معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه زنان، گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا در حوزه زنان وعده و شعار ندهند و یا اینکه به طور مشخص بگویند چه تعداد وزیر، معاون رئیس جمهور، استاندار و سفیر زن در کابینه دولت خود می‌گذارند.

 

معصومه ابتکار اظهار کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شعارهای خود کلی گویی نکنند و وعده کلی ندهند. بگویند چه تعداد وزیر و یا استاندار زن و… در کابینه خود می‌گذارند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای انتصاب زنان در دولت دوازدهم، ادامه داد: هم‌اکنون ۹۶ معاون وزیر زن داریم و رئیس جمهوری آینده حداقل می‌تواند ۱۰ وزیر زن منصوب کند و از این رو اگر کسی بگوید نیمی از کابینه یا تعدادی از کابینه‌ام زن خواهند بود، دیگر حرف شعاری نزده است چراکه بر حسب شایسته سالاری و تجربه اکنون دو معاون وزیر بهداشت، دو معاون وزیر آموزش و پرورش، دو معاون وزارت راه و شهرسازی، دو معاون  وزیر ورزش، معاون اداری و مالی وزارت ارشاد و رییس سازمان هواشناسی کشور زن هستند. بنابراین نمی‌توان گفت این کار نشدنی است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه از سال ۷۶، خاتمی راه را برای حضور زنان در مسئولیت‌های غیر امور زنان باز و افق گشایی کرد، افزود: هم اکنون ۱۶ معاون استاندار زن در کشور داریم و این دستاوردها واقعی و اتفاقات مهمی هستند. هم‌اکنون روسای سازمانهای بزرگ مثل سازمان بهره‌وری کشور، زنان موفقی هست. در این دوره پنج سفیر زن در کشور داشتیم و دکتر ظریف شجاعانه پای این قضیه ایستاد در حالی که عده‌ای از همان ابتدا مخالفت می‌کردند.

وی همچنین این را هم گفت که ما می‌توانیم در دولت بعدی وزیر زن و باید استاندار، سفیر، فرماندار و بخشدار زن داشته باشیم.

تمام اختیارات در انتخاب وزیر زن با رئیس جمهوری نیست

رئیس جمهوری مشارکت زنان را افزایش داد

ابتکار با بیان اینکه عده‌ای بی‌توجه به انتصاب زنان در حوزه‌های یادشده در دولت دوازدهم تنها این موضوع را مطرح می‌کنند که چرا آقای روحانی در دولت خود وزیر زن نداشت؟، تصریح کرد: رئیس جمهوری گفتند من مشارکت زنان را افزایش می‌دهم و برای وزیر زن هم تلاش می‌کنم. رئیس جمهوری واقعا مشارکت زنان را افزایش داد اما در نقل وارونه این بحث‌ها نادیده گرفته می‌شود و صرفا بحث وزیر زن را می‌بینند، در حالی که تمام اختیارات در انتخاب وزیر با رئیس جمهوری نیست و نهایتا وزیر باید رای اعتماد را از مجلس بگیرد و به این نکته توجه نمی‌کنند.

رئیس جمهوری بعدی فکر نکند می‌تواند عقب نشینی کند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۶ بخشدار زن در کشور داریم درحالی که پیش‌تر در وزارت کشور درباره این مسائل به طور کلی مقاومت می‌کردند، اظهار کرد: رئیس جمهوری بعدی فکر نکند می‌تواند عقب نشینی کند و بهانه‌ آورد بلکه باید روی همین خط حرکت کند. حتی مقام معظم رهبری در نخستین کنگره ملی “۱۷۰۰۰ زن شهید” که در این دولت برگزار شد؛ پیامی دادند و به دستاوردهای درخشان زنان ایرانی اعم از علمی، اجتماعی، فرهنگی و ایثارگری طی این سالها و برای نخستین بار به موضوع مدیریت زنان اشاره کردند. پس اتفاقی در این دولت افتاده که مقام معظم رهبری آن را به رسمیت شناختن و این برایمان خیلی مهم است.

