اختصاصی؛

در هفته گذشته، روسیه رویکردی عملگرا و حساب شده در قبال طالبان اتخاذ کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، روسیه هنوز طالبان را به‌عنوان دولت جدید افغانستان به رسمیت نشناخته است، اما طی ۴۸ ساعت پس از تصرف کابل، با رهبران این گروه ملاقات کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، روز یکشنبه اظهار کرد: از اینکه شبه نظامیان افغان خود را در قالب پناهنده نشان داده تا از کشورهای آسیای میانه جایی که در حال حاضر در آن اسکان‌یافته‌اند وارد روسیه شوند، نگرانیم.

به گزارش رویترز، پوتین اظهار کرد که نمی‌خواهد شبه نظامیان افغان دوباره تحت پوشش پناهندگان در روسیه ظاهر شوند.
روسیه از ایالات متحده به‌خاطر درخواستش از کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان برای اسکان موقت به ۹ هزار افغانستانی که از کابل فرار کرده‌اند، به‌ویژه به این دلیل که روسیه هیچ محدودیتی برای روادید با برخی از این کشورها ندارد، انتقاد کرد.
به گزارش تاس، پوتین بیان کرد: ما مرزهای مشترکی داریم، اما هیچ محدودیتی برای روادید وجود ندارد. تصور کنید که پناهندگان وارد هر یک از این کشورها شده‌اند. در میان این پناهندگان چه کسانی وجود دارد؟ ما از کجا بدانیم.
وی رویکرد کشورهای غربی را برای استقرار موقت مهاجران افغان در کشورهای آسیای میانه درحالی‌که روادید آنها در حال پردازش است “تحقیرآمیز” خواند.
به گزارش خبرگزاری روسی تاس، پوتین در دیدار با اعضای حزب روسیه واحد گفت: غربی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند آنها را بدون روادید به همسایگان ما [کشورهای آسیای میانه] بفرستند اما از پذیرش آنها بدون روادید در کشورهای خود امتناع می‌کنند. این چه رویکرد تحقیرآمیزی برای حل این مسئله است؟
به نقل از رویترز، اوایل ماه جاری گزارش شد که ایالات متحده در حال مذاکره محرمانه با کشورهایی برای اسکان موقت پناهندگان افغانستانی که برای دولت آمریکا کار می‌کردند، است.
به گزارش بلومبرگ، دولت بایدن از ماه ژوئیه از سه کشور قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان خواسته بود تا ۹ هزار افغان را که به علت همکاری با ایالات متحده در معرض خطر قرار دارند به طور موقت اسکان دهند.
به گزارش رویترز، «دیمیتری ژیرنوف»، سفیر روسیه در افغانستان روز دوشنبه گذشته، یک روز پس از تسخیر کابل توسط طالبان، به ایستگاه خبری مسکو گفت: وضعیت صلح‌آمیز و خوب است و همه چیز در شهر آرام شده است.
بااین‌حال، از زمان تصرف شهر کابل توسط طالبان در یک هفته پیش، هرج‌ومرج و خشونت در فرودگاه کابل و اطراف آن به وجود آمده است. همچنین گزارشاتی مبنی بر اینکه طالبان یک فرمانده پلیس افغان را چشم‌بسته اعدام کرده و یک زن را به دلیل آشپزی بد به آتش کشیده‌اند، وجود داشته است.
در هفته گذشته، روسیه رویکردی عملگرا و حساب شده در قبال طالبان اتخاذ کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، روسیه هنوز طالبان را به‌عنوان دولت جدید افغانستان به رسمیت نشناخته است، اما طی ۴۸ ساعت پس از تصرف کابل، با رهبران این گروه ملاقات کرده است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری