حمیدرضا شکوهی

مروری بر نمودار میزان صادرات نفت ایران بر اساس آمار اوپک نشان می دهد صادرات نفت ایران از آبان ماه سال گذشته روند صعودی پیدا کرده؛ یعنی زمانی که هنوز خبری از دولت ابراهیم رئیسی نبود.

 

حمیدرضا شکوهی نوشت: در روزهایی که قیمت جهانی نفت رکورد زده و روزنامه کیهان بدون توجه به عوامل متعدد افزایش قیمت نفت در ماههای اخیر، موشکهای پرتاب شده از یمن به ابوظبی را عامل رکوردشکنی قیمت نفت توصیف کرده، مانور دولت رئیسی روی افزایش صادرات نفت، جالب است. رییسی روز ۲۳ دی ماه در حاشیه سفر استانی خود به هرمزگان گفت: “صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.”

برخی تصور کردند منظور رئیسی، افزایش چهل درصدی ارزش صادرات نفت ایران است چراکه با توجه به رشد قیمت نفت در یک سال اخیر، این امر امکانپذیر بود؛ اما دو روز بعد، جواد اوجی وزیر نفت در حساب کاربری خود در توئیتر تایید کرد که منظور رئیسی افزایش «میزان» صادرات نفت بوده است! او نوشت: “ریاست محترم جمهور به‌درستی از افزایش ۴۰ درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده‌اند.”

به نظر می رسد آمار اشتباهی از صادرات نفت در اختیار ابراهیم رئیسی قرار گرفته و بعد هم وزیر نفت در صدد تایید آن بر آمده است. چراکه واقعیت آن است که میزان صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم افزایش نداشته است.

مروری بر نمودار میزان صادرات نفت ایران بر اساس آمار اوپک نشان می دهد صادرات نفت ایران از آبان ماه سال گذشته روند صعودی پیدا کرده؛ یعنی زمانی که هنوز خبری از دولت ابراهیم رئیسی نبود. جالب اینجاست که روزنامه کیهان در گزارشی که با تیتر “رابطه معکوس مدیریت غربگرایان و قیمت نفت” منتشر کرد، عملا این موضوع را تایید کرد که افزایش صادرات نفت در دولت روحانی آغاز شد و نه در دولت رئیسی؛ اما دلیل آن را نه عملکرد دولت قبل، بلکه تغییر رویکرد نظام دانست و نوشت: “روند صعودی صادرات نفت ایران چند ماه قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم آغاز شده است که این موضوع به دلیل تغییر رویکرد نظام در گسترش تعاملات استراتژیک با کشورهای همسو از جمله چین و انعقاد تفاهم همکاری ۲۵ ساله در فروردین ماه ۱۴۰۰ رخ داده است، رویکردی که با روی کارآمدن دولت سیزدهم به طور جدی‌تری در دستور کار دولت قرار گرفته است.”

اما آمارها چه می گویند؟ بر اساس آخرین گزارشی که اوپک منتشر کرده تولید نفت ایران در ماه دسامبر – منتهی به دهم دی ماه امسال – ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار بشکه در روز بوده است. میانگین تولید نفت ایران در در سال ۲۰۲۱ هم که دسامبر، آخرین ماه آن است، ۲ میلیون و ۴۰۴ هزار بشکه در روز بوده است. مروری بر نمودار میزان تولید نفت ایران بر مبنای آمارهایی که ماهیانه از سوی اوپک اعلام شده – و البته تا دو ماه بعد از آن اندکی اصلاح می شود که عموما تفاوت چندان قابل اعتنایی با آمارهای اعلام شده قبلی ندارد-نشان می دهد میزان تولید نفت ایران از دی ماه گذشته تا شهریور امسال یعنی زمان روی کار آمدن دولت رئیسی روند صعودی داشته و از اکتبر(دهم مهر تا دهم آبان ماه) کمی هم کاهش یافته است!

تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱ (میلیون بشکه در روز)

ژانویه : ۲.۰۸۴
فوریه: ۲.۱۶۷
مارس ۲.۳۲۸
آوریل ۲.۴۲۲
می: ۲.۴۳۷
ژوئن: ۲.۴۷۰
جولای: ۲.۴۹۳
آگوست: ۲.۴۸۲
سپتامبر: ۲.۵۰۳
اکتبر: ۲.۴۸۳
نوامبر: ۲.۴۷۴
دسامبر: ۲.۴۷۸

در واقع بر خلاف آنچه توسط ابراهیم رئیسی و جواد اوجی اعلام شده، میزان تولید نفت ایران هیچ رشدی در دولت سیزدهم نداشته و مطابق با میانگین تولید نفت ایران در یک سال میلادی اخیر بوده است. وقتی میزان تولید ما افزایشی نداشته و میزان مصرف داخلی و ظرفیت پالایشی کشور هم کاملا مشخص است، رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت از کجا آمده است؟!

منبع: آفتاب یزد