اجرای عدالت جنسیتی مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم در حوزه زنان

وی معتقد است که مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده باید اجرای “عدالت جنسیتی” و ادامه دادن برنامه‌های دولت دوازدهم در حوزه‌های مختلف آموزش، بهداشت، ورزش، اشتغال، حقوق و … عدالت جنسیتی باشد.

ابتکار از جمله حوزه‌های مهم برنامه ریزی این معاونت در دولت دوازدهم را “خانواده” دانست و گفت: تصویب شاخص‌های خانواده و تصویب سیاست‌های دوستدار خانواده در این دولت اتفاق افتاد. در این راستا برنامه‌هایی نظیر گفتگوی ملی خانواده در راستای تحکیم خانواده و افرایش مهارت‌های اعضای خانواده در ۶۸ شهر کشور با همکاری تشکل‌ها اجرا شد. جریانی برای توجه به مهارت‌های خوب زیستن و مهارت‌های زندگی در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم شکل گرفت. اینها کارهای بزرگی است که معاونت زنان در حوزه اجتماعی و خانواده انجام داد و دولت بعدی باید اینها را ادامه دهد.

به گفته ابتکار مشکلات ارتباطی و عدم توانایی اعضای خانواده‌ در “درست حرف زدن” با یکدیگر از جمله مشکلات جامعه است و فعالیت‌های یاد شده مبانی مشکلات اجتماعی را هدف گرفته که باید در دولت بعدی استمرار پیدا کند.

دولت بعدی اصلاح قوانین و تدوین لوایح حوزه زنان را ادامه دهد

وی با تاکید بر اهمیت تداوم تدوین و تصویب لوایح در حوزه زنان در دولت بعد، گفت: در این دوره یک ساختار خیلی خوبی و زیرساخت خیلی قوی برای لوایح گذاشته شد. معاونت ۱۵ لایحه در حوزه زنان و خانواده تدوین کرد که  سه، چهار  لایحه به نتیجه رسیده و شاید دو، سه لایحه دیگر نیز تا آخر این دوره به نتیجه برسد.بر روی سایر لوایح نیز باید کار شود. طی این چهار سال بسیار روی لوایح کار کردیم و تمام وقت ما گرفته شد. خدا روشکر مسیر بزرگی است که دولت بعد باید آن را ادامه دهد. اینها اصلاح قوانینی است که مورد مطالبه و درخواست زنان بوده است.

نمی‌دانیم چرا ثبت مشخصات مادران در کارت ملی با این همه جبهه گیری مواجه می‌شود؟.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، ادامه داد: مخالفت‌ها در راستای تدوین لوایح خیلی زیاد بود. ما خیلی مشکل داشتیم. نمی‌دانیم چرا ثبت مشخصات مادران در کارت ملی با این همه جبهه گیری مواجه می‌شود؟. البته می‌دانیم. جبهه گیری‌های خاصی به دلایل مختلف انجام می‌شود. دولت بعد اینها را اجرایی کند و ادامه دهد. خیلی از اینها مسائلی نیستند که تحت تاثیر نگرشهای سیاسی قرار گیرند.

در سیاست‌هایی که ارتباطی با جهت گیری‌های سیاسی ندارد “دوربرگردان” می‌زنیم

ابتکار “دوربرگردان” زدن در سیاست‌ها را از جمله مشکلات کشور دانست و تصریح کرد: از جمله مشکلات ما در کشور این است که دولت‌ها وقتی از نظر سیاسی تغییر می‌کنند؛ در سیاست‌هایی که اصلا ارتباطی با جهت‌گیری‌های سیاسی ندارد دوربرگردان می‌زنند. این را متاسفانه در سال ۸۴ دیدیم و دیدیم چه آسیب‌های بزرگی به ایران وارد شد.

