در گفت و گو با صبح ما؛

یک وکیل دادگستری به «صبح ما» گفت: وقتی قانون اساسی تصویب شد در آن نوشتند که مذاکرات مجلس باید از رادیو پخش شود، چرا چنین چیزی در قانون آمده است؟ برای این‌که مردم در جریان مشروح مجلس قرار بگیرند.

 

صبح ما | وقتی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس رسانه‌ای شد مخالفان زیادی پیدا کرد، ایجاد موانع برای غربالگری جنین در این طرح چیزی بود که مورد توجه منتقدان قرار گرفت. با این وجود درحالی‌گه همگی کمان می‌کردند طرح مذکور همچنان در مجلس است، زهره‌سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد این طرح برای تصویب نهایی نزد شورای نگهبان رسیده است، مسئله‌ای که تعجب بسیاری را برانگیخت. البته مجلس انقلابی سابقه اقدامات پنهانی دارد، طرح ساماندهی فضای مجازی که به طرح مسدودسازی پیام‌رسان‌ها معروف شد از جمله مواردی بود که مجلس یازدهم قصد داشت پنهانی آن را به‌تویب برساند. همچنین تغییر برخی از ارقام بودجه درحالی‌که تعدادی از نمایندگان مجلس در جریان آن نبودند از دیگر مواردی است که سبب می‌شود فعالیت‌های نیمه آشکار و نیمه پنهان مجلس انقلابی سبب نگرانی شود.

درهمین‌باره نعمت احمدی، حقوقدان در گفت‌وگویی به پایگاه خبری صبح ما گفت: «یکی از نظارت‌ها بر عملکرد حاکمیت نظارت مردم است، اما این مسئله نیاز به شفافیت دارد. تا زمانی‌که امور در شفافیت بررسی نشود و کسی از آن خبر نداشته باشد نظارت مردمی ممکن نیست. هر طرحی که در مجلس ارائه می‌شود بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد و همه این موارد باید کاملاً آشکار باشد.»

وی ادامه داد: «وقتی قانون اساسی تصویب شد در آن نوشتند که مذاکرات مجلس باید از رادیو پخش شود، چرا چنین چیزی در قانون آمده است؟ برای این‌که مردم در جریان مشروح مجلس قرار بگیرند. اگر قرار است مثلاً درباره خانواده یک قانون تصویب شود چرا باید اصطلاحاً چراغ خاموش تصمیم‌گیری شود، چنین قوانین پیشنهادی اگر هم در نهایت تصویب و به تایید شورای نگهبان برسد مردم آن اجرا نمی‌کنند.»

این وکیل دادگستری با اشاره به تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: «خانواده هسته اولیه یک جامعه است اگر نیازهای این نهاد برقرار باشد این هسته اولیه تبدیل به محله و شهر می‌شود. بنابراین وقتی مجلس دارد درباره خانواده تصمیم‌گیری می‌کند باید مردم از تصمیمات مجلس آگاه باشند و افکار عمومی راجع به آن اظهار نظر کنند، چراکه دارد برای آن‌ها تصمیم گرفته می‌شود. این‌که مجلس بخواهد پنهانی قانونی درباره مسئله مهمی مانند خانواده تصویب کند چیزی جز نادیده گرفتن و دهن‌کجی به افکار عمومی نیست.»

احمدی درخصوص قوانینی که سبب سلب آزادی‌ها می‌شود عنوان کرد: «برابر اصول متعدد قانون اساسی نمی‌شود آزادی‌های فردی و اجتماعی را ولو با تصویب قانون محدود کرد. در چنین وضعیتی قوانینی تصویب می‌شود که مردم آن را اجرا نمی‌کنند. الان تلگرام مسدود است ولی چهل میلیون کاربر دارد، این یعنی چهل میلیون متخلف در ایران دارند از تلگرام استفاده می‌کنند. مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند، رئیس‌جمهور و وزرا همگی دارند با استفاده از فیلترشکن غیرقانونی از توئیتر استفاده می‌کنند، یعنی همه قانون شکن شدند. مثل آن قانون منع استفاده از گیرنده‌های ماهواره‌ای درحالی‌که بخش زیادی از مردم دارند از ماهواره استفاده می‌کنند و از نظر قانون این‌ها قانون شکن هستند، علت این وضعیت عدم کارشناسی نسبت به تصویب قوانین است، آقایان قوانینی را تصویب می‌کنند که با جامعه هم صدایی ندارد.»