بر اساس آمارهای اعلام شده در ایران، مرگ والدین باعث بی سرپرستی بیش از ۵۱ هزار کودک شده که آینده‌ای مبهم و تاریک در انتظار آن‌هاست و در صورت خوش شانس بودن، زندگی تــازه ای را در کنار پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها آغاز خواهند کرد.

 

حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نوشت: کرونا موجب تغییرات پرشماری در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سبک زندگی مردم جهان از جمله مرگ والدین، یتیم شدن کودکان و مشکلات ناشی از آن شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده در ایران، مرگ والدین باعث بی سرپرستی بیش از ۵۱ هزار کودک شده که آینده‌ای مبهم و تاریک در انتظار آن‌هاست و در صورت خوش شانس بودن، زندگی تازه ای را در کنار پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها آغاز خواهند کرد،

در غیر این صورت باید تحت حمایت مراکز نگهداری قرار گیرند. اکنون جامعه با معضل ترک تحصیل کودکان به دلیل مشکلات مالی خانواده‌ها مواجه است. بخشی از این معضل اجتماعی به قبل و بخشی به بعد از کرونا اختصاص دارد. ولی آن چه مهم به نظر می‌آید، آسیبی است که کودکان می‌بینند.

برای پیش‌گیری از این نوع آسیب‌ها سازمان‌های متولی امر به‌ویژه بهزیستی باید در ارائه خدمات اجتماعی، نظام‌مند، پویا، فعال و هوشمند عمل کنند و این سازمان با کمک و همراهی سایر نهادها مانند کمیته امداد سازمان ثبت احوال، وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری، سازمان صدا و سیما پیگیر کار این کودکان باشد.