وی ادامه داد: در آن زمان حوزه کاری من محیط زیست بود و از نزدیک دیدم که چطور سیاست‌های زیست محیطی کشور که هیچ ارتباطی با عالم سیاست _به آن مفهوم_ نداشت و متعلق به ایران و آینده ایران بود؛ با بی‌تدبیری، تمام زیرساخت‌ها و پشتوانه‌هایی که دیده شده بود و نظام آماری محیط زیست کشور امحاء شد. نظام آماری محیط زیست کشور را امحاء کردند و دلیلش این بود که رویکرد دولتی که سال ۸۴ آمد مخالف رویکرد دولت قبل بود و می‌خواست بگوید همه چیز را می‌خواهم تغییر دهم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: امیدوارم دولت بعد با پشتوانه قوی مردم بر روی کار آید تا بتواند کار کند. یکی از دلایلی که دولت آقای روحانی در تمام این سختی‌ها، فشارها، جنگ روانی، جنگ اقتصادی، پاندمی کووید ۱۹ و مشکلات چهار ساله توانست کار کند و در هر بخشی به نتیجه برسد؛ اولا لطف و عنایت خداوند بود و سپس رای بزرگ و پشتوانه قوی رای مردمی بود و این به نظر اتفاق مهمی بود.

دولت بعد مطالبات و مشکلات زنان را دنبال کند

وی توصیه کرد: دولت بعد به این مسائل توجه داشته باشد و مطالبات مردم را دنبال کند. ببیند مردم چه می‌خواهند، زنان چه می‌خواهند و چه مشکلاتی دارند. نروند سراغ موضوعات و مسائلی که نتیجه بخش نبوده است. یک طیف و تفکری ۴۳ سال است سعی می‌کنند یک سری دیدگاه‌های خاص خود را اعمال کنند و هرچند وقت یک بار هم ورود می‌کنند؛ نظیر نگاهشان نسبت به تحصیل دختران و زنان و یا اینکه اسم دختران خود را در مجامع عمومی نیاورید و یا بحث هویت زنان که آن را یا وابسته به پدر و شوهر یا پسر می‌دانند و زن از خود هیچ هویتی ندارد.

ابتکار ادامه داد: اینها ذات تفکر یک جریان است. همان تفکری که امام خمینی (ره) چقدر با آن مقابله کرد. اینها ذات تفکر جریانی است که می‌گوید اول زن باید فرزندآوری کند، دوم فرزندآوری کند، سوم فرزندآوری کند، چهارم فرزندآوری کند و اگر جانی برایش ماند و اگر ضرورت داشت و در موضوعات خیلی خیلی خاص اجازه تحصیل و فعالیت اجتماعی داشته باشد. این طیف اصلا ضرورتی برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی نمی‌بیند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری همچنین گفت: فکر نکنیم این تفکر مربوط به اول انقلاب می‌شود و ما با آنها مقابله کردیم. این تفکر امروز هم هست. زمانی دنبال این بودند که ادارات، بیمارستانها و در همه جا زنان و مردان را تفکیک کنند و فکر می‌کردند این راه حل مشکلات در مسائلی نظیر فساد اخلاقی است. یا اینکه به دنبال بستن فضای مجازی هستند درحالی که فضای مجازی را باید مدیریت کرد و به مخاطب آموزش داد. بله آسیب‌هایی وجود دارد و ما آنها را انکار نمی‌کنیم ولی راه حل آن هیچ وقت تفکیک سازی و بستن مسیرها نیست.

هنرمان این است که بتوانیم جمهوریتمان را حفظ کنیم

ابتکار با بیان اینکه انسان آزاد خلق شده و کسی حق ندارد تفکر و حق انتخاب را از او بگیرد، افزود: این در قانون اساسی ما دیده شده و تاکید جمهوری اسلامی به رعایت این مسائل بوده است. هنرمان این است که بتوانیم جمهوریتمان را حفظ کنیم، حقوق اساسی و آزادی را حفظ کنیم و دینمان را به عنوان یک الگو و انتخاب خوب برای مردم و جوانان جامعه بیاوریم.

وی در پایان گفت: اگر با این نگاه جلو رویم می‌توانیم به طرح‌ها و برنامه‌ها امید داشته باشیم در غیر این صورت دیده‌ایم که دولت جدید آمده و کلا “دوربرگردان” زده و تخصصش دوربرگردان زدن، بوده است. اینگونه همه‌چیز دوباره به عقب باز می‌گردد و فاصله ایجاد می‌شود.

 

منبع: ایسنا