: اگرچه الان دولت روحانی سرکار نیست اما اگر منصف باشیم وضعیتی که سبب شده مذاکرات ادامه پیدا کند به‌دلیل اقدامات روحانی و ظریف است درغیراین صورت اگر روحانی و ظریف به تمام تهمت‌هایی که علیه‌شان گفته می‌شد کمی توجه می‌کردند و از تعادل خارج می‌شدند امروز آقای گروسی نمی‌توانست به ایران بیاید و با یک توافق از ایران خارج شود.

 

صبح ما | اگرچه واکسیناسیون عمومی علیه کرونا سرعت گرفته و به‌نظر می‌رسد اقدامات اولیه برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای درحال انجام شدن است اما گروهی معتقدند همه این موارد می‌توانست در دولت قبل و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی انجام شود با این وجود موانعی وجود داشت که روند مذاکرات به دولت فعلی سپرده شد.

درهمین‌باره نعمت احمدی، حقوقدان در گفت‌وگویی به پایگاه خبری«صبح ما» گفت: «عواملی دست به دست هم دادند تا دوچیز به‌نام آقای روحانی تمام نشود، یکی نتیجه برجام و دیگری واکسیناسیون عمومی علیه کرونا. درخصوص واکسیناسیون گفته شد که واکسن‌های امریکایی انگلیسی وارد نشود تا واکسن ایرانی تولید شود. از طرفی چندین نهاد می‌گفتند ما داریم واکسن تولید می‌کنیم و تا چند ماه دیگر میلیون‌ها واکسن تولید خواهد شد. همچنین روسیه و برخی کشورهای دیگر هم بدعهدی کرد. ادعاهای تولید میلیونی واکسن برکت هم راه به‌جایی نبرد. دراین میان عده‌ای به اشتباه برای خودشان وزنه‌ای درنظر گرفتند و اعلام کردند ما به خودکفایی می‌رسیم، حتی مسئول یکی از شرکت‌های تولید کننده واکسن داخلی که الان معاون اول رئیس جمهور هست گفت مردم در سوپرمارکت انواع واکسن‌ها را خواهند داشت. همه این موارد سبب شد وضعیت واکسیناسیون به مشکل بخورد.»

او ادامه داد: «اما درباره برجام باید بگویم که گروهی نخواهستند احیای آن به اسم آقای روحانی تمام شود. مذاکرات با گروه ۵+۱ قبل از شروع دولت آقای روحانی در زمان احمدی‌نژاد اتفاق افتاده بود، با آمدن روحانی مقامات تصمیم گرفتند پرونده مذاکرات را از شورای عالی امنیت ملی که فقط زمان مذاکرات بعدی را مشخص می‌کرد به وزارت خارجه منتقل کنند. اما بعد از این‌که برجام در دولت روحانی امضاء شد گروهی آن را به شکست کشاندند، برجام شکست نخورد بلکه تندروهای داخلی به همراه تندروهای منطقه‌ای مانند اسراییل و عربستان در کنار تندروهای آمریکا برجام را به حاشیه راندند. بعد از امضاء برجام شرکت‌های آمریکایی آمدند ایران برای کار کردن، مذاکرات اولیه خودشان را انجام دادند بعد اعلام شد با شرکت‌های آمریکایی کار نکنید، آمریکایی‌ها دیدند فقط از برجام فقط جلوگیری از غنی سازی ایران نصیب آن‌ها شده است نه چیزی بیشتر، وقتی شرکت‌های امریکایی دیدند از بازارهای ایران چیزی گیرشان نیامد برجام به حاشیه کشیده شد. در این میان بزرگترین بدشانسی این بود که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد، فردی که با تمام قراردادهای بین‌المللی مخالف بود و درنهایت از برجام هم خارج شد.»

احمدی گفت: «دراین میان آقای روحانی و ظریف را تحسین می‌کنم، چراکه با وجود خروج امریکا حداقل اروپایی‌ها را در برجام حفظ کردند تا در آمریکا دولت عوض شود. البته با شیوع کرونا دیگر مسئله اصلی ایالت متحده برجام نبود بلکه واکسیناسیون در امریکا تبدیل به مسئله اصلی دولت شد، بنابراین چند ماه اول دولت بایدن برجام در حاشیه رفت. تندروهای داخلی هم قصد داشتند یا برجام را زمین بزنند یا اگر قرار است روزی احیا شود این احیای مجدد در دولت روحانی نباشد. در مجلس جدید قانون گذاشتند و گفتند اگر آمریکا تحریم‌ها را برنداشت روحانی باید از توافق خارج شود. آنچنان دست و پای روحانی را بستند که هیچ تحرکی نمی‌توانست انجام دهد. من به آقای روحانی و ظریف احسنت می‌گم چراکه علیرغم اینکه تندروهای منطقه مشکلات زیادی ایجاد کردند تا سایر کشورهای اروپایی از برجام خارج شوند این دو کاری کردند که حداقل همین وضعیت را حفظ کنند.»

این حقوقدان بیان کرد: «با این وجود روحانی به اتفاق ظریف ملی‌گرایانه کاری کردند که اروپا از برجام خارج نشود. امروز اگر آقای گروسی ایران نمی‌آمد و تعهداتی از ایران نمی‌گرفت اتفاقات خاصی رخ می‌داد، روز خاص و مهمی بود و به سادگی از آن نمی‌‍شود عبور کرد، یعنی پیچ خطرناک خروج یا ماندن در برجام برای اروپا بود که برطرف شد، آن‌ها قانع شدند که ما از چارچوب خارج نشده‌ایم، ماهیت اصلی این بود که ما نشان دادیم آن‌طورکه تندروهای اسرائیل، عربستان و امریکایی می‌گویند ایران سوءاستفاده از مقررات آژانس بین‌المللی نکرده، لذا روز مهمی بود و امیدوارم این فضایی که آقای روحانی و ظریف آن را حفظ کردند و اجازه سوء استفاده از آن را ندادند، به نتیجه برسد.»

وی عنوان کرد: «اگرچه الان دولت روحانی سرکار نیست اما اگر منصف باشیم وضعیتی که سبب شده مذاکرات ادامه پیدا کند به‌دلیل اقدامات روحانی و ظریف است درغیراین صورت اگر روحانی و ظریف به تمام تهمت‌هایی که علیه‌شان گفته می‌شد کمی توجه می‌کردند و از تعادل خارج می‌شدند امروز آقای گروسی نمی‌توانست به ایران بیاید و با یک توافق از ایران خارج شود. به باور من برای این‌که توافق بین ایران و آژانس شکل گرفت باید از سه نفر یعنی از آقای روحانی، ظریف و علی‌اکبر صالحی تشکر کرد.»